ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τέσσερις κινήσεις για την ανάσταση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα Κύριο

07:57 - 23 Μαϊ 2017 | Ναυτιλία
Τέσσερις κινήσεις για την ανάσταση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα
Σε ένα χρόνο μπορεί να έχουν μπει οι βάσεις για τη μεταμόρφωση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου στη χώρα, σύμφωνα με εκτιμήσεις κυβερνητικών παραγόντων. Μπορεί η πρόβλεψη αυτή να θεωρείται υπεραισιόδοξη από ναυτιλιακούς παράγοντες ωστόσο υποδηλώνει το ότι, τουλάχιστον σε επίπεδο διαπιστώσεων και σχεδιασμού υπάρχει μια εκκίνηση αλλαγής νοοτροπιών. Πάντως, όπως αναφέρουν στην κυβέρνηση, ήδη, έχουν μπει οι βάσεις για μια αρχική στρατηγική για την «ανάσταση» ενός κλάδου, που όπως εκτίμησε μιλώντας την περασμένη Πέμπτη σε δημοσιογράφους ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας θα μπορούσε να δώσει 10% στο ΑΕΠ.
«Αυτό που συμβαίνει τώρα είναι τραγικό. Η Ελλάδα διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο, υπάρχει εξαίρετο ανθρώπινο δυναμικό και  σύγχρονες υποδομές, όμως δεν γίνονται επισκευές. Στα ναυπηγεία αυτό που συμβαίνει είναι τραγικό. Έχουμε εφοπλιστές ναυπηγεία και δεν έχουμε επισκευή είναι παγκόσμια πατέντα» δήλωσε με νόημα για την ανάγκη αλλαγής ρότας.
 
Τα τρία σημεία
Στο φόντο αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί με τη βοήθεια και της Cosco και του ενδιαφέροντος που έχει να αναπτύξει και τη ζώνη των επισκευών, της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας, της παρουσίας μεγάλων νατοϊκών ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή, της ισχύος του Ελληνικού εφοπλισμού, να υλοποιήσει μια στρατηγική τριών σημείων με αιχμή τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, το Πέραμα αλλά και τις εγκαταστάσεις δεξαμενισμού στρατιωτικού ενδιαφέροντος.
 
Το πρώτο σημείο αφορά τη διαχείριση των προβλημάτων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ελευσίνας, Νεωρίου, το δεύτερο αφορά τη στήριξη της ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος και το τρίτο την αξιοποίηση των υποδομών της Σούδας αλλά και του Σκαραμαγκά όπου και μπορούν να δεξαμενιστούν μεγάλα πλοία πλοία.
 
Ο ρόλος της αμυντικής βιομηχανίας και των ΗΠΑ
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η κυβέρνηση προωθεί διαχωρισμό των αμυντικών από τις εμπορικές δραστηριότητες του ναυπηγείου Σκαραμαγκά. Όπως αναφέρθηκε σε από τον κ. Πιστριόρλα το στρατιωτικό κομμάτι μπορεί να ενταχθεί στο συνολικό ευρωπαϊκό αμυντικό σχεδιασμό και να προσελκύσει επενδύσεις από την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία εξυπηρετώντας παράλληλα και το Ελληνικό πολεμικό ναυτικό, που σχεδόν σήμερα εξυπηρετείται αποκλειστικά για τα μεγάλα του πλοία από το ναυπηγείο Σκαραμαγκά. Ήδη μάλιστα προς τούτο έχουν γίνει οι πρώτες επαφές στο πλαίσιο του διαλόγου για τον σχεδιασμό σε επίπεδο ΕΕ.
Παράλληλα για το στρατιωτικό ναυπηγικό σκέλος σημαντικό ρόλο παίζει και η Σούδα, όπου εκεί υπάρχει η συνδρομή των Αμερικανών. Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter.gr υπάρχει η πρόθεση για στήριξη του Ναυστάθμου Κρήτης, με τεχνικά έργα αναβάθμισης.
 
Ήδη μάλιστα ο αμερικανικός παράγων συμβάλλει στην κάλυψη λειτουργικών αναγκών αλλά έχει ήδη στηρίξει οικονομικά μελέτη αναβάθμισης της βασική δεξαμενή του Ναυστάθμου η υλοποίηση της οποίας όμως εξαρτάται κι από το συνολικό master plan του λιμανιού και τις εξελίξεις στο πολιτικό λιμάνι (επέκταση προβλήτα Αδρίας κτλ).
 
Το πόσο σημαντικό για τη χώρα είναι να αναπτύξει το κομμάτι των επισκευών πλεμικών πλοίων καταφάνηκε από την τελευταία περίπτωση της επισκευής της γερμανική φρεγάτας που έπαθε ζημιά στον Πειραιά κι επισκευάζεται στη δεξαμενή της ακτής Βασιλειάδη φέρνοντας χρήμα αλλά και γόητρο στην Ελλάδα.
 
Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά Ελευσίνας και Σύρου
Τα πολιτικό κομμάτι του ναυπηγείου Σκαραμαγκά αναμένεται μετά τη λήξη της υπόθεσης διαιτησίας να ενταχθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, κάποια τμήματα να πωληθούν ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία αναμόρφωσης του ναυπηγοεπισκευαστικού χάρτη. Παράλληλα αντίστοιχη πορεία αναμένεται να ακολουθηθεί και για τα ναυπηγεία Ελευσίνας τα οποία θα οδηγηθούν σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.
 
Μάλιστα σύμφωνα με τον υφυπουργό Οικονομίας Στέργιο Πιτσιόρλα αναμένεται άμεσα η έκδοση της απόφασης της διεθνούς διαιτησίας στη διαμάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ισκαντάρ Σάφα επικεφαλής της Privinvest. Σημειώνεται πως ο τελευταίος έχει προσφύγει στη διαιτησία, αξιώνοντας από το ελληνικό Δημόσιο ποσό 1 δισ. ευρώ. 
 
Στη διαμάχη με τον Ισκ. Σάφα το Ελληνικό δημόσιο αναμένεται να αξιοποιήσει ένα νέο χαρτί. Δηλαδή φάκελο ο οποίος αποδεικνύει ότι το Ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε προκαταβολές αρκετών εκατομμυρίων ευρώ στο σημερινό ιδιοκτησιακό καθεστώς των ναυπηγείων Σκαραμαγκά για παραγγελίες που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ εξετάζει.  Σημειώνεται ότι για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, πρέπει να ξεκαθαρίσει το ζήτημα της ανάκτησης των κρατικών ενισχύσεων ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ που εκκρεμεί από το 2008.
 
Η ζώνη Περάματος
Κομβική για την υλοποίηση των σχεδιασμών ανάστασης των ναυπηγικών δραστηριοτήτων είναι και η ζώνη Περάματος – Σαλαμίνας, όπου και τεχνογνωσία υπάρχει αλλά και υποδομές για πλοία τόσο της ακτοπλοΐας όσο και του θαλάσσιου τουρισμού (yachting). Σύμφωνα με ναυτιλιακούς παράγοντες το όλο ζήτημα με το Πέραμα έχει να κάνει με την αξιοπιστία των παραδόσεων. Κάτι που έχει βελτιωθεί σημαντικά αλλά θα πρέπει να μπει σε μια βάση αξιόπιστης συνεννόησης μεταξύ των εμπλεκομένων για έγκαιρες παραδόσεις των προς επισκευή πλοίων. Καταλύτης πάντως για την εξέλιξη του Περάματος θα είναι οι αποφάσεις της Cosco. Δηλαδή εάν θα προχωρήσει σε εξαγορές αλλά και το πού και εάν θα επιλέξει να εγκαταστήσει την περίφημη δεξαμενή 80.000 τόνων που θέλει να φέρει.
 
Τέταρτο σημείο η ακτοπλοΐα
Επιπλέον η ανανέωση του  ακτοπλοϊκού στόλου αποτελεί μια ευκαιρία για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, όπως είπε στην τελευταία συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο  πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης. Όπως ανέφερε  δε θα πρέπει να είναι απούσα, όπως την προηγούμενη περίοδο από τις μεγάλες παραγγελίες των ακτοπλοϊκών εταιριών.
 
Όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ την περίοδο 1995-2015, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ναυπήγησαν περισσότερα από 46 πλοία, αξίας μεγαλύτερης των 4 δισ. ευρώ, αλλά από αυτά μόνο δύο ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα, με παραγγελίες πριν από το 2000. Παρά το γεγονός, όπως ανέφερε ο κ. Σακέλλης, ότι υπάρχει τεχνογνωσία, διάφορα προσκόμματα εμποδίζουν την ανάπτυξη νέων ναυπηγήσεων. Ειδικά η γνώση των Ελλήνων ακτοπλόων μπορεί να κάνει θαύματα αλλά και να οδηγήσει σε εξαγωγή τεχνογνωσίας, όπως συνέβη στα δύο αυτά πλοία που ναυπηγήθηκαν μέσα από χίλια μύρια κύματα σε Σκαραμαγκά κι Ελευσίνα.
 
Ενδεικτικά, ο κ. Σακέλλης, ανέφερε ότι θα πρέπει να λυθεί και το θέμα των τραπεζικών εγγυήσεων καλής εκτέλεσης, ενώ υπογράμμισε ότι το ναυπηγείο της Σύρου, που είναι κατάλληλο έχοντας δεξαμενή για μεγάλα πλοία, είναι πρακτικά ανενεργό λόγω των γνωστών προβλημάτων, κι έτσι πλοία υποχρεώνονται να μεταβούν στην Κροατία ή στη Μάλτα.
 
Γιώργος Αλεξάκης
 
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.