ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Χρηματοδότηση Ναυτιλίας: Οι «γραμμές άμυνας» των τραπεζών-Ανησυχίες και προοπτικές Κύριο

13:55 - 06 Δεκ 2020 | Ναυτιλία
Χρηματοδότηση Ναυτιλίας: Οι «γραμμές άμυνας» των τραπεζών-Ανησυχίες και προοπτικές
Το «τοπίο» της χρηματοδότησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, όπως διαμορφώνεται εν μέσω πανδημίας, προσπάθησαν να αποτυπώσουν έμπειροι τραπεζίτες.

Οι χρηματοδότες της ναυτιλίας έχουν αναπτύξει «γραμμές άμυνας» απέναντι στη μεταβλητότητα των αγορών και σε ενδεχόμενη αποτυχία υλοποίησης projects, τόνισε ο κ. Δημήτρης Βασιλάκος, συνιδρυτής της Ship Finance Solutions, μιλώντας σε διαδικτυακή συζήτηση, που διοργάνωσε η ομάδα Virtual Coffee Chats, υπό το συντονισμό της κας Μαρίας Μαυρουδή.

Όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκος, το μοντέλο της χρηματοδότησης της ναυτιλίας στρέφεται πλέον από το object financing στο balance sheet financing. «Πολύ σπάνια πλέον οι χρηματοδότες βασίζονται στο project» υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι αυτή τη στιγμή οι περισσότερες χρηματοδοτήσεις πραγματοποιούνται σε επίπεδο balance sheet (ισολογισμού), καθώς ακόμα κι αν ένα project αποτύχει, παραμένει η δικλείδα ασφαλείας.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον ίδιο, τα δάνεια που δίνονται σήμερα στη ναυτιλία είναι βραχυπρόθεσμα, διάρκειας περίπου 5-7 ετών, σε αντίθεση με το παρελθόν που συνάπτονταν συμφωνίες για δάνεια 10-15 ετών. Οι χρηματοδότες εκτιμούν ότι δε θα αλλάξει δραματικά η κατάσταση στην αγορά σε βάθος πενταετίας και προτιμούν αυτήν την επιλογή, σημείωσε ο κ. Βασιλάκος.

Ευκαιρίες και ανησυχίες

Στην ίδια συζήτηση ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, ιδρυτής της XRTC Business Consultants, τόνισε ότι την τελευταία διετία παρατηρείται έξαρση της χρηματοδότησης από τις ελληνικές τράπεζες. Ο ίδιος δε «βλέπει» άμεσο πρόβλημα στη ροή των χρηματοδοτήσεων προς τις ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ συμπλήρωσε ότι η ναυτιλία παρέχει την ευκαιρία να «ισοφαριστούν» ζημιές από χαρτοφυλάκια σε άλλους κλάδους.

Σύμφωνα με τον κ. Ξηραδάκη, δημιουργείται μία νέα «κάστα leaders» στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας. Τράπεζες που είχαν εκπέσει στο παρελθόν αναδύονται ξανά, ενώ, παράλληλα, εμφανίζονται νέα ιδρύματα, εξήγησε.

Ο κ. Ξηραδάκης στάθηκε, επίσης, στο γεγονός ότι οι τράπεζες παρακολουθούν με προσοχή τη διάθεση ανάληψης επενδυτικού ρίσκου, επισημαίνοντας ως ανησυχητικό το γεγονός ότι μειώνονται έτος με το έτος τα εφοπλιστικά γραφεία στην Ελλάδα. «Αν μειωθεί ο αριθμός των ανθρώπων που επενδύουν στη ναυτιλία, τότε θα συναντήσουμε πολλές δυσκολίες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Νέες τεχνολογίες

Αναφορικά με την επίδραση των νέων τεχνολογιών στη χρηματοδότηση, ο κ. Βασιλάκος είπε ότι η αντίδραση εκ μέρους των χρηματοδοτών είναι αργή, εντούτοις, παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον για πλοία που «καίνε» νέας γενιάς καύσιμα, όπως τα gas carriers (LNG - LPG carriers). Οι ελληνικές τράπεζες δεν επικεντρώνονται σε αυτό το κομμάτι, βασίζονται περισσότερο σε σχέσεις εμπιστοσύνης, ανάλογα, φυσικά και με τις επιλογές των πλοιοκτητών, πρόσθεσε.

Αμφότεροι συμφώνησαν ότι οι αποφάσεις των χρηματοδοτών είναι πλέον δυσκολότερες, λόγω της κατάτμησης της αγοράς σε θέματα τεχνολογίας και καυσίμων.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 17:18 - 06 Δεκ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.