ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Περιφερειακά Λιμάνια: Πρώτα τα έργα υποδομών και μετά οι διαγωνισμοί Κύριο

17:50 - 15 Ιουν 2020 | Ναυτιλία
Περιφερειακά Λιμάνια: Πρώτα τα έργα υποδομών και μετά οι διαγωνισμοί
Με γοργούς ρυθμούς τακτοποιούνται οι εκκρεμότητες στα περιφερειακά λιμάνια, προκειμένου να προκηρυχθούν μέσα στο 2020 οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ. Προβάδισμα για Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Βόλο. Πιο πίσω πάει το λιμάνι του Ηρακλείου.

Όπως μεταφέρεται στο Reporter από πηγές κοντά στη διαδικασία είναι δύσκολο να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί εντός του Ιουνίου, καθώς δεν έχουν επιλυθεί ακόμη όλα τα ζητήματα, που σχετίζονται με έργα υποδομών. Πάντως, αναμένεται να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και οι διαδικασίες να προχωρήσουν μέσα στο έτος.

Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης και η αξιοποίησή του αναμένεται να γίνει μέσω της πώλησης πλειοψηφικών ποσοστών μετοχών. Για το λιμάνι υπάρχει έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον, λόγω και της στρατιωτικής παρουσίας στην περιοχή. Άλλωστε, ο Αμερικανός πρέσβης στη χώρα μας, Τζέφρι Πάιατ έχει αναφερθεί πολλάκις στις κινήσεις του Development Finance Corporation (DFC), του αμερικανικού κρατικού οργανισμού που χρηματοδοτεί αμερικανικές επενδύσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος. 

Προς αυτήν την κατεύθυνση, ο Πρόεδρος του ΟΛΑ, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ συναντήθηκε σήμερα με τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, καθώς και τα λοιπά projects που βρίσκονται σε εξέλιξη και σχετίζονται με τα logistics και τα ενεργειακά.

Με δήλωσή του στο Reporter, ο κ. Χατζημιχαήλ επισημαίνει ότι η διαγωνιστική διαδικασία θα ανοίξει εντός του 2020, αφού πρώτα δρομολογηθούν εντός του πρώτου εξαμήνου τα έργα που απαιτούνται για να καταστεί εφικτή η είσοδος του ενδιαφερόμενου επενδυτή.

Ειδικότερα, πρόκειται για την κατασκευή της ανατολικής περιφερειακής οδού της Αλεξανδρούπολης, του συνδετήριου κλάδου με το λιμάνι Αλεξανδρούπολης και του κόμβου σύνδεσης με τον κλάδο προς Εγνατία Οδό. Μέσα στις επόμενες 15-20 ημέρες αναμένεται να διευθετηθεί το ζήτημα με την υπό απαλλοτρίωση περιοχή των 195 στρεμμάτων, στην οποία θα «τρέξει» ο αυτοκινητόδρομος, καθώς για την ερχόμενη Δευτέρα είναι προγραμματισμένο το αναβληθέν δικαστήριο για τις ενστάσεις ιδιωτών έναντι του Master Plan του λιμένα. Το έργο θεωρείται εθνικής σημασίας για την κυβέρνηση, όπως προκύπτει από την υπαγωγή του στο ειδικό καθεστώς των απαλλοτριώσεων. Προ ημερών ορίστηκε και ο τεχνικός σύμβουλος για το έργο της επικαιροποίησης - συµπλήρωσης των απαιτούµενων µελετών και τευχών δηµοπράτησης, καθώς και της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και οι άνθρωποι του λιμανιού βρίσκονται εν αναμονή των τευχών δημοπράτησης.

Παράλληλα, προχωρά και το mega project της ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο. Όπως αναφέρει ο κ. Χατζημιχαήλ, πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, που θα αναβαθμίσει θεαματικά το προφίλ της περιοχής. Μάλιστα, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ορίσει το νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο δίνει τη δυνατότητα για επίσπευση των σχετικών διαδικασιών. Οι «αυτόκλητες προτάσεις» (unsolicited proposals -USP) είναι ένα νέο εργαλείο χρηματοδότησης και υλοποίησης νέων έργων υποδομής, στο οποίο ο ιδιώτης είναι αυτός που διαμορφώνει μία πρόταση για ένα έργο που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν εντάσσεται στον κρατικό σχεδιασμό. Η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στους επόμενους 18 μήνες.

Σημαντικά έργα είναι φυσικά η πλωτή πλατφόρμα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, ο αγωγός IGB και η μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.

Τι συμβαίνει με τα άλλα λιμάνια

Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, το λιμάνι της Καβάλας βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ωστόσο, η διαφορά είναι ότι στην Καβάλα υπάρχει η πρόθεση να υιοθετηθεί η μέθοδος της υπο-παραχώρησης. Στο λιμάνι της Καβάλας παρατηρείται έντονη εμπορευματική δραστηριότητα, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου.

Αμερικανικό ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί για το λιμάνι του Βόλου, λόγω της γεωπολιτικής σημασίας του, ενώ σε αυτήν την περίπτωση θα εφαρμοστεί η πώληση πλειοψηφικών ποσοστών μετοχών.

Στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, επικρατέστερος μνηστήρας είναι ο όμιλος Grimaldi, ενώ κι εδώ θα υιοθετηθεί η πώληση πλειοψηφικών ποσοστών μετοχών. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδος με τις χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά.

Τέλος, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι για το 2021 μετατίθεται ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 18:01 - 15 Ιουν 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.