ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ευκαιρία το LNG για τα ελληνικά λιμάνια

10:20 - 30 Μαϊ 2018 | Ναυτιλία
Ευκαιρία το LNG για τα ελληνικά λιμάνια
Δυνατότητες ανάπτυξης των ελληνικών λιμένων και ανάδειξης της γεωπολιτικής θέσης της χώρας φέρνει η σχεδιαζόμενη από την ΕΕ αξιοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου στη ναυτιλία.

«H Ελλάδα μπορεί να γίνει ένα διεθνές κέντρο τροφοδοσίας πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου». Αυτό τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής σε συνέντευξη Τύπου, με αφορμή την προώθηση σχετικού προεδρικού διατάγματος που αφορά την εφαρμογή κανονισμού για τον ασφαλή ανεφοδιασμό των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο.

«Η χώρα μας αποκτά το ανάλογο θεσμικό πλαίσιο εγκαίρως για να μπορέσει να ανταποκριθεί σε διεθνείς υποχρεώσεις της, που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος και με τις εκπομπές αερίων των πλοίων αλλά και με τις πολιτικές που στοχεύουν για μια καλύτερη ποιότητα ζωής» τόνισε ο υπουργός.

Επιπλέον ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε ότι η εσωτερική νομοθεσία της Ελλάδας έπρεπε να προσαρμοστεί με την οδηγία 2014/94 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που συμπεριελήφθη στον σχετικό νόμο 4439/2016 περί καυσίμων των πλοίων και να προχωρήσει η έκδοση ενός διατάγματος που να εμπεριέχει όλους τους κανόνες λειτουργίας αυτού του νέου πλαισίου για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, στο πλαίσιο και των υποχρεώσεων της χώρας μας, που από το 2020 γίνεται υποχρεωτική στα πλοία η χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο κάτω του 0,5%.

Ήδη εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει συστήσει ομάδες εργασίας κι έχει προχωρήσει σε επίπεδο σχεδιασμού τη νέα αυτή εποχή που εντάσσεται στη συνολική στρατηγική της για τις μεταφορές.

Τώρα αυτό που τρέχει ως πρόγραμμα είναι το Poseidon Med II, που προβλέπει χρηματοδοτήσεις για το σχεδιασμό υποδομών σε ενδεικτικά λιμάνια και επιλεγμένα πλοία που θα μεταφέρουν τα καύσιμα στα προς ανεφοδιασμό πλοία.

Όπως είπε κατά την ενημέρωση των ΜΜΕ η η Μαρία Φωτιάδου, διευθύντρια Αναπτυξιακών Δραστηριοτήτων ΔΕΠΑ, η συγχρηματοδότηση του προγράμματος Ρoseidon Med II αφορά υποδομές σταθερών εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας στα βασικά λιμάνια Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο Κρήτης (Στο σχεδιασμό της ΕΕ εντάσσονται στη Αν. Μεσόγειο και η Βενετία με τη Λεμεσσό). Για τον Πειραιά σε αρχική φάση, πρόσθεσε, δεν προβλέπεται εγκατάσταση, γιατί ο ανεφοδιασμός θα γίνεται απευθείας με μικρές φορτηγίδες που θα παρέχουν το καύσιμο.

Η Τατιάνα Ελευθεριάδου, υπεύθυνη δραστηριότητας στρατηγικής ανάπτυξης της ΔΕΣΦΑ, δήλωσε ότι η επόμενη φάση του προγράμματος θα αφορά την κατασκευή στη Ρεβυθούσα σταθμού ανεφοδιασμού βυτιοφόρων οχημάτων. «Ο σχεδιασμός» πρόσθεσε, «χρηματοδοτήθηκε από το Poseidon Med II και η κατασκευή από το ΕΣΠΑ 2014 - 2020, ενώ έχει ήδη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και ευελπιστούμε να λειτουργεί μέχρι το 2020».

Ο Παναγιώτης Μήτρου, υπεύθυνος του τομέα Ναυτικής Τεχνολογίας και Καινοτομίας στoν Lloyd’s Register, είπε ότι για το Poseidon II έχουν προβλεφθεί από το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών 53 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο 50% συγχρηματοδοτείται από τους εταίρους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση για το ελληνικό κράτος και τον Έλληνα φορολογούμενο.

Η Άννα Αποστολοπούλου, υπεύθυνη του προγράμματος Poseidon Med II από τον Lloyd’s Register, είπε ότι υπάρχει δυνατότητα μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων να γίνει η χρηματοδότηση ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ τόνισε ότι στα πλαίσια του προγράμματος γίνεται και ο σχεδιασμός ενός πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρεβυθούσα στα άλλα λιμάνια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του προγράμματος μελετάται η μετατροπή δέκα πλοίων για χρήση LNG, μεταξύ των οποίων τα ακτοπλοϊκά Φαιστός Παλλάς, Νήσος Μύκονος και Terra Jet. Επίσης σχεδιάζεται η ναυπήγηση ενός επιβατηγού οχηματαγωγού από την Blue Star Ferries, ενός φορτηγού πλοίου από την Arista Shipping, αλλά μπάριζων που θα χρησιμοποιούνται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων και ενός τουλάχιστον φορτηγού πλοίου μέσω της συμμετοχής της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η είσοδος του υγροποιημένου φυσικού αερίου στη ναυτιλία αποτελεί μείζον ζήτημα για την ακτοπλοΐα. Όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής ετέθησαν ζητλήματα για το αν μπορεί να γίνεται η τροφοδοσία πλοίων όπως στο πετρέλαιο και στο υγροποιημένο φυσικό αέριο κατά την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, προκειμένου να τηρούνται πιστά οι ώρες των αφίξεων - αναχωρήσεων των πλοίων. «Με το προεδρικό διάταγμα αντιμετωπίζεται και αυτή η περίπτωση» τόνισε.

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 10:31 - 30 Μαϊ 2018
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.