ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Οι ισχυροί Έλληνες διεκδικητές των ναυπηγείων Σκαραμαγκά

06:55 - 12 Οκτ 2020 | Ναυτιλία
Οι ισχυροί Έλληνες διεκδικητές των ναυπηγείων Σκαραμαγκά
Η «αναγέννηση» της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα προϋποθέτει την ανάπτυξη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Υπό αυτό το πρίσμα, η πρόσφατη προκήρυξη πλειοδοτικού διαγωνισμού για το «στρατιωτικό» σκέλος των ναυπηγείων, είναι ένα σημαντικό βήμα για την ανάδειξη της χώρας μας σε ναυπηγικό hub της Ευρώπης.

Σε πρόσφατο δημοσίευμα, το Reporter αναφέρθηκε λεπτομερώς στη διαγωνιστική διαδικασία, αλλά και στα προβλήματα με την έκταση, που ανήκει στην ΕΤΑΔ.

Στο διά ταύτα, ο διαγωνισμός συγκεντρώνει τα βλέμματα μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων, οι οποίοι «βλέπουν», στο Σκαραμαγκά, πεδίο ευκαιριών με αμυντικές και εμπορικές προεκτάσεις. Ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές συγκαταλέγονται ο Έλληνες εφοπλιστής, Θεόφιλος Πριόβολος, επικεφαλής του Oμίλου North Star και ο Πάνος Ξενοκώστας, ο οποίος ηγείται του ελληνοαμερικανικού Ομίλου ONEX Shipyards.

Αμφότεροι έχουν επισημοποιήσει την πρόθεσή τους να αποκτήσουν τα ναυπηγεία και να προχωρήσουν στην υλοποίηση των απαραίτητων επενδύσεων για την επισκευή και τον εκσυγχρονισμό τους. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι η δεξαμενή 5, η μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική δεξαμενή της Αν. Μεσογείου (χωρητικότητας μισού εκατ. τόνων), απαιτεί τη διοχέτευση σημαντικού κεφαλαίου, προκειμένου να καταστεί απολύτως λειτουργική. 

Αναφορικά με τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό, ο μεν Όμιλος ONEX έχει τη στήριξη Αμερικανών χρηματοδοτών, ενώ ο δε κ. Πριόβολος ίσως - χωρίς να έχει επιβεβαιωθεί - συνεργαστεί με την Mediterranean Shipping Company (MSC), η οποία έχει σταθερή παρουσία στα ελληνικά ναυτιλιακά δρώμενα.

Το πλάνο των δύο Ομίλων

Όπως μεταφέρουν πηγές κοντά στη North Star στο Reporter, το ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία κάθε άλλο παρά καινούριο είναι, ενώ εστιάζει τόσο στο στρατιωτικό όσο και στο εμπορικό κομμάτι των ναυπηγείων. Στόχος του κ. Πριόβολου είναι να μετατρέψει τον Σκαραμαγκά σε ένα πολύ ανταγωνιστικό ναυπηγείο, με έμφαση στις σύγχρονες τεχνολογίες, το οποίο θα μπορεί να προσελκύσει ισχυρούς ναυτιλιακούς «παίκτες» και να συμβάλει στη «θωράκιση» της εθνικής άμυνας. Σημειώνεται ότι ο εφοπλιστής διαχειρίζεται τη Niki Shipping, η οποία διαθέτει σημαντικό αριθμό πλοίων, μεταφοράς, κυρίως, εμπορευματοκιβωτίων, ενώ έχει κάνει επενδυτικά «ανοίγματα» στην πληροφορική, το real estate και την ενέργεια.

Από την άλλη, ο Όμιλος ONEX ανέλαβε τα ναυπηγεία Σύρου, απέκτησε πρόσφατα το πλειοψηφικό πακέτο σε αυτά της Ελευσίνας και πλέον βάζει πλώρη για τον Σκαραμαγκά, με στόχο να δημιουργήσει μία «τριπλέτα», που θα αναζωογονήσει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, πάντοτε με τη στήριξη του αμερικανικού παράγοντα.

Στο ενδιαφέρον της ONEX για τα ναυπηγεία αναφέρθηκε στο πρόσφατο 3rd Athens Investment Forum το στέλεχος του Ομίλου, η κα Δήμητρα Κουέλα, μεταφέροντας μήνυμα του κ. Ξενοκώστα. Πιο συγκεκριμένα, έγινε ιδιαίτερη μνεία στην υποστήριξη και τη χρηματοδότηση του κρατικού χρηματοδοτικού οργανισμού των ΗΠΑ - Development Finance Corporation (DFC). Πρόκειται για έναν δραστήριο οργανισμό στο εγχώριο επιχειρηματικό γίγνεσθαι, καθώς θα χρηματοδοτήσει την επένδυση της ONEX στα ναυπηγεία Ελευσίνας, ενώ όπως αποκάλυψε το Reporter, επιθυμεί την εμπλοκή του και στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

Το επενδυτικό όραμα της ONEX συνοψίζεται στην εξής δήλωση, όπως αυτή διατυπώθηκε στο συνέδριο: «Η δημιουργία του μεγαλύτερου παίκτη μέσω της ενοποίησης των τριών ναυπηγείων αποτελεί μονόδρομο. Σχέδιό μας είναι να κυριαρχήσουμε στον τομέα της εμπορικής ναυτιλίας με τον επαναπατρισμό χιλιάδων εργαζομένων και στον τομέα των νέων κατασκευών για αμυντικά πλοία, τόσο του ελληνικού πολεμικού όσο και του αμερικανικού και άλλων συμμαχικών στόλων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Έχουμε δρομολογήσει μία σειρά ενεργειών και επενδυτικών σχεδίων, προκειμένου οι υποδομές των ναυπηγείων να κυριαρχήσουν στο παγκόσμιο επιχειρηματικό οικοσύστημα».

Ολλανδικό «όχι»

Το Reporter προσπάθησε να επικοινωνήσει με μεγάλους ναυπηγικούς ομίλους, οι οποίοι φέρεται να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία. Εκπρόσωπος των ολλανδικών ναυπηγείων Damen Shipyards επεσήμανε ότι δεν εμπλέκονται στη διαδικασία, ενώ κανείς εκ των υπολοίπων δεν επιβεβαίωσε επίσημα τη συμμετοχή του.

Πότε υποβάλλονται δεσμευτικές προσφορές

Σύμφωνα με την πρόσκληση από τον ειδικό διαχειριστή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, κάθε υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να υποβάλει έγγραφη, σφραγισμένη δεσμευτική προσφορά είτε αυτοπροσώπως, είτε διά νομίμως εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου του, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας, το αργότερο μέχρι την Παρασκευή, 27.11.2020 και ώρα 11.00 π.μ., ενώπιον του ειδικού διαχειριστή της «Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε.» (ΕΝΑΕ), στην έδρα της τελευταίας.

Υποψήφιος αγοραστής στο διαγωνισμό δύναται να είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων, συμπεριλαμβανομένων και των κοινοπραξιών, που θα έχει πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα και θα έχει συσταθεί και θα λειτουργεί νομίμως, σύμφωνα με το δίκαιο της χώρας συστάσεώς του.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 00:22 - 12 Οκτ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.