ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η χρονιά του «Ιανού» στα δεξαμενόπλοια Κύριο

14:45 - 14 Οκτ 2020 | Ναυτιλία
Η χρονιά του «Ιανού» στα δεξαμενόπλοια
Μία χρονιά με έντονη μεταβλητότητα είναι το 2020 για τα δεξαμενόπλοια, στο «πνεύμα» του θεού της μυθολογίας «Ιανού», διπρόσωπου και θεού όλων των ενάρξεων και των μεταβάσεων, επισημαίνει σε ανάλυσή της για την αγορά η νορβηγική επενδυτική τράπεζα, Cleaves Securities.

Όπως εξηγεί, η προσφορά πετρελαίου ξεπέρασε τη ζήτηση από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο, πριν αντιστραφούν οι ρόλοι στη συνέχεια. 

Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο τετράμηνο του 2020 η μέση προσφορά έφτασε τα 100,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα, ενώ η μέση ζήτηση τα 91,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Από την άλλη, το διάστημα Μαΐου-Δεκεμβρίου, αναμένεται ότι η μέση προσφορά θα προσεγγίσει τα 91,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως και η μέση ζήτηση τα 93,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως. 

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της τράπεζας, η μέση ζήτηση πετρελαίου θα διαμορφωθεί σε 92,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα το τρέχον έτος, με τη μέση προσφορά να αποτιμάται στα 94,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Όσο για το 2021, οι προβλέψεις αναφέρουν μέση προσφορά στα 97,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα και μέση ζήτηση στα 99,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Πλωτή αποθήκευση

Αναφορικά με την πλωτή αποθήκευση, η επενδυτική τράπεζα τονίζει ότι κορυφώθηκε το Μάιο, καθώς ανήλθε στο 12% του παγκόσμιου στόλου. Με βάση τα τελευταία στοιχεία, 90 VLCCs, 33 suezmaxes, 27 aframaxes και 92 ακόμη πλοία είναι δεμένα σε διαδικασία πλωτής αποθήκευσης, ήτοι το 7% του παγκόσμιου στόλου. Η Cleaves εκτιμά ότι η δραστηριότητα θα συνεχίσει να επιβραδύνεται και θα υποχωρήσει στο 2% του εν ενεργεία στόλου το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Προοπτικές

Τη δεδομένη χρονική στιγμή, οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων στη spot κινούνται στο όριο των λειτουργικών εξόδων τους. Σημαντική βελτίωση αναμένεται στην αγορά από το τρίτο τρίμηνο του 2021 και έπειτα, με στήριξη από το χαμηλότερο βιβλίο παραγγελιών από το 1996 και την εκτιμώμενη ισχυρή ανάκαμψη της ζήτησης. Πριν από αυτό, ίσως καταγραφούν ορισμένα βραχυπρόθεσμα κέρδη στη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2020. 

Καθοριστικός παράγοντας για την πορεία της αγοράς, ιδιαίτερα για τα έτη 2021-2022, θα είναι οι διαλύσεις πλοίων. Η τράπεζα εκτιμά ότι πλοία χωρητικότητας 4 εκατ. DWT θα οδηγηθούν για scrap το 2020, 12 εκατ. DWT το 2021 και 9 εκατ. DWT το 2022. 

Συνολικά προβλέπεται ότι θα καταγραφεί αύξηση του στόλου των tankers κατά 3,6% το 2020, 2,2% το 2021 και μόλις 1,4% το 2022 και 1,2% το 2023.

Οι εκτιμήσεις της Cleaves κάνουν λόγο για αύξηση κατά 10% του δείκτη μετοχών δεξαμενόπλοιων στο τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, πτώση 17% μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2021 και πιθανό «άλμα» 160% μέχρι το 2024.

«Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος, μία απότομη αρνητική τροπή στη ζήτηση πετρελαίου λόγω της πανδημίας, να ωθήσει το αργό πετρέλαιο και τα παράγωγά του σε συνθήκες contango. Σε ένα τέτοιο σενάριο, η προσφορά δε θα ανακάμψει σύντομα και ο κύκλος αποθεματοποίησης θα αναβληθεί για ένα παρατεταμένο χρονικό διάστημα. Οι επιπτώσεις, από ένα τέτοιο φαινόμενο, σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο θα αντιστάθμιζαν οποιαδήποτε βραχυπρόθεσμα κέρδη, σε επίπεδο πλωτής αποθήκευσης» υπογραμμίζεται στην ανάλυση.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 16:08 - 14 Οκτ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.