ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ψηφιακά λιμάνια, ψηφιακά δελφίνια, αυτόνομα πλοία Κύριο

10:00 - 26 Αυγ 2018 | Ναυτιλία
Το µέλλον των λιµανιών ξεκινάει από το Ρότερνταµ και το φτιάχνει η IBM. Ο πλήρης µετασχηµατισµός του τρόπου λειτουργίας των λιµένων είναι πλέον ορατός, σύµφωνα µε τον Bret Greenstein, Αντιπρόεδρο του Watson Internet of Things (IoT), της IBM. Τα τελευταία χρόνια, η IBM έχει συνεργαστεί µε κολοσσούς όπως το Maersk Group και το γαλλικό CMA CGM, προκειµένου να ψηφιοποιήσουν τους τρόπους της επιχειρηµατικής τους δραστηριότητας.

Η World Maritime News µίλησε µε τον κ. Greenstein για τον ψηφιακό µετασχηµατισµό της ναυτιλιακής βιοµηχανίας και τον ρόλο της IBM στη διαδικασία, στο πλαίσιο της πρόσφατης ανακοίνωσης της εταιρείας σχετικά µε την έναρξη συνεργασίας µε την Αρχή του Λιµένα του Ρότερνταµ µε στόχο να καταστεί το Ρότερνταµ ένα «έξυπνο λιµάνι του µέλλοντος».

Ο Greenstein επισηµαίνει ότι η τεχνολογία µετασχηµατίζει κάθε πτυχή της κάθε βιοµηχανίας και όσοι την υιοθετήσουν πρώτοι θα µπορέσουν να ενισχύσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτηµα. «Στην πραγµατικότητα, σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις στο λιµάνι του Ρότερνταµ, οι ναυτιλιακές εταιρείες και το λιµάνι µπορούν να εξοικονοµήσουν έως και µία ώρα στο χρόνο πρόσδεσης, που σηµαίνει περίπου 80.000 δολλάρια εξοικονόµησης για τους πλοιοκτήτες ενώ θα µπορεί το λιµάνι να δεχθεί περισσότερα πλοία την ηµέρα.»

Η ψηφιοποίηση του λιµένα του Ρότερνταµ περιλαµβάνει την αντικατάσταση παραδοσιακών και χειρωνακτικών µεθόδων επικοινωνίας µε λύσεις που βασίζονται σε Μεγάλα Δεδοµένα, Internet of Things (ΙοΤ) και Τεχνητή Νοηµοσύνη (AI).

Στην πράξη, αυτό σηµαίνει ότι οι πλοιοκτήτες και οι λιµενικοί φορείς που προηγουµένως βασίζονταν σε παραδοσιακά ραδιοφωνικά και ραντάρ για να παίρνουν αποφάσεις κλειδιά για τις λιµενικές επιχειρήσεις θα έχουν τώρα ένα ενιαίο ταµπλό µε πληροφορίες όπως είναι ο καιρός και η θαλάσσια κυκλοφορία.

Οι αισθητήρες µε δυνατότητα IoT συγκεντρώνουν πολλαπλές ροές δεδοµένων σχετικά µε τις παλίρροιες και τα ρεύµατα, τη θερµοκρασία, την ταχύτητα και την κατεύθυνση του ανέµου, τα επίπεδα νερού, τη διαθεσιµότητα θέσεων και την ορατότητα, τα οποία στη συνέχεια µπορούν να αναλυθούν χρησιµοποιώντας την Τεχνητή Νοηµοσύνη. Σε συνδυασµό, τελικά βοηθούν τους χειριστές να λαµβάνουν αποφάσεις που µειώνουν τους χρόνους αναµονής, καθορίζουν τους βέλτιστους χρόνους για την αποβάθρα, τη φόρτωση και την εκφόρτωση πλοίων και την ενεργοποίηση περισσότερων πλοίων στον διαθέσιµο χώρο, υποστηρίζει η IBM.

autonomous vessel

Αυτόνομα πλοία

Ένας από τους βασικούς στόχους που έχει η διοίκηση του λιµανιού του Ρότερνταµ υιοθετώντας την ψηφιοποίηση, είναι να φιλοξενήσει αυτόνοµα πλοία στην περιοχή µήκους 42 χιλιοµέτρων που εκτείνεται από τη Βόρεια Θάλασσα µέχρι το Δήµο του Ρότερνταµ.

