ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Καβάλας Κύριο

16:26 - 17 Ιουλ 2020 | Ναυτιλία
Προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Καβάλας
Ξεκίνησαν σήμερα και επίσημα από το ΤΑΙΠΕΔ οι τρεις διεθνείς δημόσιοι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση των λιμένων της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας. Στις 2 Οκτωβρίου προγραμματίστηκε η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τους επενδυτές. Το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα και αυτοί που «φλερτάρουν» με την απόκτηση των λιμένων.

Όπως έγραψε το Reporter, ο δρόμος άνοιξε μετά και τις τελευταίες λύσεις που δόθηκαν σε προβλήματα των λιμένων.

Οι Οργανισμοί Λιμένος Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας θα αξιοποιηθούν μέσω της πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, ενώ για τον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας προβλέπεται η υπο-παραχώρηση ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β΄».

Οι σχετικές προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφερόντος για τους τρεις διαγωνισμούς έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ.

Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης

Ειδικότερα, η διαγωνιστική διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.) προβλέπει την πώληση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Στον ΟΛΑ Α.Ε. έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Αλεξανδρούπολης και του αλιευτικού καταφυγίου Μάκρης. Η εταιρεία έχει επίσης διοικητικές αρμοδιότητες επί του λιμένος Καμαριώτισσας Σαμοθράκης και του αλιευτικού καταφυγίου Θέρμων Σαμοθράκης.

Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: α) τη φάση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογή των ενδιαφερόμενων μερών και β) τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη. Στην πρώτη φάση, τα ενδιαφερόμενα μέρη προσκαλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία στις 2 Οκτωβρίου 2020, έως τις 17:00 (ώρα Ελλάδος).

Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας

Αντίστοιχα, η διαγωνιστική διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ Α.Ε.) προβλέπει την πώληση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Στον ΟΛΗΓ Α.Ε. έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής Συβότων.

Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: α) τη φάση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογή των ενδιαφερόμενων μερών και β) τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη. Στην πρώτη φάση, τα ενδιαφερόμενα μέρη προσκαλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία στις 2 Οκτωβρίου 2020, έως τις 17:00 (ώρα Ελλάδος).

Στους διαγωνισμούς αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης και του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ ενεργούν οι «Deloitte Business Solutions - Ευρωσύμβουλοι Α.Ε.» ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος, οι «Your Legal Partners - Δρακόπουλος & Βασαλάκης - Αλεξίου Κοσμόπουλος» ως νομικός σύμβουλος, το «Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» ως τεχνικός σύμβουλο και η εταιρεία «Port Consultants Rotterdam B.V.» ως εμπορικός σύμβουλος.

Οργανισμός Λιμένος Καβάλας

Σε ό,τι αφορά στο λιμάνι της Καβάλας, ο διαγωνισμός προβλέπει την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του «Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε.» (ΟΛΚ Α.Ε.).

Η υπο-παραχώρησης περιλαμβάνει:

  • τον υφιστάμενο προβλήτα με επιστρωμένη έκταση, εμβαδού περίπου 117.000 τ.μ.,
  • μια πρόσθετη μη επιστρωμένη από αποκατάσταση έκταση, εμβαδού περίπου 165.000 τ.μ.,
  • τον αποσπασμένο μώλο/κυματοθραύστη
  • την εμπορική δραστηριότητα (γενικό φορτίο, ξηρό χύδην φορτίο και περιστασιακά εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων) και
  • συγκεκριμένα αντικείμενα του υπάρχοντος εξοπλισμού του λιμανιού.

Η διάρκεια της υπο-παραχώρησης θα είναι για 40 έτη.

Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: α) τη φάση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογή των ενδιαφερόμενων μερών και β) τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη. Στην πρώτη φάση, τα ενδιαφερόμενα μέρη προσκαλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία στις 2 Οκτωβρίου 2020, έως τις 17:00 (ώρα Ελλάδος).

Για την αξιοποίηση του συγκεκριμένου λιμένα, το Ταμείο έχει ορίσει την «ΕΡΝΣΤ ΚΑΙ ΓΙΑΝΓΚ Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Παροχής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών» ως χρηματοοικονομικό σύμβουλο, τη δικηγορική εταιρεία «KLC Law Firm» ως νομικό σύμβουλο, την εταιρεία «Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» ως τεχνικό σύμβουλο και την εταιρεία «Port Consultants Rotterdam B.V.» ως εμπορικό σύμβουλο.

