ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Containerships: Το «boom» στους ναύλους και ο αντίκτυπος στην εφοδιαστική αλυσίδα Κύριο

11:08 - 20 Δεκ 2020 | Ναυτιλία
Containerships: Το «boom» στους ναύλους και ο αντίκτυπος στην εφοδιαστική αλυσίδα
Σε επίπεδα - ρεκόρ «σκαρφάλωσε» η αγορά των containerships το Δεκέμβριο, με ώθηση από την ισχυρή ζήτηση προϊόντων, σε ένα νέο περιβάλλον διεθνούς εμπορίου, όπως το διαμόρφωσε η πανδημία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της BIMCO, οι ναύλοι στη spot αγορά των containerships ανήλθαν από τα 3.076 δολάρια ανά FEU την τελευταία ημέρα του Νοεμβρίου, στα 4.858 δολάρια ανά FEU την πρώτη ημέρα του Δεκεμβρίου. Από τότε, «όλα τα άστρα ευθυγραμμίστηκαν» και οι ναύλοι στη spot συνέχισαν να καταρρίπτουν νέα ρεκόρ, υπερβαίνοντας το ορόσημο των 6.000 δολαρίων ανά FEU στις 15 Δεκεμβρίου. Στις 16 Δεκεμβρίου, οι ναύλοι έφτασαν τα 6.102 δολάρια ανά FEU.

Έτσι, «ένα απογοητευτικό πρώτο εξάμηνο του έτους, λόγω του περιορισμού των ασιατικών εξαγωγών και των μέτρων lockdown σε ΗΠΑ και Ευρώπη αντικαταστάθηκε από ένα μαγικό δεύτερο μισό, σε όρους ζήτησης. Μία εικόνα που θυμίζει παραμύθι του Hans Christian Andersen», επισημαίνουν οι αναλυτές της BIMCO.

bimco

Πώς εξηγείται η ανοδική πορεία της αγοράς

Την «εκρηκτική» αύξηση των ναύλων εξηγεί μιλώντας στο Reporter ο κ. Φίλιππος ΠροκοπάκηςCommercial Manager / Chartering, Sale & Purchase της Danaos Shipping

Αρχικά, τονίζει ότι «από το τέλος του 2019 και πριν την εμφάνιση της πανδημίας, η προσφορά και η ζήτηση στον κλάδο είχαν σχεδόν ισοσκελιστεί και η ναυλαγορά βρισκόταν ήδη σε υψηλά επίπεδα, με στήριξη από το χαμηλό δεκαετίας στις παραγγελίες για νεότευκτα πλοία». «Με το ξέσπασμα της πανδημίας και το κλείσιμο της Κίνας», συνεχίζει ο κ. Προκοπάκης, «η παραγωγή διεκόπη κι έτσι οι ναυλωτές επαναπαρέδωσαν όσα πλοία μπορούσαν, με στόχο να διατηρήσουν τους ναύλους σε λογικά επίπεδα».

«Ωστόσο, η πανδημία στην ασιατική χώρα υποχώρησε γρήγορα, η παραγωγή επανεκκίνησε και ο δυτικός κόσμος άνοιξε ξανά τις οικονομίες του. Καθώς πλέον τα δυτικά κεφάλαια δε διοχετεύτηκαν στον τουρισμό και σε ψυχαγωγικές δραστηριότητες, λόγω των περιορισμών, κατευθύνθηκαν σε μαζικές αγορές τελικών προϊόντων, τα οποία μεταφέρονται μέσω των containerships», υπογραμμίζει ο Commercial Manager της Danaos.

Αυτό είναι και το σημείο - «κλειδί», σύμφωνα με τον ίδιο, καθώς, όπως αναφέρει «ήταν σε τέτοιο βαθμό και μη αναμενόμενη η ζήτηση αυτών των προϊόντων λόγω του ιού, που σιγά σιγά τα πλοία ξαναναυλώθηκαν και μπήκαν σε τακτικές γραμμές. Πολύ γρήγορα κατέστη σαφές ότι χρειάζονται πρόσθετα πλοία σε νέες γραμμές για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης».

«Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι περισσότερα πλοία δεν υπάρχουν. Έτσι, καθώς τα πλοία προς ναύλωση σε κάθε μέγεθος είναι πλέον πολύ λίγα, η ναυλαγορά έχει ανέβει σε πολύ υψηλά επίπεδα» σημειώνει ο κ. Προκοπάκης και καταλήγει με μία εκτίμηση για το μέλλον:

«Αναμένουμε με το καθολικό άνοιγμα των οικονομιών μετά τα εμβόλια, με την κυβέρνηση Μπάιντεν στις ΗΠΑ να προσβλέπει σε χαμηλότερους δασμούς σε εισαγωγικά προϊόντα και με τις όποιες παραγγελίες νέων πλοίων να μη φτάνουν στο νερό μέχρι το 2023, η αγορά να παραμείνει αρκετά ψηλά κατά την επόμενη διετία τουλάχιστον».

Πώς επηρεάζεται η εφοδιαστική αλυσίδα

H εμφάνιση της πανδημίας και οι προσπάθειες να ανακοπεί η εξάπλωση έχουν διαταράξει εν μέρει τα πρότυπα του διεθνούς εμπορίου, λόγω του άνισου τρόπου, με τον οποίο ο ιός μετακινήθηκε στον κόσμο, αναφέρεται σε πρόσφατη ανάλυση της Independent Commodity Intelligence Services (ICIS).

Μπορεί η οικονομία της Κίνας να έχει ανακάμψει και οι εξαγωγές να έχουν ενισχυθεί, αλλά τα μέτρα lockdown σε άλλες περιοχές δημιουργούν καθυστερήσεις στην επιστροφή των containers στην Ασία, τονίζει η ICIS και συμπεραίνει: «Η διαρκής έλλειψη containers στην Ασία ανεβάζει το κόστος μεταφοράς - ορισμένοι εισαγωγείς πληρώνουν τρεις φορές περισσότερο από το κανονικό - και καθυστερεί τους χρόνους παράδοσης, καθώς η εξασφάλιση χώρου για αποστολή εμπορευμάτων έχει γίνει δυσκολότερη».

Σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Drewry, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και η έλλειψη διαθέσιμων εμπορευματοκιβωτίων σε κομβικά σημεία της αγοράς, όπως η Κίνα, οφείλονται σε μείζονα βαθμό στα «blank sailings», τα οποία άγγιξαν ακόμη και το 30% σε ορισμένες εμπορικές διαδρομές το δεύτερο τρίμηνο του 2020.

Με βάση το σχετικό report της Drewry, «η αυξημένη ζήτηση και η ανάδειξη του προβλήματος έλλειψης εξοπλισμού έχει ενισχύσει τα επενδυτικά προγράμματα των εταιρειών. Η ενισχυμένη παραγωγή νέου εξοπλισμού θα συμβάλει μερικώς στην αντιμετώπιση των ελλείψεων, αλλά το μεγαλύτερο αντίκτυπο θα έχει η ομαλοποίηση στο πεδίο της ζήτησης και στα ταξίδια των carriers, καθώς οι διαταραχές που σχετίζονται με τον κορονοϊό θα περιορίζονται, στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2021».

Την άμεση παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης για τη στήριξη των επιχειρήσεων, οι οποίες πιέζονται από την κατάσταση αυξημένων ναύλων στα containerships, ζήτησε πρόσφατα ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 13:45 - 21 Δεκ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.