ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΟΛΘ: Ο έκτος προβλήτας και ο ενισχυμένος ρόλος στα Βαλκάνια Κύριο

07:45 - 04 Δεκ 2020 | Ναυτιλία
ΟΛΘ: Ο έκτος προβλήτας και ο ενισχυμένος ρόλος στα Βαλκάνια
Με το νέο έτος αναμένεται η ανάδειξη αναδόχου για το εμβληματικό έργο της επέκτασης του έκτου προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, η διοίκηση του ΟΛΘ όρισε ως ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών την 8η Ιανουαρίου 2021, μετά από αιτήματα υποψηφίων επενδυτών για παράταση, λόγω των συνθηκών που έχει επιφέρει η πανδημία.

Οι εσωτερικές ανακατατάξεις στο λιμάνι και τα μέτρα περιορισμού που ίσχυσαν λόγω του κορονοϊού καθυστέρησαν τη διαδικασία των προσφορών και ως εκ τούτου πάει προς τα πίσω ο αρχικός σχεδιασμός για ολοκλήρωση του έργου μέχρι το τέλος του 2023.

Πρόκειται για έργο, προϋπολογισμού ύψους 130 εκατ. ευρώ, το οποίο θα επεκτείνει τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και θα αυξήσει την χωρητικότητα των πλοίων που μπορούν να φιλοξενούνται στο λιμάνι, καθώς θα μπορεί να εξυπηρετεί containerships, χωρητικότητας έως 24.000 TEUs. Σημειώνεται ότι συγκαταλέγεται στις υποχρεωτικές επενδύσεις, που πρέπει να υλοποιήσει ο ΟΛΘ, στο πλαίσιο της σχετικής σύμβασης που έχει υπογραφεί με το Δημόσιο.

Στο στάδιο υποβολής προσφορών έχουν περάσει έξι επενδυτικά σχήματα. Είναι μία «μάχη» ανάμεσα σε ισχυρούς ομίλους, χωρίς, ωστόσο να είναι βέβαιο πως θα υποβάλουν προσφορές και οι έξι.

Αναλυτικά τα σχήματα:

  • ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ (Κ/Ξ) TERNA SA – EIFAGGE GENIE CIVIL MARINE
  • ARCHIRODON GROUP NV
  • ΣΥΜΠΡΑΞΗ INTRAKAT CONSTRUCTIONS SA – INTERCANTIERI VITTADELLO SPA–SALES SPA
  • Κ/Ξ MYTILINAIOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA
  • Κ/Ξ AVAX SA – ETERMAR SA – NV BESIX SA
  • Κ/Ξ ACCIONA CONSTRUCCION SA – DREDGING INTERNATIONAL NV

Σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές, το έργο της επέκτασης του έκτου προβλήτα περιλαμβάνει:

-  Την κατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους 513 μέτρων, εκ των οποίων τα 470 μέτρα έχουν ωφέλιμο βάθος  -17,7μ.

-  Την κατασκευή πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος.

-  Συμπληρωματικά έργα υποδομής ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητα του νέου κρηπιδώματος και της αντίστοιχης χερσαίας ζώνης.

Οδική και σιδηροδρομική σύνδεση

Μείζονος σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και την ανάδειξή του σε σημαντικό περιφερειακό κόμβο για τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης θεωρείται ένα συγκροτημένο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Προς αυτήν την κατεύθυνση, προτεραιότητα της διοίκησης είναι το έργο της σύνδεσης του έκτου προβλήτα του λιμένα με τους μεγάλους οδικούς άξονες ΠΑΘΕ και Εγνατία. Μετά από σχετικό διαγωνισμό, μειοδότης για την υλοποίηση του έργου αναδείχτηκε η ΑΚΤΩΡ, με έκπτωση 56,61%, αφήνοντας δεύτερη την Intrakat, με έκπτωση 50,73%. Η υπογραφή της σύμβασης του έργου, προϋπολογισμού 74,1 εκατ. ευρώ, έχει καθυστερήσει μετά από σχετική προσφυγή από την Intrakat. Πρόκειται για έργο ολοκλήρωσης της κατασκευής γέφυρας, μήκους 3,5 χλμ περίπου, εκ των οποίων, σημειώνεται ότι τα 1,4 χλμ είναι ήδη σε κυκλοφορία, καθώς η κατασκευή της είχε ξεκινήσει παλαιότερα, μένοντας ημιτελής. Στα έργα περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση του τοπικού οδικού δικτύου στη βιομηχανική περιοχή του Καλοχωρίου.

Φυσικά, κεντρικός στόχος είναι και η σύνδεση του λιμένα με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Υπενθυμίζεται ότι μέσα στο Νοέμβριο δημιουργήθηκε dry port στη Σόφια της Βουλγαρίας, ενώ με το νέο έτος αναμένεται να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την ίδρυση δύο ακόμη dry ports σε Σερβία και Βόρεια Μακεδονία. H απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με το dry port θα εδραιώσει την παρουσία του στα Βαλκάνια, θα ενισχύσει την εμπορευματική κίνηση, θα προσδώσει στοιχεία συνδυασμένων μεταφορών, ενώ θα συμβάλει τα μέγιστα στην εξαγωγική δραστηριότητα επιχειρήσεων και κατ' επέκταση στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Τι λέει η έκθεση Πισσαρίδη

Στην ανάγκη ανάπτυξης της συνδεσιμότητας των λιμένων στέκεται και η έκθεση της «Επιτροπής Πισσαρίδη» για την ελληνική οικονομία. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται: «Στους ΟΛΘ και ΟΛΠ υλοποιούνται επενδυτικά προγράμματα και καταγράφεται άνοδος δραστηριότητας, ωστόσο η δραστηριότητά τους περιορίζεται από την περιορισμένη διασυνδεσιμότητα με τις λοιπές υποδομές μεταφορών και από τις απαρχαιωμένες τελωνειακές διαδικασίες».

Ανάμεσα, λοιπόν, στις δράσεις οικονομικής πολιτικής που προτείνεται να υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια είναι η «βελτίωση των σιδηροδρομικών και οδικών προσβάσεων στα σύνορα για τη δημιουργία αποτελεσματικών διαδρόμων για εμπορεύματα, αναβάθμιση των εξαγωγικών λιμανιών και της διασυνδεσιμότητάς τους με τις λοιπές υποδομές μεταφορών, αναβάθμιση του κεντρικού σιδηροδρομικού δικτύου».

Ενδιαφέρον για τα περιφερειακά λιμάνια

Ο ΟΛΘ συμμετέχει και στους διαγωνισμούς για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Καβάλας, για τα οποία έχει εκδηλωθεί μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Όπως έχει γράψει το Reporter, το τρίτο τρίμηνο του 2021 αναμένεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές, ενώ σήμερα οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι των διαγωνισμών αξιολογούν αν τα νομιμοποιητικά έγγραφα και τα λοιπά στοιχεία, τα οποία υπέβαλαν οι υποψήφιοι επενδυτές, κατά τη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, αντιστοιχούν στους όρους που έχουν τεθεί.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:45 - 04 Δεκ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.