«Προκειµένου να προετοιµαστεί για αυτό το µέλλον, το λιµάνι χρησιµοποιεί το ΙοΤ της IBM για να δηµιουργήσει ένα ψηφιακό δίδυµο του λιµένα - ένα ακριβές ψηφιακό αντίγραφο των λειτουργιών του που θα αντικατοπτρίζει όλους τους πόρους στο λιµάνι του Ρότερνταµ, παρακολουθώντας τις κινήσεις των πλοίων, τις υποδοµές, και δεδοµένα βάθους νερού µε ακρίβεια 100%. Αυτό θα µας βοηθήσει να δοκιµάσουµε σενάρια και να κατανοήσουµε καλύτερα πώς µπορούµε να βελτιώσουµε την αποτελεσµατικότητα σε όλες τις δραστηριότητές µας, διατηρώντας παράλληλα αυστηρά πρότυπα ασφαλείας» , αναφέρει ο Greenstein.

Ειδικότερα, η ναυτιλιακή βιοµηχανία αποτελεί κρίσιµο τµήµα του παγκόσµιου εµπορίου, δεδοµένου ότι πάνω από το 85% των παγκοσµίως εµπορεύσιµων προιόντων ταξιδεύουν µε πλοίο τουλάχιστον µία φορά κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους. Συνεπώς η ψηφιοποίηση της επηρεάζει θετικά όλους τους κλάδους της εφοδιαστικής αλυσίδας.

«Η ψηφιοποίηση της ναυτιλιακής βιοµηχανίας επιτρέπει στις αλυσίδες εφοδιασµού και στις επιχειρήσεις να είναι πιο αποδοτικές και διαφανείς. Καθώς η βιοµηχανία µετασχηµατίζεται µε ψηφιακές τεχνολογίες, θα αρχίσουµε να βλέπουµε όλες τις λειτουργίες να βελτιώνονται µε λιγότερους χρόνους αναµονής για τα πλοία, να διευκολύνεται η επικοινωνία µεταξύ των πολλών εµπλεκοµένων στο λιµένα και να εξοµαλύνεται η κυκλοφοριακή ροή «, λέει ο Greenstein.

«Θα δείτε πολλά λιµάνια σε όλο τον κόσµο να αρχίσουν να διερευνούν την ψηφιοποίηση και να καταννοούν πώς µπορεί να επηρεάσει την επιχείρησή τους. Το λιµάνι του Ρότερνταµ, συγκεκριµένα, έχει εισέλθει σε έναν πολυφασικό ψηφιακό µετασχηµατισµό για να γίνει το πιο έξυπνο λιµάνι στον κόσµο. Αυτό σηµαίνει καλύτερη λειτουργία τώρα, αλλά και την ικανότητα να φιλοξενήσουµε αυτόνοµα πλοία στο µέλλον «, σηµείωσε ο Greenstein.

Η ψηφιοποίηση και η τεχνολογία blockchain είναι αρκετά νέες τάσεις στον κλάδο. Ως εκ τούτου, υπάρχουν διάφορες δυσκολίες αν ληφθεί υπόψη η  πολυπλοκότητα µιας αλυσίδας εφοδιασµού. Σύµφωνα µε τον Greenstein, υπάρχει µια συνηθισµένη εσφαλµένη αντίληψη ότι το blockchain ή το IoT δίνουν τυποποιηµένες λύσεις σε όλες τις περιπτώσεις. Αυτό δεν ισχύει για τις αλυσίδες εφοδιασµού.

«Αυτή τη στιγµή βρισκόµαστε σε µια περίοδο εκπαίδευσης και αυξάνουµε την κατανόηση του τρόπου µε τον οποίο οι τεχνολογίες αυτές εφαρµόζονται σε κάθε µεµονωµένη επιχείρηση. Ωστόσο, κάθε επιχείρηση έχει τις δικές της ανάγκες που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Εκπαιδεύουµε τους πελάτες µας για το πώς να εφαρµόζουν αυτές τις τεχνολογίες ώστε να είναι οι πλέον κατάλληλες για την επιχείρησή τους».

Κυβερνοεπιθέσεις και ασφάλεια

Λαµβάνοντας υπόψη την συνεχώς αυξανόµενη απειλή επιθέσεων στον κυβερνοχώρο, πόσο ασφαλές είναι το σύστηµα της IBM όσον αφορά την εµπιστευτικότητα των δεδοµένων; Το οικονοµικό κόστος µιας τέτοιας παραβίασης, το οποίο παραµένει αναπάντητο ή ακόµη και αγνώστων στοιχείων από τις εταιρείες σε µεγάλο βαθµό, µπορεί να φτάσει σε εκατοµµύρια δολάρια.

Να υπενθυµίσουµε οτι οι επιθέσεις στον κυβερνοχώρο που έπληξαν την AP Moller-Maersk µε έδρα τη Δανία στις 27 Ιουνίου 2017, κόστισαν στην εταιρία 300 εκατοµµύρια δολάρια το τρίτο τρίµηνο του 2017. «Η ιδιωτικότητα και η ασφάλεια τωνA δεδοµένων πρέπει να αντιµετωπιστούν από την αρχή», τόνισε ο Greenstein.

«Η πλατφόρµα IoT της IBM βασίζεται στα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και επεκτείνει τον ίδιο βαθµό ασφάλειας σε εφαρµογές που την αξιοποιούν πλήρως. Με την προηγµένη τεχνολογία Threat Intelligence για δυνατότητες ασφαλείας IoT, οι πελάτες µπορούν τώρα να απεικονίσουν τους κρίσιµους κινδύνους στο τοπίο του IoT και να δηµιουργήσουν δράσεις µετριασµού του κινδύνου».

Η ναυτιλιακή βιοµηχανία, λέει ο Greenstein, βλέπει ένα µέλλον που κυριαρχείται από αυτόνοµα πλοία τα οποία βασίζονται στην έξυπνη τεχνολογία.

«Η αυτόνοµη ναυτιλία θα διευκολυνθεί µε την εισαγωγή ψηφιακών δελφινιών, µε έξυπνους τοίχους αποβάθρων και σηµαδούρες εξοπλισµένες µε αισθητήρες», εξηγεί. «Αυτά τα ψηφιακά δελφίνια παρέχουν πληροφορίες σχετικά µε την κατάσταση και τη χρήση ενός τερµατικού σταθµού και των γύρω υδάτινων και καιρικών συνθηκών, επιτρέποντας στους χειριστές των λιµένων να εντοπίζουν τον βέλτιστο χρόνο για να προσδεθούν τα πλοία και πού και πότε µπορούν να το κάνουν. Οι χειριστές θα µπορούν να βασίζονται σε 100% ακριβή δεδοµένα σε πραγµατικό χρόνο σχετικά µε την υποδοµή του λιµένα. «

« Η IBM παρέχει λύσεις IoT και AI που βασίζονται σε πολλά δεδοµένα, τα οποία αναλύονται σε απτές γνώσεις. Σε όλες τις βιοµηχανίες, υπάρχει ένα άπειρο ποσό δεδοµένων που συλλέγονται από συσκευές, το 80% των οποίων όµως είναι προς το παρόν ανυπόληπτο. Οι δυνατότητές µας στην IBM επιτρέπουν στις βιοµηχανίες να κατανοήσουν τα δεδοµένα και να τα χρησιµοποιήσουν για να κάνουν γρήγορες και ενηµερωµένες επιχειρηµατικές αποφάσεις και τελικά, να δηµιουργήσουν πιο αποδοτικά επιχειρηµατικά µοντέλα «, πρόσθεσε.

Της Jasmina Ovcina Mandra, World Maritime News

Αναδημοσίευση από το περιοδικό «Ναυτιλιακά Νέα»

Copyright © 1999-2020 Premium S.A. All rights reserved.