ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Προχωρά η αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών-Το μοντέλο και οι προτεραιότητες

13:40 - 25 Ιαν 2020 | Ναυτιλία
Προχωρά η αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών-Το μοντέλο και οι προτεραιότητες
Με τις διοικήσεις των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας (Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Ελευσίνα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα, Κέρκυρα, Λαύριο, Πάτρα και Ραφήνα) συναντήθηκε χθες ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, η Γενική Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικότητας Χριστιάνα Καλογήρου, ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Ριχάρδος Λαμπίρης και ο Επικεφαλής Στρατηγικής και Συντονισμού Έργων Λιμένων και Μαρινών του ΤΑΙΠΕΔ Θάνος Λιάγκος.

Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα λιμάνια είναι μεγάλο και η αξιοποίησή τους αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο. Όπως γνωστοποίησε χθες ο κ. Πλακιωτάκης πολύ σύντομα θα προωθηθούν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις που θα καθορίζουν τον τρόπο μέσω του οποίου θα μετεξελιχθούν τα λιμάνια της περιφέρειας.

Το νέο μοντέλο

Μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο της Ναυτεμπορικής, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επεσήμανε ότι «ολοκληρώθηκαν οι μελέτες βιωσιμότητας για καθένα από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια και μέσα στο 2020 προχωράμε στο διαγωνιστικό μέρος, εκκινώντας από τα λιμάνια εκείνα που ήδη γνωρίζουμε πως έχουν προκαλέσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον». «Με τον τρόπο αυτό» πρόσθεσε «αντί για το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων – που, όπως ευθύς εξαρχής είχα δηλώσει, έτσι όπως ήταν σχεδιασμένο δε θα απέδιδε – διασφαλίζουμε την ανάπτυξη κάθε λιμανιού, με βάση τα πλεονεκτήματα και τις ιδιαιτερότητές του».

Όπως έχει αναφέρει και παλαιότερα ο Υπουργός, «οι εναλλακτικές προσεγγίσεις αφενός αναδεικνύουν την υπεραξία κάθε περιουσιακού στοιχείου και αφετέρου το καθιστούν πιο ελκυστικό στο μελλοντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, πάντα με σεβασμό στο δημόσιο συμφέρον».

Συνεχίζοντας ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε: «Προωθούμε αλλαγές στο μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης με απώτερο στόχο την ένταξη των λιμανιών που σήμερα βρίσκονται υπό τον έλεγχο δήμων και κοινοτήτων υπό τον έλεγχο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής».

Ειδικότερα, τώρα, σύμφωνα με το αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan /ADP) του ΤΑΙΠΕΔ, η μέθοδος που θα ακολουθηθεί είναι η παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης λιμενικών δραστηριοτήτων/υπηρεσιών των λιμανιών ή και η πώληση μετοχών. Σημειώνεται ότι οι συγκεκριμένοι Οργανισμοί Λιμένος έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση των αντίστοιχων λιμανιών έως το 2042. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών.

Τον ρόλο του χρηματοοικονομικού συμβούλου έχει αναλάβει η E&Y, του νομικού η KLC Δικηγορική Εταιρεία, του τεχνικού η εταιρεία Doxiadis Associates και του εμπορικού η εταιρεία Rotterdam Port Consultants. 

Προτεραιότητα η Αλεξανδρούπολη

Όπως έχει σημειώσει το Reporter, σε περίοπτη θέση βρίσκεται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Αυτό διότι συνδυάζει μεταφορές με όλα τα μέσα, η τοποθεσία του συνδέεται με την Εγνατία Οδό, τα σύνορα με Τουρκία και Βουλγαρία, ενώ βρίσκεται κοντά με τον Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και τον κάθετο συνδετήριο αγωγό Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB). Παράλληλα, η στρατηγική αξία της Αλεξανδρούπολης αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο από την αμυντική συμφωνία Ελλάδας - ΗΠΑ, στην οποία προβλέπεται η αμερικανική παρουσία στο λιμάνι. Ο σημαντικός ρόλος του λιμανιού διατυπώθηκε κατά την πρόσφατη συνάντηση του κ. Πλακιωτάκη με τον Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ.

Χαρακτηριστική είναι και η χθεσινή κλειστή συνάντηση της Διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος με τον Υπουργό Ναυτιλίας μετά τη γενική σύσκεψη, ενώ είχαν προηγηθεί επαφές της Διοίκησης με τον Γενικό Γραμματέα με τη συμμετοχή νομικών συμβούλων.

Σε άμεση συνάρτηση με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται και το λιμάνι της Καβάλας, για το οποίο, επίσης, έχει εκφραστεί έντονο ενδιαφέρον από επενδυτές. Το λιμάνι της Καβάλας είναι σταθμός και προορισμός κρουαζιέρας και έχει ακτοπλοϊκές και εμπορευματικές χρήσεις.

Παράλληλα, στο επίκεντρο βρίσκονται και τα λιμάνια Βόλου και Ηγουμενίτσας. Το μεν λιμάνι του Βόλου διαθέτει το στρατηγικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής του θέσης, καθώς βρίσκεται στην τομή των οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων της χώρας, Βορρά - Νότου και Ανατολής -Δύσης, με σημαντικές προοπτικές να εξελιχθεί σε εμπορευματικό και μεταποιητικό κέντρο. Το δε λιμάνι της Ηγουμενίτσας αποτελεί κόμβο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΤΕΝ-Τ) μέσω του Διαδρόμου Ανατολικής Μεσογείου (ORIENT — EAST MED Corridor) και ως τέτοιο κατέχει στρατηγική θέση στην υλοποίηση μιας βιώσιμης και αποδοτικής θαλάσσιας αρτηρίας μεταφορών. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδος με τις χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 15:44 - 25 Ιαν 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.