• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Ακτοπλοϊκές: Οι εκτιμήσεις για την πανδημία-Δύσκολη υπόθεση η ανανέωση στόλων Κύριο

10:16 - 03 Ιουν 2020 | Ναυτιλία
Το ξέσπασμα της πανδημίας «πάγωσε» τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και προκάλεσε έντονα προβλήματα ρευστότητας στις επιχειρήσεις του κλάδου. Το 2020 μοιάζει χαμένη χρονιά, ενώ ανησυχίες διατυπώνονται και για το 2021.

Αυτό μαρτυρούν και οι προβλέψεις των τριών μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου (Attica Group, Anek Lines και Minoan Lines), κατά την ανακοίνωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων.

Χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι η μείωση της επιβατικής κίνησης και των Ι.Χ. οχημάτων της Attica Group τον Απρίλιο έφτασε στο 99% στις διεθνείς γραμμές και στο 96% στην ελληνική ακτοπλοΐα. Αυτή η «βουτιά» του μεταφορικού έργου ισοδυναμεί με μείωση του κύκλου εργασιών κατά 18,4 εκατ. ή 60% τον Απρίλιο. Αντίστοιχο ποσοστό μείωσης του μεταφορικού έργου εκτιμάται ότι θα σημειωθεί και τον Μάιο. Συνολικά για το 2020, υπολογίζεται ότι ο κύκλος εργασιών αναμένεται να μειωθεί σε ένα εκτιμώμενο εύρος από 30% έως 40% σε σχέση με τη χρήση 2019. Στη βάση των ανωτέρω δεδομένων, εκτίμηση της διοίκησης είναι ότι ο όμιλος θα καταγράψει ζημίες για τη χρήση 2020. Ο όμιλος αναμένει σταδιακή βελτίωση κατά τους επόμενους μήνες, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει περαιτέρω χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων στη διακίνηση των επιβατών και δεν θα υπάρξει αλλαγή δεδομένων στις συνήθειες των πολιτών όσον αφορά τα μέσα μεταφοράς στις καλοκαιρινές τους διακοπές ή τυχόν εμπόδια που διαταράσσουν την τουριστική αλυσίδα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Anek Lines, η επίπτωση από την πανδημία στη δραστηριότητα θα είναι σημαντική τουλάχιστον για το β’ τρίμηνο του 2020 (από Απρίλιο έως Ιούνιο). Οι αυστηροί περιορισμοί στη μετακίνηση επιβατών προς και από την Ιταλία και τα νησιά θα επιφέρουν κάθετη πτώση στην επιβατική κίνηση τόσο στις γραμμές της Αδριατικής όσο και στην ακτοπλοΐα, για όσο διάστημα αυτοί διαρκέσουν. Ωστόσο, τα κυβερνητικά μέτρα ενίσχυσης των επιχειρήσεων του κλάδου και η σημαντική πτώση των τιμών των καυσίμων αναμένεται να περιορίσουν ως ένα βαθμό τις επιπτώσεις της πανδημίας στην επιχειρηματική δραστηριότητα, στα λειτουργικά αποτελέσματα και στη χρηματοοικονομική κατάσταση του ομίλου. Συμπερασματικά, καταλήγει η εταιρεία, στην παρούσα φάση δεν είναι εφικτό να γίνουν ασφαλείς προβλέψεις αναφορικά με την εξέλιξη της πανδημίας και τις οριστικές συνέπειές της στη δραστηριότητα.

Τέλος, η Minoan Lines, σημειώνει ότι ο βαθµός που θα επηρεαστεί η χρηµατοοικονοµική κατάσταση μέσα στο 2020 από τις γενικευµένες οικονοµικές και κοινωνικές επιπτώσεις του κορονοϊού εξαρτάται από µελλοντικά γεγονότα, τα οποία είναι αβέβαια και δεν µπορούν να προβλεφθούν τη δεδοµένη χρονική στιγµή. Συνεπώς οποιαδήποτε εκτίµηση την παρούσα χρονική στιγµή δεν µπορεί να γίνει µε ασφάλεια και ακρίβεια. Με βάση τις τρέχουσες εκτιµήσεις, η εταιρεία και ο όµιλος έχουν τη ρεύστότητα που απαιτείται, µαζί µε τις εκτιµώµενες λειτουργικές ταµειακές ροές που θα προκύψουν µέσα στο 2020, για να ανταπεξέλθουν στο εγγύς µέλλον σε οποιεσδήποτε αρνητικές επιπτώσεις, σημειώνει η ακτοπλοϊκή.

