ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Το πλάνο αξιοποίησης και τα μεγάλα «αγκάθια» Κύριο

08:00 - 09 Οκτ 2020 | Ναυτιλία
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Το πλάνο αξιοποίησης και τα μεγάλα «αγκάθια»
Προ των πυλών βρίσκεται ο διαγωνισμός για το «στρατιωτικό σκέλος» των ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), ενώ «δύσκολη εξίσωση» είναι το πως θα αξιοποιηθεί το τμήμα της έκτασης, το οποίο ανήκει στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Για να πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή, τα ναυπηγεία τελούν υπό καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Η έκταση των ναυπηγείων χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το ένα τμήμα, το λεγόμενο «στρατιωτικό σκέλος» των ναυπηγείων, παραμένει στην Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (ΕΝΑΕ) και αφορά τα περιουσιακά στοιχεία, ανάμεσα στα οποία, οι προβλήτες 1 και 2 και η δεξαμενή 4. Το 2018 και κατόπιν συμφωνίας με την Κομισιόν, ένα τμήμα της έκτασης που καλύπτουν τα ναυπηγεία παραχωρήθηκε στην ΕΤΑΔ. To κομμάτι αυτό περιλαμβάνει τη δεξαμενή 5 και γενικότερα το χερσαίο χώρο εκατέρωθέν της, καθώς και λοιπό χερσαίο χώρο, ο οποίος περιλαμβάνει και την προβλήτα 4, όπου σήμερα είναι εγκατεστημένο το Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων (Hot Spot). Συνεπώς η αξιοποίηση των ναυπηγείων προϋποθέτει την προκήρυξη δύο διαγωνισμών, μία για κάθε τμήμα των ναυπηγείων.

Το τελευταίο διάστημα, η κυβέρνηση προχώρησε στη διευθέτηση μίας σειράς ζητημάτων για την προκήρυξη του πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση των υπολειπόμενων στοιχείων του ενεργητικού της ΕΝΑΕ. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία ενεργητικού παραχωρούνται καθαρά από υποχρεώσεις, αυθαίρετα και άλλα προβλήματα. Η διαγωνιστική διαδικασία ίσως προκηρυχθεί και σήμερα, ενώ συγκεντρώνει τα επενδυτικά βλέμματα, μετά και τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη για την αγορά τεσσάρων νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.

Το Reporter προσπάθησε να επικοινωνήσει με μεγάλους ναυπηγικούς ομίλους, οι οποίοι φέρεται να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία. Εκπρόσωπος των ολλανδικών ναυπηγείων Damen Shipyards επεσήμανε ότι δεν εμπλέκονται στη διαδικασία, ενώ κανείς εκ των υπολοίπων δεν επιβεβαίωσε επίσημα τη συμμετοχή του.

Οι τελευταίες εξελίξεις υποδεικνύουν πως μία ελληνοαμερικανική συμμαχία θα διεκδικήσει τα ναυπηγεία. Ειδικότερα, όπως έκανε γνωστό με ανάρτησή του στο twitter ο πρόεδρος και CEO της ΟΝΕΧ Group, Πάνος Ξενοκώστας, πρόθεσή του είναι να δημιουργήσει ένα ηγετικό ενεργειακό και ναυπηγικό hub στη χώρα μας. Υπενθυμίζεται ότι στον Όμιλο ανήκουν τα ναυπηγεία στη Σύρο και το πλειοψηφικό πακέτο σε αυτά της Ελευσίνας. Μάλιστα, προς αυτήν την κατεύθυνση συναντήθηκε με τον διευθύνοντα σύμβουλο του κρατικού χρηματοδοτικού οργανισμού των ΗΠΑ Development Finance Corporation (DFC), Adam Boehler. Πρόκειται για έναν οργανισμό, ιδιαίτερα δραστήριο στα ελληνικά δρώμενα, με εκπεφρασμένο ενδιαφέρον και για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

Το «αγκάθι» της έκτασης της ΕΤΑΔ

Ωστόσο, παρότι, το τμήμα της ΕΝΑΕ βρίσκεται μία «ανάσα» από τη διαγωνιστική διαδικασία, αυτό της ΕΤΑΔ ίσως καθυστερήσει. Αυτό, διότι, πρώτον στο εν λόγω ακίνητο και συγκεκριμένα στην προβλήτα 4 λειτουργεί η δομή φιλοξενίας περίπου 3.000 προσφύγων. Πρόκειται, όπως επισημαίνουν στο Reporter πηγές της δημοτικής αρχής Χαϊδαρίου - στην οποία υπάγονται τα ναυπηγεία - για μία τσιμεντένια κατασκευή, προϊόν παράνομου «μπαζώματος» της θάλασσας, κατά τη δεκαετία του 1990.  

Σύμφωνα με όσα μεταφέρονται στο Reporter από το δήμο, η μετακίνηση των προσφύγων σε μία άλλη εγκατάσταση φαντάζει δύσκολη υπόθεση, ενώ η πολιτεία είχε δεσμευτεί ότι μετά την αποχώρησή τους, η προβλήτα θα περάσει στη δική του δικαιοδοσία. Μάλιστα, ο δήμος σκόπευε σε εκείνο το σημείο να δημιουργήσει ένα πάρκο, με στόχο την περιβαλλοντική αναβάθμιση και συνολικά την ανάπτυξη της περιοχής. Ωστόσο, με τροπολογία που ψηφίστηκε στις αρχές του έτους, κατέστη σαφές πως η συγκεκριμένη έκταση θα περιέλθει στην κατοχή του νέου επενδυτή, προκαλώντας την έντονη αντίδραση της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Όπως σημειώνεται, παρότι η προβλήτα 4 δε βρίσκεται στο στόχαστρο των επενδυτών, στην εν λόγω έκταση της ΕΤΑΔ περικλείεται και η δεξαμενή 5, η οποία μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον, καθώς είναι χωρητικότητας μισού εκατ. τόνων, αποτελώντας, έτσι, τη μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική δεξαμενή της Αν. Μεσογείου. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πρόκειται για σφάλμα στο κτηματολόγιο, καθώς ενοποιήθηκαν δύο ανεξάρτητα ακίνητα, με αποτέλεσμα να πάνε «πακέτο» και στο διαγωνισμό. Σε κάθε περίπτωση, αν τελικά προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, η δημοτική αρχή σκοπεύει να προσφύγει νομικά, σε ένα σενάριο που ίσως καθυστερήσει περαιτέρω τις διαδικασίες. 

Ο «φάκελος» εργαζόμενοι

Με αγωνία παρακολουθούν τις εξελίξεις και οι περίπου 800 εργαζόμενοι των ναυπηγείων. Όπως ενημέρωσε, χθες Πέμπτη, σωματείο των εργαζομένων, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τους διαχειριστές των ναυπηγείων, στην οποία συζητήθηκε το πολύ σημαντικό θέμα των συμβάσεων.

Πάγιο αίτημα των εργαζομένων είναι να υπάρχει όρος στην προκήρυξη του διαγωνισμού ότι όλοι θα μεταφερθούν στο νέο φορέα με τις ίδιες συμβάσεις εργασίας, χωρίς διακοπή. Ωστόσο, σύμφωνα με το σωματείο, το αίτημα δεν έγινε αποδεκτό από τη διαχείριση, ενώ αντίθετη σε αυτό είναι και η κυβέρνηση, μετά από σχετικό όρο από την Κομισιόν να μην υπάρχει καμία συνέχεια μεταξύ της ΕΝΑΕ και του νέου φορέα.

Γιώργος Γεωργίου

 

Τελευταία τροποποίηση στις 13:47 - 10 Οκτ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.