ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ελληνικά λιμάνια στην εποχή του LNG Κύριο

13:20 - 23 Δεκ 2019 | Ναυτιλία
Ελληνικά λιμάνια στην εποχή του LNG
Τον δρόμο του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) – LNG, του βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου ακολουθεί η ναυτιλία στην Ανατολική Μεσόγειο με στόχο ένα «πράσινο» μέλλον στις θαλάσσιες μεταφορές. Τι λέει στο Reporter ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας.

Το LNG παρουσιάζει πρακτικά μηδενικές εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και ενώσεων θείου (μείωση κατά 90% σε σχέση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα) και σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές οξειδίου του αζώτου (75%) και διοξειδίου του άνθρακα (25%).

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής έχουν οδηγήσει τόσο την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και τον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO) στην υιοθέτηση στόχων με γνώμονα το περιβάλλον.

Σε αυτό το πλαίσιο, υλοποιείται από τον Ιούνιο του 2015 – με ορίζοντα διάρκειας μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020 - το ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Poseidon Med II με τη συμμετοχή τριών χωρών, της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Κύπρου σε έξι λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Βενετία και Λεμεσός) και τον τερματικό σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα. Συντονίστρια του προγράμματος είναι η ΔΕΠΑ.

«Κλειδί για την ενεργειακή ασφάλεια τα εναλλακτικά καύσιμα»

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας, Αθανάσιος Πορφύρης μίλησε στο Reporter για τη σημασία δημιουργίας οικολογικών λιμένων και τη συμβολή του LNG προς αυτήν την κατεύθυνση.

Ο κ. Πορφύρης τονίζει αρχικά ότι «ένας οικολογικός λιμένας, γνωστός ως «πράσινος λιμένας», είναι ένας λιμένας που στηρίζεται στην βιώσιμη ανάπτυξη. Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι το κλειδί για την ενεργειακή ασφάλεια, μειώνοντας τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της μεταφοράς και ενισχύοντας την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα. H αγορά φυσικού αερίου είναι σε μια καλή πορεία έναντι άλλων μορφών ενέργειας εξαιτίας της βιωσιμότητάς του».

Παράλληλα, σημειώνει: «Οι στρατηγικοί στόχοι του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, προς τη βελτίωση και ενίσχυση του Λιμένα ως ένα «Πράσινο Λιμάνι», μεταξύ άλλων μέτρων, περιλαμβάνουν την χρήση του LNG ως εναλλακτικό καύσιμο για την τροφοδοσία πλοίων. Οι δράσεις χρηματοδοτούνται μέσω του έργου Poseidon Med II στο οποίο συμμετέχουμε ως εταίροι. Μέσα από το έργο χρηματοδοτούνται οι οριστικές μελέτες κατασκευής των πρόσθετων λιμενικών υποδομών, καθώς και οι οριστικές περιβαλλοντικές μελέτες» και προσθέτει ότι το «Poseidon Med II έχει κυριολεκτικά θέσει τις βάσεις για τη δημιουργία μίας βιώσιμης και αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας LNG στην Ανατολική Μεσόγειο».

Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας συμμετέχει στο έργο με προϋπολογισμό 545.000,00 €.

Παράλληλα, όπως ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Πάτρας, Παναγιώτης Τσώνης, μέχρι 31-12-2022 θα πρέπει να υπάρχουν εγκαταστάσεις LNG στα λιμάνια του Πειραιά και της Πάτρας. «Θεωρώ ότι η έλευση του φυσικού αερίου θα συμβάλει στην επανεκκίνηση της τοπικής οικονομίας και την παραγωγική ανασυγκρότηση λόγω μείωσης του κόστους ενέργειας» τόνισε ο κ. Τσώνης.

Πώς κυλούν οι διαδικασίες στην Ανατολική Μεσόγειο

Ξεκίνησε, στο πλαίσιο του Poseidon Med II η ναυπήγηση του πλοίου μεταφοράς και  ανεφοδιασμού LNG και πετρελαίου (Semi-Ballastable Barge Transporter-SBBT) στο ναυπηγείο ROSETTI MARINO Spa της Ραβέννας, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί το 2020. Το SBBT, με χωρητικότητα φορτίου 4.000 m3 LNG -υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) και 1.000 m3 MDO πετρέλαιο θα είναι το πρώτο πλοίο αυτού του καινοτόμου τύπου στην περιοχή της Μεσογείου που θα χρησιμοποιηθεί για ανεφοδιασμό πλοίων στη Βόρειο-Αδριατική θάλασσα.

Tο πρόγραμμα σχεδιάζει να υλοποιήσει στη Ρεβυθούσα τον πρώτο σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων LNG και ένα νέο προβλήτα LNG μικρής κλίμακας, με δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων χωρητικότητας από 1.000m3 έως 20.000m3. Ο νέος προβλήτας θα εξυπηρετεί τη φόρτωση πλοίων μεταφοράς και διανομής (feeder vessels), καθώς και πλοίων ανεφοδιασμού LNG (bunkering vessels), με στόχο την ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση του λιμένα του Πειραιά, και την τροφοδοσία σταθμών αποθήκευσης και διανομής άλλων λιμένων της Ελλάδας και του Εξωτερικού. 

Παράλληλα, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες μετασκευής πέντε πλοίων για χρήση LNG (2 RO/PAX Ferries, 1 RO/RO Oil Tanker, 1 High - Speed Ferry και 1 Catamaran) και διενεργούνται αντίστοιχες μελέτες για άλλα πέντε πλοία (1 RO/PAX Ferry, 1 Cruise Ferry, 1 Car Carrier, 1 Bulk Carrier, 1 Utility/Tug Boat). 

Επιπλέον, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τον σχεδιασμό ενός πλοίου μεταφοράς - διανομής LNG και ενός πλοίου ανεφοδιασμού LNG, καθώς και δύο νέων επιβατηγών πλοίων κινούμενων με LNG, μεταξύ των οποίων ένα υπερσύγχρονο επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο έως και 1.400 επιβατών.

Σε τεχνικό-οικονομικό επίπεδο, το πρόγραμμα ολοκλήρωσε τις Αναλύσεις Κόστους - Οφέλους για τα δέκα υποψήφια προς μετατροπή πλοία και ανέπτυξε στοχευμένα χρηματοοικονομικά εργαλεία για τις προαναφερθείσες εγκαταστάσεις LNG στους λιμένες της Πάτρας, του Ηρακλείου και της Ηγουμενίτσας, έχοντας επιπλέον, δρομολογήσει αντίστοιχες οικονομικές μελέτες για τους λιμένες του Πειραιά και της Λεμεσού.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:27 - 27 Δεκ 2019
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.