Η «εξίσωση» της ανανέωσης των στόλων

Μπορεί τη δεδομένη χρονική στιγμή ο κορονοϊός να είναι το νούμερο 1 πρόβλημα για την ακτοπλοΐα, ωστόσο, δεν μπορεί να λησμονηθεί η αναγκαία ανανέωση του στόλου των εταιρειών.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλη Σακέλλη, στο τέλος της επόμενης δεκαετίας περίπου τα μισά ελληνικά πλοία θα είναι άνω των 40 ετών, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την άμεση ναυπήγηση νέων πλοίων και ιδιαίτερα αυτών που εξυπηρετούν τα μικρά νησιά.

Όπως έδειξαν οι οικονομικές καταστάσεις των τριών επιχειρήσεων του κλάδου, καμία δεν προχώρησε σε μία τέτοια επένδυση το 2019. Η κρίση που προκάλεσε ο κορονοϊός, οι δανειακές υποχρεώσεις και τα προβλήματα του τραπεζικού συστήματος δυσκολεύουν, φυσικά, έτι περισσότερο το εγχείρημα της ανανέωσης των στόλων το τρέχον έτος.

Σημειώνεται ότι οι στόλοι των τριών εταιρειών παρέμειναν σχεδόν ίδιοι το 2019, συγκριτικά με το 2018. Ειδικότερα, ο όμιλος Attica Group (υπό τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries» και «Hellenic Seaways») αριθμεί 30 πλοία, εκ των οποίων ένα (Blue Carrier 1), το εξαγόρασε τον Ιούλιο του 2019. Ο στόλος της Αnek Lines περιλαμβάνει 7 ιδιόκτητα πλοία και 2 πλοία υπό μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα εξαγοράς. Τέλος, η Minoan Lines διαθέτει 4 πλοία με ελληνική σημαία.

Υποχρεώσεις και ρευστότητα

Ο συνολικός δανεισμός του ομίλoυ Attica Group ανήλθε το 2019 σε 410,76 εκατ. ευρώ από 346,98 εκατ. ευρώ το 2018. Από αυτό το ποσό, τα 391,70 εκατ. αφορούν μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις (274,50 εκατ το 2018) και τα 19,06 εκατ. βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις (71,58 εκατ. το 2018). Μέσα στο 2019 ο όμιλος πέτυχε μέσω έκδοσης κοινού ομολογιακού δανείου, πενταετούς διάρκειας, ύψους 175 εκατ., να αναχρηματοδοτήσει με ευνοϊκότερους όρους δανειακές υποχρεώσεις ύψους 106 εκατ. και να ενισχύσει σημαντικά τα ταμειακά του διαθέσιμα. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2019 αντλήθηκαν μέσω έκδοσης κοινού ομολογιακού δανείου και δανειακών συμβάσεων κεφάλαια 228 εκατ. και πραγματοποιήθηκαν εξοφλήσεις δανείων ύψους 169,1 εκατ. Τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου διαμορφώθηκαν σε 105,33 εκατ. έναντι 59,42 εκατ. το 2018, με την αύξηση να προέρχεται κυρίως από την έκδοση του κοινού ομολογιακού δανείου.

