ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Εφοδιαστές πλοίων: Τι ζητούν από το Γιώργο Πιτσιλή

17:09 - 15 Οκτ 2020 | Ναυτιλία
Εφοδιαστές πλοίων: Τι ζητούν από το Γιώργο Πιτσιλή
Καθεστώς άνισου ανταγωνισμού σε σχέση με άλλες χώρες, αντιμετωπίζουν οι εφοδιαστές πλοίων στην Ελλάδα, από νομοθετικές ρυθμίσεις που εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ στη χώρα μας, δεν συμβαίνει όμως κάτι τέτοιο σε άλλες χώρες και λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Για υπονόμευση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των λιμανιών της χώρας κάνουν λόγο εταιρίες εφοδιασμού πλοίων παραπέμποντας σε πεπαλαιωμένες νομοθετικές ρυθμίσεις που δημιουργούν αυτές στρεβλώσεις.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με όσα κατεγράφησαν στο τελευταίο διοικητικό συμβούλιο του ΕΒΕΠ στο οποίο παραβρέθηκε και ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, μια εγκύκλιος της ΑΑΔΕ, που αναφέρει ότι θα πρέπει να παραμένουν στις αποθήκες των εφοδιαστών για 60 ώρες εμπορεύματα που προορίζονται για εξαγωγή, προκειμένου να απαλλαγούν από την καταβολή ΦΠΑ, δημιουργεί καθεστώς αθέμιτου ανταγωνισμού με άλλα λιμάνια του εξωτερικού καθώς ο όρος αυτός δεν ισχύει σε αποθήκες που λειτουργούν σε καθεστώς ελεύθερης ζώνης

Όπως τονίζουν οι εφοδιαστές πλοίων εφόσον ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής επιληφθεί το ζητήματος θα δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη ενός κλάδου που μπορεί να αξιοποιήσει τόσο το λιμάνι του Πειραιά και να βελτιώσει το πελατολόγιό του με πλοία τόσο της ελληνικής πλοιοκτησίας όσο και στόλων με ξένη σημαία.

Όπως έχει τονίσει ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΠ, Κώστας Αχλαδίτης, οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν δύνανται ισόνομα να συντελέσουν αποφασιστικά στην ανάπτυξη του πυλώνα της ναυπηγοεπισκευής και της θαλάσσιας εφοδιαστικής αλυσίδας.

Σύμφωνα με όσα έχει σημειώσει η αριθ. ΠΟΛ 1184/2018 Απόφαση του διοικητή ΑΑΔΕ εισήγαγε ένα καθεστώς που επιτρέπει την αποθήκευση εγχωρίων εμπορευμάτων με απαλλαγή από τον ΦΠΑ, με τον όρο ότι τα εμπορεύματα απαιτείται να παραμείνουν σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης τουλάχιστον για 60 ώρες.

Όμως όπως τονίζεται ο όρος αυτός στην πραγματικότητα εμποδίζει τους εφοδιαστές πλοίων και διαμεταφορείς να κάνουν χρήση της δυνατότητας απαλλαγής που δίνει το καθεστώς αυτό, αφού ο εφοδιασμός πλοίων γίνεται σε ελάχιστες ώρες που ένα πλοίο παραμένει σε λιμάνι.

Παρά τις επανειλημμένες καθολικές προσπάθειες όλων των φορέων, με την αριθ. Α. 1205/2020 (ΦΕΚ 4120/Β) Απόφαση του διοικητή ΑΑΔΕ τροποποιήθηκε η ΠΟΛ 1184/2018, χωρίς όμως να θιγεί η διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 12 που καθιερώνει την υποχρεωτική παραμονή των εγχώριων εμπορευμάτων στην αποθήκη τελωνειακής αποθήκευσης τουλάχιστον για 60 ώρες.

Στον αντίποδα ο   ο όρος των 60 ωρών δεν υπάρχει στην ΠΟΛ 1026/2016 της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) που επιτρέπει την αποθήκευση εγχωρίων προϊόντων σε αποθήκες που λειτουργούν σε Ελεύθερες Ζώνες κάτι που παραπέμπει σε συνθήκες άνισου ανταγωνισμού όπως υποστηρίζουν οι εφοδιαστές πλοίων.

Έτσι, όπως τονίζουν, διαμορφώνεται ένα μονοπωλιακό καθεστώς υπέρ των επιχειρήσεων στην ελεύθερη ζώνη, με αποτέλεσμα πολλές άλλες επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ενταχθούν σε αυτό να συρρικνώνονται είτε να «μετακομίζουν» σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια 

Σημειώνεται ότι με νέο υπόμνημά τους οι εφοδιαστές πλοίων ζητούν από την ΑΑΔΕ να προσαρμόσει τις οδηγίες της στον νέο νόμο που ψηφίσθηκε πρόσφατα (άρθρα 10 και 15 του Ν. 4714/ 2020), με τον οποίο, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων, Νίκος Μαυρίκος, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για εξάλειψη των άνισων όρων ανταγωνισμού των Ελλήνων εφοδιαστών πλοίων με τις εφοδιαστικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες σε άλλα κράτη-μέλη ή τρίτες χώρες.

Συγκεκριμένα, με τη νέα νομοθεσία καταργείται το καθεστώς του Ειδικού Προορισμού που προβλεπόταν από την προηγούμενη διάταξη και επιβάρυνε άσκοπα τους εφοδιαστές με διπλές διαδικασίες (μία εισαγωγής και μία εξαγωγής) και τήρηση λογιστικών καταχωρήσεων, επιτρέπεται ο εφοδιασμός με τροφοεφόδια απαλλαγμένα από δασμό, ΕΦΚ και ΦΚ στα αλιευτικά πλοία υπερπόντιας αλιείας που απαγορεύονται με την προηγούμενη διάταξη και επιτρέπεται ο εφοδιασμός με τροφοεφόδια απαλλαγμένα από δασμό, ΕΦΚ και ΦΚ στα πολεμικά πλοία που εκτελούν πλόες εξωτερικού.

Όμως για την εφαρμογή αυτών των διατάξεων έπρεπε να έχουν καταργηθεί οι διατάξεις που περιέχονται στις Αποφάσεις Τ. 1940/03 ΑΥΟ και ΔΔΘΕΚΑ 1122298/2017 οι οποίες είναι πλέον αντίθετες με τις διατάξεις του ως άνω νόμου, και επίσης να έχουν εκδοθεί οι εγκύκλιοι που θεσπίζουν τις εφαρμοστικές διατάξεις και να δίνουν οδηγίες εφαρμογής στα τελωνεία.

Σύμφωνα με το υπόμνημα, παρότι πέρασαν τρεις μήνες μέχρι σήμερα, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) δεν εξέδωσε αυτές τις Αποφάσεις και εγκυκλίους, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η εφαρμογή των διατάξεων που έχουν ρητά καταργηθεί με τον ως άνω νόμο και να συνεχίζονται τα προβλήματα που είχαν ανακύψει από τις καταργηθείσες διατάξεις.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.