ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά:Η σίγουρη πρόταση, οι αμφιβολίες και το «μήνυμα» Πάιατ Κύριο

09:14 - 11 Δεκ 2020 | Ναυτιλία
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά:Η σίγουρη πρόταση, οι αμφιβολίες και το «μήνυμα» Πάιατ
Ξεκινά σήμερα η προσπάθεια ανασυγκρότησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με τη διενέργεια του δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ).

Κι ενώ μέχρι πρόσφατα «κονταροχτυπιούνταν» για το «στρατιωτικό σκέλος» των Ναυπηγείων, δύο επενδυτές, με ανταλλαγή, μάλιστα, αιχμηρών ανακοινώσεων, όταν παρατάθηκε ο διαγωνισμός στα τέλη Νοεμβρίου, είναι πολύ πιθανό τελικά να έχουμε ανατροπή σκηνικού.

Ειδικότερα, πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι ενδέχεται να κάνει πίσω ο ελληνοαμερικανικός Όμιλος ONEX Shipyards, συμφερόντων του Πάνου Ξενοκώστα, ο οποίος φημολογείτο ότι θα είχε τη στήριξη του αμερικανικού κρατικού χρηματοδοτικού οργανισμού Development Finance Corporation (DFC). Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι δεύτερες σκέψεις για συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι απότοκο της ασάφειας - όπως λέγεται - που διέπει τις επενδύσεις που θα χρειαστούν οι υποβαθμισμένες υποδομές του ναυπηγείου, προκειμένου να καταστούν και πάλι λειτουργικές. Σημειώνεται ότι το Reporter προσπάθησε να επικοινωνήσει με την ONEX, αλλά δεν έλαβε κάποια απάντηση, επομένως η συμμετοχή της εταιρείας στο διαγωνισμό θα φανεί στο… «χειροκρότημα».

Παράγοντες κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία σχολιάζουν στο Reporter πως οι όροι του διαγωνισμού είναι γνωστοί εδώ και αρκετό καιρό και κατ' επέκταση οι ανωτέρω ισχυρισμοί δεν έχουν ιδιαίτερη βάση. Αν τελικά, πάντως επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες, θα μείνει ανεκπλήρωτο και το «όραμα του Ομίλου για «τριπλέτα» στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, καθώς υπενθυμίζεται ότι ελέγχει τα Ναυπηγεία Σύρου και επιδιώκει την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Έτοιμη η Pyletech του Θεόφιλου Πριόβολου

Από την άλλη, όπως μεταφέρεται στο Reporter από πηγές κοντά στον έτερο επίσημα υποψήφιο επενδυτή, τον εφοπλιστή Θεόφιλο Πριόβολο, το πλάνο παραμένει ίδιο και η Pyletech Shipyards (όμιλος North Star) είναι πανέτοιμη να λάβει μέρος στο διαγωνισμό. Άλλωστε, το ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία δεν προέκυψε ξαφνικά, αλλά είναι προϊόν προεργασίας και ενός μακρόπνοου οργανωμένου σχεδίου.

Η Pyletech διαμηνύει πως θα υλοποιήσει μία «αμιγώς ελληνική επένδυση», η οποία υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Οι πηγές κοντά στον εφοπλιστή τονίζουν ότι σε βάθος χρόνου, η επένδυση, ίσως, προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ, με την κεφαλαιακή επάρκεια και την εμπειρία του εφοπλιστή από τη ναυπήγηση δεκάδων πλοίων να είναι σημαντικά στοιχεία για την «αναγέννηση» του ναυπηγείου. Στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, τεχνολογικά αναβαθμισμένου ναυπηγείου, «το οποίο θα εξυπηρετεί τις απαιτήσεις συντήρησης και κατασκευής σκαφών υψηλής προστιθέμενης αξίας (εμπορικών και πολεμικών), θα παράγει εξαγώγιμα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες άμυνας της Ελλάδας».

Το μήνυμα Πάιατ

Ξεχωριστή σημασία λαμβάνει πλέον και η τοποθέτηση του Αμερικανού πρέσβη, Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος κατά το πρόσφατο Greek Economic Summit του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, επεσήμανε ότι οι ΗΠΑ «είναι ενθουσιασμένοι με το επενδυτικό πλάνο της North Star για τα Ναυπηγεία». Πρόκειται για δήλωση, με ιδιαίτερο νόημα, από τη στιγμή που ήταν γνωστό πως ο αμερικανικός παράγοντας διαδραματίζει μείζονα ρόλο στα σχέδια της ONEX. Φυσικά ο κ. Πάιατ δεν παρέλειψε να εξάρει την προσπάθεια της ONEX σε Σύρο και Ελευσίνα.

Άμεσες κεφαλαιακές ανάγκες 20-25 εκατ. για τα Ναυπηγεία

Από πηγές κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία διαρρέεται ότι ο νέος ιδιοκτήτης θα κληθεί να υλοποιήσει μία σειρά από σημαντικές υποχρεώσεις, προκειμένου τα ναυπηγεία να «πάρουν μπροστά».

Αναλυτικά:

  • Η δέσμευση της εγγυητικής (ισόποσης με το τίμημα) για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης (εφόσον κατακυρωθεί η σύμβαση στον υποψήφιο). Αυτό σημαίνει 5-6 μήνες.
  • Καταβολή προστίμων 10.000.000 € εντός μηνός για την τακτοποίηση των –μέχρι σήμερα αυθαιρέτων– κτισμάτων που βρίσκονται μέσα στην έκταση. Τα ναυπηγεία λειτουργούσαν –επί δεκαετίες– χωρίς να διαθέτουν τις απαραίτητες οικοδομικές άδειες.
  • Καταβολή 1.000.000 € για την έκδοση άδειας πυρασφάλειας, γιατί χωρίς αυτήν δεν μπορεί να λειτουργήσει το ναυπηγείο.
  • Πρόσληψη ενός ικανού αριθμού εργαζομένων (π.χ. 300-400 εργαζόμενους) –σημαντικό μέρος των οποίων θα προέρχεται από τους σημερινούς– για τη λειτουργία των εγκαταστάσεων. Αυτό σημαίνει δαπάνη μισθοδοσίας 800.000€ κάθε μήνα, για όσους μήνες χρειαστούν μέχρι να κλειστούν νέες δουλειές.
  • Κλείσιμο νέων συμφωνιών με πελάτες, καθώς δεν υπάρχουν ενεργές συμβάσεις
  • Καταβολή 10.000.000€ για να γίνουν οι απολύτως απαραίτητες επισκευές και συντηρήσεις μηχανημάτων και εξοπλισμού, που έχουν μείνει ασυντήρητα επί χρόνια, εξαιτίας της έλλειψης χρημάτων.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν, ότι πέρα από το τίμημα θα υπάρξουν άμεσες κεφαλαιακές ανάγκες ύψους 20-25 εκατομμυρίων ευρώ.

Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την έκταση της ΕΤΑΔ

Παράλληλα, η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) ανακοίνωσε τη διενέργεια ηλεκτρονικού ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση του ακινήτου, ιδιοκτησίας της, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνταν να υποβάλουν προσφορές έως την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2021, 13.00 ώρα Ελλάδος, ενώ τιμή εκκίνησης ορίστηκαν τα 55 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το εν λόγω «εμπορικό τμήμα» των ναυπηγείων περιλαμβάνει και τη δεξαμενή 5, η οποία μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον, καθώς είναι χωρητικότητας μισού εκατ. τόνων, αποτελώντας, έτσι, τη μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική δεξαμενή της Αν. Μεσογείου.

H αξιοποίηση των Ναυπηγείων προϋπέθετε την προκήρυξη δύο διαγωνισμών, μία για κάθε τμήμα των ναυπηγείων. Αναμφίβολα, ο νικητής του σημερινού διαγωνισμού για το «στρατιωτικό τμήμα» έχει και το προβάδισμα για το «εμπορικό» της ΕΤΑΔ.

Οι εργαζόμενοι

Σημειώνεται, τέλος, ότι με αγωνία παρακολουθούν τις εξελίξεις και οι περίπου 800 εργαζόμενοι των Ναυπηγείων. Απαντώντας σε πρόσφατη ερώτηση στη Βουλή, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας είχε σημειώσει ότι «οι συμβάσεις εργασίας δεν αποτελούν αντικείμενο της μεταβίβασης του ενεργητικού και δε μεταβιβάζονται αυτοδίκαια στο νέο επενδυτή. Αντιθέτως, ανήκουν στο παθητικό της εταιρείας».

Ο κ. Σταϊκούρας γνωστοποίησε, επίσης, ότι ο διαγωνισμός παρατάθηκε για να δοθεί περισσότερος χρόνος στους επενδυτές, για τους οποίους ευχήθηκε να είναι περισσότεροι από τους δύο γνωστούς.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:46 - 11 Δεκ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.