ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ναυτιλία: Ο «γρίφος» της τραπεζικής χρηματοδότησης και οι εναλλακτικές

08:14 - 10 Φεβ 2020 | Ναυτιλία
Νέο «τοπίο» διαμορφώνεται γύρω από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Οι τράπεζες θεσπίζουν αυστηρότερα κριτήρια χορήγησης δανείων, ενώ ταυτόχρονα αναδύονται νέες πηγές χρηματοδότησης.

Μιλώντας στο πρόσφατο «2nd World Shipping Forum», το έμπειρο στέλεχος της ναυτιλιακής κοινότητας και ιδρυτής της XRTC Business Consultants, Γιώργος Ξηραδάκης αναφέρθηκε στους παράγοντες εκείνους που «απειλούν» την τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας. Ειδικότερα, έκανε λόγο για αδυναμίες της ευρωζώνης, αυστηρούς τραπεζικούς κανονισμούς, αυξημένο ανταγωνισμό από εναλλακτικές (συχνά μη ρυθμιζόμενες) πηγές χρηματοδότησης, χρηματοδότηση του ασιατικού leasing και μη ευέλικτες τράπεζες.

Τα αυστηρότερα κριτήρια των τραπεζών απασχόλησαν και το συνέδριο «Let’s ReFuture Shipping: Slide2Open Shipping Finance». Ειδικότερα, όπως ειπώθηκε, υπάρχει διαθεσιμότητα τραπεζικών κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, αλλά αυξάνονται συνεχώς οι προϋποθέσεις που θέτει το κανονιστικό πλαίσιο και οι πολιτικές κινδύνου (risk policy) των τραπεζών. Μάλιστα, τα επόμενα χρόνια αναμένεται να τεθούν σε ισχύ και τα κριτήρια ESG (Environmental, Social, Governance) για τη χορήγηση ενός δανείου, που σχετίζονται με το περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση. O Δημήτρης Αναγνωστόπουλος, μέλος Δ.Σ. της Aegean Baltic Bank ανέδειξε από την πλευρά του το θέμα της περαιτέρω μείωσης κεφαλαίων για την ναυτιλία από τις διεθνείς τράπεζες, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι υπάρχει θετική αντιμετώπιση από τις ελληνικές.

Σε γενικές γραμμές, επισημάνθηκε ότι η πρόσβαση σε φθηνό δανεισμό από τις τράπεζες γίνεται ολοένα πιο δύσκολη και πιο επιλεκτική, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να καταφεύγουν σε άλλες λύσεις. Μία από αυτές είναι οι ασιατικές εταιρείες leasing, οι οποίες, βλέποντας πολλές ναυτιλιακές να απευθύνονται σε αυτές, αυξάνουν τις επενδύσεις τους. Παράλληλα, «μπάσιμο» στον τομέα της χρηματοδότησης κάνουν οι λύσεις Fintech, που συνίστανται στην παροχή χρηματο-οικονομικών υπηρεσιών μέσω καινοτόμων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Τέλος, στο τραπέζι έπεσαν και οι εταιρείες ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, που όπως ειπώθηκε, αυξάνουν τα κεφάλαιά τους για τον κλάδο της ναυτιλίας, διαθέτοντάς τα, ωστόσο, σε ιδιαίτερα υψηλό κόστος.

Το γενικό συμπέρασμα της συζήτησης ήταν ότι μπορεί να αυξάνονται οι πηγές και οι ευκαιρίες για ανεύρεση κεφαλαίων, ωστόσο δεν λύνεται ουσιαστικά το πρόβλημα και το θέμα της χρηματοδότησης παραμένει «δίκοπο μαχαίρι», καθώς ναι μεν διατίθενται κεφάλαια, αλλά στοιχίζουν περισσότερο.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:01 - 10 Φεβ 2020
Copyright © 1999-2022 Premium S.A. All rights reserved.