Τέλος, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώνει ότι έλαβε μία δεσμευτική προσφορά από ιδιώτη επενδυτή για το ακίνητο του πρώην εργοταξιακού χώρου του έργου ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου.

Πότε αναμένεται η ανάδειξη αναδόχων

Μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος στις 2 Οκτωβρίου, στη δεύτερη φάση, θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές, οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και θα προκύψει το τελικό σχήμα. Σε τρίτο και τελικό στάδιο, το σχήμα που θα έχει επικρατήσει και η σχετική συμφωνία θα πρέπει να εγκριθούν από το ελεγκτικό συνέδριο, ενώ ίσως χρειαστεί και κύρωση από τη Βουλή. Σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις κι εάν όλα κυλήσουν με κανονικούς ρυθμούς, ο νέος επενδυτής θα βρίσκεται στο λιμάνι το καλοκαίρι του 2021.

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές

Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης κομβικός αναμένεται να είναι ο αμερικανικός παράγοντας, ενώ υπάρχει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο από ελληνικά όσο και από διεθνή σχήματα από τον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών, των logistics κλπ. Ο ανάδοχος, όπως συνηθίζεται με τα μεγάλης εμβέλειας έργα, αναμένεται να είναι κάποια κοινοπραξία. Ανάμεσα στα ονόματα που έχουν ακουστεί βρίσκεται το Development Finance Corporation (DFC), ο αμερικανικός κρατικός οργανισμός, που χρηματοδοτεί αμερικανικές επενδύσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος, η ελληνική Goldair, η αμερικανική εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, SSA Marine, θυγατρική της Carrix και το επίσης αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Black Summit Financial Group.

Το αμερικανικό ενδιαφέρον είναι εστιασμένο και στο λιμάνι της Καβάλας, ενώ στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, επικρατέστερος μνηστήρας είναι ο όμιλος Grimaldi.

Τα πλεονεκτήματα των λιμανιών

Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προτεραιότητα έχει δοθεί στο έργο του διασυνδετήριου αυτοκινητοδρόμου νέου εμπορικού λιμένα - Εγνατίας οδού, της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού. Στις 4 Ιουνίου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής υπέγραψε τη σχετική σύμβαση για τον ορισμό του τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα συντάξει τα τεύχη δημοπράτησης.  Παράλληλα, προχωρά και το mega project της ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ορίσει το νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο θα υλοποιηθεί το έργο. Η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στους επόμενους 18 μήνες. Τα συγκεκριμένα έργα, συνοδευόμενα από τη σύνδεση του εμπορικού terminal με το δίκτυο του ΟΣΕ, αναβαθμίζουν σημαντικά το λιμάνι, καθώς του προσδίδουν χαρακτηριστικά συνδυασμένων μεταφορών. Σημαντικά έργα είναι φυσικά η πλωτή πλατφόρμα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, ο αγωγός IGB και η μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.

Το λιμάνι της Καβάλας μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια, καθώς οι υποδομές του έχουν άμεση σύνδεση με την Εγνατία οδό. Με τις υφιστάμενες υποδομές του εμπορευματικού λιμένα «Φίλιππος Β» μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190μ και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασής του, τον Μάρτιο του 2019, μία επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τμ. Παράλληλα, το λιμάνι μπορεί να διαδραματίσει αναβαθμισμένο γεωστρατηγικό ρόλο, ενισχύοντας και τη θέση της χώρας μας ως ενεργειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Κι αυτό λόγω της επικείμενης παραχώρησης του υπόγειου φυσικού χώρου που προκύπτει από το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα», με σκοπό τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ), όπως και της εγγύτητάς του με τον αγωγό TAP.

Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με τις χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά. Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχειρησιακό πλάνο του λιμένα, το οποίο προβλέπει την αδειοδότηση μαρίνας 342 θέσεων, την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης LNG και τη δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου και κέντρου logistics.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 17:29 - 17 Ιουλ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.