ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΕΚΤ: Ποσοτική χαλάρωση για την αντιμετώπιση του στασιμοπληθωρισμού, τη συμπίεση των επιτοκίων δανεισμού και την αποδυνάμωση του ισχυρού Ευρώ

07:18 - 19 Ιουν 2014 | Ναυτιλία
Με τον ετήσιο πληθωρισμό στην Ευρωζώνη να διαμορφώνεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 4 και πλέον ετών, πλήττοντας ιδιαίτερα τις χώρες της Νότιας Ευρώπης, η οποιαδήποτε προσπάθεια των κυβερνήσεων, των επιχειρήσεων αλλά και των νοικοκυριών να μειώσουν τα χρέη τους γίνεται ακόμη δυσκολότερη. Σε μία έρευνα της Fitch, Ευρωπαίοι επενδυτές σε ποσοστό 44% θεωρούν τον αποπληθωρισμό σαν την μεγαλύτερη απειλή που έχει να αντιμετωπίσει η Ευρωζώνη, ενώ αρκετοί αναλυτές συμφωνούν με την άποψη πως τα μέτρα της ΕΚΤ από άποψη οικονομικής θεωρίας είναι σωστά αλλά πρακτικά δεδομένου του μεγέθους του προβλήματος είναι σαν να κυνηγάς ελέφαντα με σφεντόνα!!!

markets

  Σύμφωνα με το Γερμανικό ThinkTank, ZEW, τα μέτρα που ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα η ΕΚΤ θεωρούνται ανεπαρκή και τοποθετεί τις πιθανότητες ποσοτικής χαλάρωσης (QE) στο 95% τονίζοντας παράλληλα και την μεγάλη βαρύτητα που πρέπει να δοθεί στην συνέχιση των δομικών μεταρρυθμίσεων.  Ακριβώς το ίδιο μήνυμα εξέφρασε και ο διοικητής στης Κεντρικής Τράπεζας της Φινλανδίας και μέλος του Δ.Σ. της ΕΚΤ, Erkkil Liikanen, λέγοντας πως το πακέτο μέτρων της ΕΚΤ είναι εκτεταμένο, αλλά αν χρειαστεί η ΕΚΤ είναι αποφασισμένη να κινηθεί προς την κατεύθυνση λήψης μέτρων προκειμένου να περιοριστεί κάθε κίνδυνος που θα μπορούσε να προκύψει από τον χαμηλό πληθωρισμό.     

     

  Η BNPParibas, σε νέα της έκθεση για το Παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον εκτιμά πως η ανάκαμψη στην Ευρωζώνη θα ισχυροποιηθεί περεταίρω, χάρη κυρίως της λιγότερης λιτότητας μειώνοντας έτσι την εξάρτηση της ανάπτυξης από κυβερνητικά μέτρα.  Όσον αφορά την ΕΚΤ, προκρίνει την επιλογή της ποσοτικής χαλάρωσης ως την πρέπουσα για την αντιμετώπιση του στασιμοπληθωρισμού, τη συμπίεση των επιτοκίων δανεισμού και την αποδυνάμωση του ισχυρού Ευρώ.  Για τη Γαλλική τράπεζα η οικονομία των ΗΠΑ έχει μπει σε σωστό δρόμο, καθώς οι επενδύσεις ανακάμπτουν και η ανεργία σταδιακά υποχωρεί ενώ προβλέπει πως η ολοκλήρωση του QE από την FED και η αύξηση των επιτοκίων θα λάβουν χώρα το 2ο εξάμηνο του 2015.  Για την Ιαπωνία αναμένει ισχυροποίηση της οικονομίας προς τα τέλη του 2014 εξαιτίας της αύξησης των μισθών και του θετικού επενδυτικού κλίματος ενώ εκτιμά πως η BOJ θα διευρύνει το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων ώστε να αποδυναμώσει το Γεν και να δώσει ώθηση στον πληθωρισμό.  Για την δε Κίνα αναμένει μια περεταίρω επιβράδυνση της ανάπτυξης, ως αποτέλεσμα του γενικότερου κλίματος στις αναδυόμενες αγορές.    

                                       

  Την ίδια στιγμή, η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποιεί ότι η Παγκόσμια οικονομία ακροβατεί υπό την απειλή ενός παγκόσμιου κραχ.  Στα σημάδια αυτά έρχονται να προστεθούν και οι πρόσφατες εξελίξεις στο Ιράκ, που έστειλαν το πετρέλαιο πάνω από τα 106 δολάρια, ενώ ο χρυσός και το παλλάδιο επανέρχονται στις προτιμήσεις των επενδυτών καθώς προσφέρουν ασφάλεια.  Ο Οργανισμός εκτιμά ότι η Παγκόσμια οικονομία θα αυξηθεί με ρυθμό 2,8% φέτος, έναντι 3,2% που ανέμενε προηγουμένως αλλά εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η δραστηριότητα έχει αρχίσει και ισχυροποιείται καθώς οι πλουσιότερες οικονομίες συνεχίζουν να ανακάμπτουν και διατήρησε αμετάβλητες τις προβλέψεις του για τα επόμενα 2 χρόνια στο 3,4% και 3,5% αντίστοιχα.  Στις επιμέρους προβλέψεις για το 2014 αφήνει αμετάβλητη την ανάπτυξη στην Ευρωζώνη στο 1,1%, για τις ΗΠΑ υποβαθμίζει στο 2,1% από 2,8%, για την Κίνα στο 7,6% από 7,7% και για την Ιαπωνία στο 1,3% έναντι της αρχικής εκτίμησης στο 1,4%.            

  Την Παρασκευή 13 Ιουνίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 906 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο

μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 1,730 μονάδες με $ 13,518  την ημέρα, BPIστις 582 μονάδες στα  $ 4,670 την ημέρα, BSIστις 748 μονάδες στα $ 7,822 την ημέρα και BHSIστις 459 μονάδες στα $ 6,833 την ημέρα.  

  Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα τελικά ο δείκτης δεν ακολούθησε την θετική πορεία που επέδειξε την ίδια περίοδο του 2013 και την οποία αναφέραμε αναλυτικά στην προηγούμενη ανασκόπηση.  Αντιθέτως ο BDI δέχτηκε πιέσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας και το ερώτημα που τίθεται είναι ποια τάση θα ακολουθήσει μέχρι το τέλος Αυγούστου, καθώς οι εκτιμήσεις ότι το τελευταίο τετράμηνο του χρόνου ο δείκτης θα παρουσιάσει θετική πορεία συνεχίζουν και εκφράζουν την γενικότερη πεποίθηση της ναυτιλιακής κοινότητας.                  

  Η BIMCO, μέσω του επικεφαλής αναλυτή της, Peter Sand, στην τελευταία της εκτίμηση  για την αγορά αναφέρει πως ο δείκτης θα ακολουθήσει την τάση που ακολουθεί εδώ και τόσα χρόνια και ιδιαίτερα μετά από την «εισαγωγή» και την κυριαρχία της Κίνας στις εισαγωγές, τοποθετώντας και ο ίδιος την βελτίωση των ναύλων από τον Αύγουστο και μετά.  Για το επίμαχο διάστημα του Ιουνίου/Ιουλίου εκτιμά πως η πορεία του μέσου όρου των ημερησίων εσόδων θα κυμανθεί για τα Capes μεταξύ των $ 12,000 – 22,000, για τα Panamax $ 4,000 – $ 9,000, για τα Supramax $ 7,000 – 12,000 και για τα Handysize μεταξύ των $ 6,000 - $ 8,500.   

  Σχετικά με την προσφορά τονάζ η BIMCO αναφέρει πως τους τελευταίους 2 μήνες ο στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 121 πλοία η 0,9% σε DWT.  Το διάστημα αυτό παραδόθηκαν 10 Capes, ενώ στα Panamax, Supramax και Handysize οι παραδόσεις ήταν περίπου 30 πλοία για την κάθε κατηγορία.  Για το 2014 εκτιμά πως τα πλοία που θα παραδοθούν θα φτάσουν τους 50 εκ. τόνους (DWT) αυξάνοντας τον στόλο κατά 5% περίπου.  Αξίζει να αναφέρουμε πως ο στόλος των Handysize τον Απρίλιο παρουσίασε αύξηση, ύστερα από 9 συνεχόμενους μήνες μείωσης και σήμερα βρίσκεται στους 87,8 εκ τόνους όταν το υψηλότερο ρεκόρ ήταν το 1985 στους 89,17 εκ. τόνους.  Αντίθετα, ο κλάδος των Panamax συνεχίζει και σπάει συνέχεια ρεκόρ, έχοντας παρουσιάσει αύξηση της τάξης του 8,7% σε ετήσια βάση, κλείνοντας τον Μάιο στους 191 εκ. τόνους και εικάζεται πως μέχρι το τέλος του έτους θα ξεπεράσει τους 200 εκ. τόνους.       

  Στην Κίνα, εν τω μεταξύ οι έρευνες συνεχίζονται σχετικά με τις εισαγωγές προϊόντων Αλουμινίου και Χαλκού, καθώς εξετάζονται αρκετές περιπτώσεις όπου οι τράπεζες έπεσαν θύματα απάτης εγκρίνοντας δάνεια έναντι εμπορευμάτων (CommodityFinance) όπου σαν απόδειξη τίτλου ιδιοκτησίας του εμπορεύματος αρκούσε απλά και μόνο ένα έγγραφο από την αποθήκη, έχοντας όμως έτσι σαν αποτέλεσμα κάποιοι επιτήδειοι να εκδώσουν διπλούς και τριπλούς τίτλους ιδιοκτησίας του ιδίου φορτίου.  Η κατάσταση αυτή, η οποία έχει πάρει αρκετή έκταση ιδιαίτερα στο λιμάνι του Qingdao, είχε σαν αποτέλεσμα την απαγόρευση των πιστώσεων με ενέχυρο τα προαναφερόμενα εμπορεύματα αλλά παράλληλα έκανε και πιο δύσκολη την έκδοση των L/Cs, ενώ τουλάχιστον 2 διεθνείς τράπεζες οι οποίες ασχολούνται με Commodity Finance ζήτησαν από τους πελάτες τους να μεταφέρουν τα εμπορεύματα σε καλύτερα «ελεγχόμενες» αποθήκες.  Σύμφωνα με την RCMACapital, η οποία ελέγχει το MerchantCommodityFund με κεφάλαια της τάξης των $ 150 εκατομμυρίων, η απαγόρευση των πιστώσεων δεν θα μείνει μόνο στα ανωτέρω εμπορεύματα αλλά θα επεκταθεί ενδεχομένως και σε εμπορεύματα IronOre και Soybeans,                      

     

                                      

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

     

     Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

 

  Στα Panamax, το ‘YUSHOSPICA’ 76.598 DWT (2006 – Imabari) πουλήθηκε στην Chronos στα    $ 20 εκ.  

  Στα Handysizes, το ‘UNIPLUS’ 28.025 DWT (1989 – Imabari S.B) αγοράστηκε στα $ 4 εκ. και το ‘EVERREGAL’ 23.468 DWT (1998 – Tsuneishi Cebu) πουλήθηκε στα $ 6,8 εκ.  

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

 

  Στα VLCC, τα ‘FORTUNEELEPHANT’ 317,174 DWT (2011 – Hyundai Samho) κλείστηκε στα  $ 78,1 εκ. με προϋπόθεση την έγκριση του δικαστηρίου (subject court approval).   

 

  Στα Products, το ‘EASTERNFORCE’ 48,045 DWT (2009 – Iwagi Zosen) αγοράστηκε από την Maersk στα $ 21.25 εκ. και τα ‘ATLANTICINNOVATOR’ και ‘PACIFICINNOVATOR’ 47.472 DWT (2008 – Onomichi), Japanese room Type, πουλήθηκαν στα $ 23 εκ. το κάθε ένα.     

 

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

 

 

   Με τους μουσώνες να έχουν κάνει την εμφάνιση τους, τις αρνητικές εξελίξεις από τους νέους προϋπολογισμούς στο Πακιστάν και στο Μπαγκλαντές, την πτώση των τιμών του σιδήρου και την διολίσθηση της ρουπίας, είναι φυσικό επακόλουθο και η πορεία των διαλύσεων να έχει εισέλθει σε διορθωτική πορεία, με τους EndBuyers να είναι επιφυλακτικοί και να απέχουν από την αγορά και τους CashBuyers να βρίσκονται για άλλη μία φορά σε δύσκολη θέση δημιουργώντας έτσι πάλι σενάρια επαναδιαπραγματεύσεων με τους πλοιοκτήτες.  Εκτιμάται ότι οι καλοκαιρινοί μήνες θα κινηθούν σε χαμηλά επίπεδα για να αρχίσει και πάλι να υπάρχει έντονη δραστηριοποίηση το τελευταίο τρίμηνο του έτους.                  

 

  Στην Ινδία, οι CashBuyers παρασύρθηκαν από την έντονη δραστηριότητα και τις τιμές του πρώτου εξαμήνου και δεν είδαν την επερχόμενη διόρθωση με την άρνηση των EndBuyers για αγορές, καθώς η ρουπία έχει φτάσει να διαπραγματεύεται στα επίπεδα των 60 ρουπίων και τις τιμές του σιδήρου να έχουν χάσει περίπου 25 δολάρια τον τόνο.                          

    

  Στο Μπαγκλαντές, όπως είπαμε και την προηγούμενη εβδομάδα ο νέος προϋπολογισμός επέβαλε δασμούς της τάξης των $5 δολαρίων τον τόνο και στα Bunkers $ 30 τον τόνο και αυτή τη στιγμή οι EndBuyers είναι σε στάση αναμονής περιμένοντας να καθαρογραφεί και το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού, ελπίζοντας σε κάποιες βελτιώσεις, αλλά και γιατί ήδη έχουν αποθέματα από τις αγορές που έκαναν πριν την κατάθεση του νέου προϋπολογισμού.         

 

  Το Πακιστάν, αποτελεί την εξαίρεση στην αγορά την δεδομένη χρονική στιγμή καθώς ακολουθώντας τις εξελίξεις στην Ινδία, δραστηριοποιείται στην αγορά με χαμηλότερες τιμές, αλλά τουλάχιστον εκδηλώνοντας ενδιαφέρον, καταφέρνοντας έτσι να τραβήξει πλοία από την Ινδία και το Μπαγκλαντές.       

  Στη Κίνα, δεν έχει υπάρξει καμία μεταβολή με την αγορά να ασχολείται αποκλειστικά με τις κρατικές εταιρείες και τις τιμές της να απέχουν περίπου $ 150 τον τόνο από αυτές των ανταγωνιστών της.    

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 511,432 DWT, εκ των οποίων περίπου το 58% (296,495 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 26% (132,423 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 16% (82,514 DWT) Containers. 

 Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:

 

 Ινδία:  Από $ 455 - $ 485 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

 

 Πακιστάν:  Από $ 450 - $ 480 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

 

 Μπαγκλαντές:  Από $ 450 - $ 480 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

  

 Κίνα:  Από $ 310 - $ 325 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

 

 

ΠΙΝΑΚΕΣ  ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ

 

 

BULK CARRIERS

 

Vessels Name

  1. YoB                   Yard

Main Engine

Gear

S/S   D/D

Buyer

Seller- Remarks

  1. US$ mil.

YUSHO SPICA

76,598                        2006                      Imabari

MAN-B&W

-

-                       -

Chronos

-

20

UNIPLUS

28,025                     1989                    Imabari S.B

B&W

4x30

10/2014              10/2014

Undisclosed

-

4

EVER REGAL

23,468                   1998                           Tsuneishi Cebu

MAN-B&W

4x30

04/2018               04/2016

European

-

6,8

 

 

TANKERS

 

Vessels Name

  1. YoB                   Yard

Main Engine

Tanks

S/S   D/D

Buyer

Seller-Remarks

  1. US$ mil.

FORTUNE ELEPHANT

317,174                        2011                    Hyundai Samho

Wartsila

15

01/2016            01/2016

Olympic Group

Subject Court approval

78,1

EASTERN FORCE

48,045                    2009                       Iwagi Zosen

MAN-B&W

16

04/2016             04/2016

Maersk

Japanese

21,25

ATLANTIC INNOVATOR

47,472                        2008                    Onomichi

MAN-B&W

MAN-B&W

-                       -

Ardmore

Japanese

  1. each

PACIFIC INNOVATOR

Πηγή: G. Moundreas & Co S.A.

 

 

 

 

 

 

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.