Το συνολικό ύψος των δανειακών υποχρεώσεων της Anek Lines ανήλθε το 2019 σε 250 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος δεν εμφανίζει μακροπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις, ενώ το σχετικό ποσό ήταν 2,6 εκατ. στο τέλος του 2018. Σημειώνεται ότι από τις 31.12.2018 έχει γίνει αναταξινόμηση των μακροπρόθεσμων δανείων της μητρικής στις βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις και, ως εκ τούτου, οι βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις του ομίλου ανήλθαν το 2019 σε 258,7 εκατ. έναντι 256,1 εκατ. το 2018. Τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου ανήλθαν το 2019 σε 8,5 εκατ. ευρώ.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη Minoan Lines, δεν υπάρχουν δανειακές υποχρεώσεις. Όπως σημειώνεται στην οικονομική έκθεση, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει κατάλληλο συνδυασµό ρευστών διαθεσίµων και εγκεκριµένων τραπεζικών πιστώσεων. Κατά την 31/12/2019 τα ταµειακά διαθέσιµα του οµίλου ανέρχονταν σε 9,9 εκατ. έναντι 24,1 εκατ. την 31/12/2018 ενώ διατηρεί πιστωτική γραµµή µε συνεργαζόµενη τράπεζα συνολικού ορίου χορήγησης 7.000 ευρώ κατά την 31/12/2019 και κατά την 31/12/2018, το οποίο δεν είχε χρησιµοποιηθεί. Η παραπάνω πιστωτική γραµµή, επιβαρύνεται µε κυµαινόµενο επιτόκιο, πλέον του περιθωρίου κέρδους της τράπεζας και οι εκάστοτε εκταµιεύσεις καλύπτονται µε προσηµείωση που έχει εγγραφεί επί δύο ακινήτων της εταιρείας. Λαµβάνοντας υπόψη το υπόλοιπο των τραπεζικών πιστώσεων που υπάρχουν στην διάθεση του οµίλου, την έλλειψη δανειακών υποχρεώσεων καθώς και το ύψος των ταµειακών διαθεσίµων, η διοίκηση θεωρεί ότι δεν συντρέχει κίνδυνος ρευστότητας στο άμεσο μέλλον.

Οικονομικά αποτελέσματα

Ο όμιλος Attica Group εμφάνισε καθαρή κερδοφορία 20,85 εκατ. ευρώ το 2019 έναντι 17,27 εκατ. ευρώ το 2018. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 405,4 εκατ. έναντι κύκλου εργασιών 365,4 εκατ. στη χρήση 2018, σημειώνοντας ποσοστιαία αύξηση κατά 10,9%. Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 78,02 εκατ. έναντι 57 εκατ. το 2018, σημειώνοντας αύξηση 37%, κυρίως λόγω των συνεργειών που επιτεύχθηκαν με την απόκτηση της HSW.

Στην Anek, τα ενοποιημένα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους για το 2019 ανήλθαν σε κέρδη 3,8 εκατ. έναντι ζημιών 13,3 εκατ., ενώ τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε κέρδη 2,6 εκατ. έναντι ζημιών 13,8 εκατ. Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της χρήσης 2019 ανήλθε σε 173,9 εκατ. έναντι 168,2 εκατ. το 2018. Παράλληλα, ο όμιλος πέτυχε σημαντική αύξηση κατά 11 εκατ. ή 75% των κερδών προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) τα οποία ανήλθαν σε 25,6 εκατ. έναντι 14,6 εκατ. το 2018.

Για τη Minoan, τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους από συνεχιζόµενες δραστηριότητες διαµορφώθηκαν σε ζηµίες 7,6 εκατ. το 2019 έναντι ζηµιών 5,7 εκατ. το 2018. Ο κύκλος εργασιών από συνεχιζόµενες δραστηριότητες παρουσίασε αύξηση και διαµορφώθηκε σε 92,1 εκατ. έναντι 91,7 εκατ. της χρήσης του 2018. Τα αποτελέσµατα προ φόρων, χρηµατοδοτικών & επενδυτικών αποτελεσµάτων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) από συνεχιζόµενες δραστηριότητες διαµορφώνονται σε κέρδη 9,01 εκατ. το 2019 έναντι κερδών 8,4 εκατ. την χρήση του 2018.

Η επιβατική κίνηση

Σε ανοδική τροχιά βρισκόταν η επιβατική κίνηση, μέσω των τριών εταιρειών, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, τα πλοία της Attica Group μετέφεραν το 2019 7 εκατ. επιβάτες έναντι 6,7 εκατ. το 2018, 1,02 εκατ. Ι.Χ. οχήματα έναντι 950.000 και 390.000 φορτηγά οχήματα έναντι 360.000.

Με τα πλοία της Anek Lines διακινήθηκαν συνολικά 1,04 εκατ. επιβάτες το 2019 έναντι 965.000 το 2018, 202.000 Ι.Χ. οχήματα έναντι 189.000 και 129.000 φορτηγά, όσα και το 2018.

Τέλος μέσω της Minoan Lines διακινήθηκαν 1,07 εκατ. επιβάτες το 2019 έναντι 1,08 εκατ. το 2018, 152.000 Ι.Χ. οχήματα έναντι 143.000 και 74.000 φορτηγά αυτοκίνητα έναντι 67.000.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 17:54 - 03 Ιουν 2020
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman