• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Ναυλαγορά και κορονοϊός: Το αρχικό σοκ και η προσπάθεια αντίδρασης Κύριο

10:00 - 08 Μαρ 2020 | Ναυτιλία
Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει στραμμένο το βλέμμα στις εξελίξεις γύρω από το πεδίο του κορονοϊού. Με την Κίνα να αντιπροσωπεύει μεγάλο τμήμα των εμπορικών μεταφορών δια θαλάσσης, οι συναλλαγές «παρέλυσαν» τις προηγούμενες εβδομάδες.

Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου υπέστη το μεγαλύτερο πλήγμα, δεδομένης της σύνδεσης του κλάδου με την κινεζική ζήτηση για εισαγωγές. Η Κίνα αντιπροσώπευε περίπου το 35% όλων των εισαγωγών χύδην ξηρού φορτίου το 2019. Επίσης, η αγορά των capes εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος, η οποία κινείται πτωτικά λόγω των οικονομικών επιπτώσεων του κορονοϊού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του φορτίου των capes και κατ΄επέκταση της χρήσης αυτών των πλοίων και των κερδών τους.

Την κατάσταση επιδείνωσε η είδηση ότι η Nippon Steel, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σιδηρομεταλλεύματος της Ιαπωνίας, πρόκειται να μειώσει την παραγωγή χάλυβα, καθώς αναδιοργανώνει τις δραστηριότητές της για να αντιμετωπίσει τη μείωση της ζήτησης και την αύξηση των ζημιών. Το Reporter σας είχε μεταφέρει τη σχετική πληροφορία από τα μέσα Φεβρουαρίου.

Από την άλλη, η επιδημία «έριξε» τους ναύλους των tankers σε χαμηλά επίπεδα. Η μείωση της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο, ταρακούνησε συθέμελα την αγορά των tankers.

Υπενθυμίζεται πως βάσει των προβλέψεων της BIMCO, τρία είναι τα πιθανά σενάρια για την πορεία του κορονοϊού και την επίδρασή του στη ναυτιλία.

Πρώτο σενάριο: Ο ιός θα περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου και οι Κινέζοι εργαζόμενοι θα επιστρέψουν στα πόστα τους νωρίς το Μάρτιο, ωθώντας σε υψηλότερα επίπεδα τη βιομηχανική παραγωγή, την παραγωγή των διυλιστηρίων και κατ’ επέκταση τη ναυτιλιακή ζήτηση.

Δεύτερο σενάριο: Η καραντίνα μεγάλης κλίμακας θα συνεχιστεί μέχρι τα μέσα Μαρτίου, αλλά στη συνέχεια η οικονομική δραστηριότητα θα ανακάμψει και θα εξομαλυνθεί το διάστημα Απριλίου-Μαΐου.

Τρίτο σενάριο: Πρόκειται για το χειρότερο δυνατό σενάριο. Η εξάπλωση συνεχίζεται μέχρι ένα απροσδιόριστο χρονικό σημείο.

Πάμε να δούμε πως κινήθηκε η ναυλαγορά ξηρού φορτίου και τάνκερς την εβδομάδα που διανύσαμε (2-6 Μαρτίου):

Με το «δεξί» μπήκε στην πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, στηριζόμενη στην ισχυρή ζήτηση για panamax και supramax. Η αγορά των capes παρέμεινε σε πτωτική τροχιά.

Ειδικότερα, την Παρασκευή ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, Baltic Dry Index ενισχύθηκε κατά 18 μονάδες ή 3% στις 617 μονάδες, που ήταν και το υψηλότερο κλείσιμο εδώ και έξι εβδομάδες. Ο δείκτης κέρδισε πάνω από 15% αυτήν την εβδομάδα, συμπληρώνοντας τέσσερις διαδοχικές κερδοφόρες εβδομάδες.

Ο δείκτης capesize που αφορά πλοία, τα οποία συνήθως μεταφέρουν φορτία 170.000-180.000 τόνων και κυρίως σιδηρομετάλλευμα και κάρβουνο υποχώρησε κατά 5 μονάδες στις -312 μονάδες. Οι μέσοι ημερήσιοι ναύλοι για αυτά τα πλοία ενισχύθηκαν κατά 27 δολάρια στα 2.542 δολάρια.

Λίγα άλλαξαν στην αγορά των capes αυτήν την εβδομάδα, καθώς οι πλοιοκτήτες είδαν τα κέρδη τους να παραμένουν πενιχρά σε όλες τις διαδρομές. Η ζήτηση των πλοίων εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλή, οδηγώντας πολλά σε κατάσταση αδράνειας σε στρατηγικές τοποθεσίες. Οι τιμές των καυσίμων συνέχισαν να μειώνονται και αυτό έχει προκαλέσει νέα χαμηλά στα ταξιδιωτικά ναύλα. Τα capes εισέρχονται στη νέα εβδομάδα χωρίς πολλές ελπίδες ανάκαμψης, καθώς οι παγκόσμιες αγορές βρίσκονται αντιμέτωπες με πολλές προκλήσεις.

Ξηρό φορτίο

Πηγή: Compass Maritime

O δείκτης panamax σημείωσε κέρδη κατά 42 μονάδες ή 4,1% στις 1068 μονάδες. Αυτή ήταν η 22η διαδοχική ανοδική του συνεδρίαση, ενώ κατέγραψε εβδομαδιαία κέρδη 18%. Οι μέσοι ημερήσιοι ναύλοι γι' αυτά τα πλοία, που συνήθως μεταφέρουν φορτία περίπου 60.000-70.000 τόνων άνθρακα ή σιτηρών αναρριχήθηκαν κατά 379 δολάρια στα 9.610 δολάρια.

Η δραστηριότητα των πλοίων ξεκίνησε με βραδύ ρυθμό και κορυφώθηκε προς το τέλος της εβδομάδας. Σε γενικές γραμμές παρατηρήθηκαν σταθερές προσφορές, καθώς αυξήθηκε η ορυκτή δραστηριότητα σε ταξίδια fronthaul και υπερατλαντικά ταξίδια. Η αγορά ενισχύθηκε και από τα φορτία σιτηρών στα υπερατλαντικά ταξίδια.

Τέλος, ο δείκτης supramax βρέθηκε σε θετικό έδαφος κατά 17 μονάδες στις 688 μονάδες και ο δείκτης handysize κέρδισε 6 μονάδες στις 350 μονάδες.

Άλλη μία πολύ θετική εβδομάδα για τα supramax με τα ναύλα να σημειώνουν καλές αποδόσεις στις περισσότερες διαδρομές.

Στην αγορά των handysize οι ναύλοι βελτιώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον Ατλαντικό, ο οποίος προσέφερε ισχυρή στήριξη στον γενικό δείκτη. Βελτιωμένες ήταν και οι συναλλαγές στην ηπειρωτική Ευρώπη, συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα. Παρόμοια θετική ήταν η τάση και στον Αμερικανικό Κόλπο.

Η αγορά των tankers

Όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Compass Maritime, παρά τη μείωση της ζήτησης για αργό πετρέλαιο στην Κίνα εν μέσω της έξαρσης του κορονοϊού, οι τιμές των ναύλων για τα tankers παρέμειναν σταθερές με τους ναύλους για τα VLCC να διαμορφώνονται στα 30.000 δολάρια την ημέρα στη spot αγορά, ενώ και τα suezmax και aframax εμφάνισαν ισχυρές αποδόσεις.

Στάσιμη ήταν η αγορά στα πλοία τύπου VLCC στη Μέση Ανατολή με τους ναύλους για πλοία 270.000mt προς την Κίνα να διαμορφώνονται στα επίπεδα των WS 49. Στα επίπεδα των WS 30 παρέμειναν οι ναύλοι για πλοία 280.000mt προς τον Αμερικανικό Κόλπο. Παρόμοια η κατάσταση στον Ατλαντικό με τους ναύλους για πλοία 260.000mt από τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα να μένουν σταθεροί σε WS 49. Η αγορά για πλοία 270.000mt από τον Αμερικανικό Κόλπο προς την Κίνα κινήθηκε γύρω από τα επίπεδα των 6,5 εκατ. δολαρίων.

Τάνκερς

Πηγή: Compass Maritime

Στην αγορά των suezmaxes, οι ναύλοι για πλοία 280.000mt από τη Μαύρη Θάλασσα προς τη Μεσόγειο παρέμειναν σταθεροί σε WS 85, ενώ για πλοία 130.000mt από τη Δυτική Αφρική προς τη Βρετανία οι ναύλοι υποχώρησαν λίγες μονάδες σε WS 75. Στη Μέση Ανατολή, σε διαδρομή από το Basrah προς τη Μεσόγειο για πλοία 140.000mt, οι ναύλοι ενισχύθηκαν κατά πέντε μονάδες, ξεπερνώντας τα επίπεδα των WS 30.

Στα aframaxes, οι ναύλοι για πλοία 80.000mt, από το Ceyhan στη Μεσόγειο εκτινάχθηκαν κατά 15-17,5 μονάδες και ξεπέρασαν τα επίπεδα των WS 100. Την ίδια ώρα, στη Βόρεια Ευρώπη, για πλοία 80.000mt που διέσχισαν τη Βόρεια Θάλασσα οι ναύλοι έχασαν επτά μονάδες. Για πλοία 100.000mt από τη Βαλτική προς τη Βρετανία οι ναύλοι υποχώρησαν πέντε μονάδες. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, για πλοία 70.000mt από την Καραϊβική προς τον Αμερικανικό Κόλπο, οι ναύλοι επέστρεψαν στα επίπεδα των WS 154. Οι ναύλοι για πλοία 70.000mt από τον Αμερικανικό Κόλπο προς τη Μεσόγειο ανέκτησαν το χαμένο έδαφος της προηγούμενης εβδομάδας και κινήθηκαν ανοδικά γύρω από τα επίπεδα των WS 130.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 22:42 - 07 Μαρ 2020
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman