ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Ασφυξία» στο yachting: Η υποτονική τουριστική κίνηση, η έλλειψη υποδομών και το «αγκάθι» του Αλίμου Κύριο

08:14 - 01 Απρ 2021 | Ναυτιλία
«Ασφυξία» στο yachting: Η υποτονική τουριστική κίνηση, η έλλειψη υποδομών και το «αγκάθι» του Αλίμου
Σε δεινή θέση βρίσκονται οι επαγγελματίες του yachting, καθώς από τη μία η τουριστική κίνηση θα είναι και φέτος περιορισμένη ελέω πανδημίας, ενώ από την άλλη, αναζητούνται εναγωνίως θέσεις ελλιμενισμού για τα σκάφη και παραμένει η «καυτή πατάτα» που ακούει στο όνομα Μαρίνα Αλίμου.

Στο 25% του 2019 η φετινή κίνηση

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν κρατήσεις, η κίνηση είναι υποτονική» τονίζει στο Reporter ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ), κ. Πάρις Λουτριώτης. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, η φετινή δραστηριότητα αναμένεται να διαμορφωθεί στο 25% αυτής του 2019, ενισχυμένη, δηλαδή, κατά 10-15% σε σχέση με πέρυσι. Αυτή η μικρή βελτίωση οφείλεται στην αναμενόμενα μεγαλύτερη εξοικείωση των τουριστών με τα υγειονομικά πρωτόκολλα και τα προγράμματα των εμβολιασμών. «Ωστόσο», συνεχίζει ο κ. Λουτριώτης, «δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα οικονομικά προβλήματα των πελατών».

Η ανάκαμψη του yachting προσδιορίζεται για το 2022, όταν και εκτιμάται ότι θα ανακτηθεί το 60-65% της δραστηριότητας του 2019. «Προσπαθούμε ν' αντέξουμε και έχουμε την πεποίθηση ότι θα τα καταφέρουμε, καθώς πρέπει να στηρίξουμε την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες» τονίζει ο κ. Λουτριώτης.

Ο ανταγωνισμός 

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ αναδεικνύει το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας του κλάδου, καθώς πληθαίνουν οι χώρες κοντά στην Ελλάδα που μπορούν να εξυπηρετήσουν το προϊόν. «Βλέπουμε την Τουρκία, την Κροατία, ακόμα και το Μαυροβούνιο να κερδίζουν διαρκώς έδαφος» σημειώνει. Υπό αυτό το πρίσμα, προτάσσει την ανάγκη περαιτέρω προβολής της χώρας ως προορισμού για το yachting, το οποίο συνεισφέρει σήμερα το 1,9% του ΑΕΠ. «Σύμφωνα με έρευνες, από το 100% της θαλάσσιας δραστηριότητας, δεν αξιοποιούμε ούτε το 30%» τονίζει και ζητά από την Πολιτεία να λάβει άμεσα πρωτοβουλίες και να νομοθετήσει για την αντιστροφή της κατάστασης.

Ωστόσο, μία θετική εξέλιξη για τον κλάδο είναι η αύξηση του στόλου. «Οι ιδιοκτήτες είχαν κάνει ορισμένες παραγγελίες και αναμένονται νέα σκάφη στην αγορά, γεγονός που θα ενισχύσει τη δυναμική του ελληνικού yachting» υπογραμμίζει ο κ. Λουτριώτης.

«Δεν υπάρχουν υποδομές»

Φυσικά, ένα μεγάλο «αγκάθι» για τους επαγγελματίες με σκάφη αναψυχής είναι η έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού. «Δεν έχουμε υποδομές. Σήμερα, περίπου 2.000 σκάφη σε όλη την Ελλάδα δεν έχουν μέρος για να δέσουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Αττική περίπου 850-1.000 σκάφη είναι στα καρνάγια» αναφέρει ο κ. Λουτριώτης.

Πάγιο αίτημα των φορέων είναι η χωροθέτηση νέας επαγγελματικής μαρίνας στην Αττική. «Δε χρειάζεται όλες οι μαρίνες που δημιουργούνται να είναι exclusive και πολυτελείας με τις μεγάλες επενδύσεις και φανφάρες. Μπορούν να κατασκευαστούν και 50-100 μαρίνες 3 αστέρων, για παράδειγμα, οι οποίες θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των επαγγελματιών» σημειώνει ο Πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ.

Μαρίνα Αλίμου: Οι καταγγελίες για «διωγμό» και το δικαστήριο

Οι φορείς που εκπροσωπούν το yachting έχουν αντιδράσει έντονα στις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου στην «Ανάπτυξη Νέας Μαρίνας Αλίμου Α.Ε.», τη θυγατρική του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ. «Δεν είμαστε κατά των ιδιωτικοποιήσεων» τονίζει ο κ. Λουτριώτης, συμπληρώνοντας, όμως, ότι «έχουν γίνει σημαντικά λάθη και το μεγαλύτερο πλήγμα το δέχεται ο ίδιος ο κλάδος».

Από τα περίπου 1.150 σκάφη που εξυπηρετούνται στη Μαρίνα, τα 900 είναι επαγγελματικά σημειώνει ο Πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ, καταγγέλλοντας υπέρογκες αυξήσεις στα τιμολόγια - υπό περιπτώσεις φτάνουν και 300% - από την ημέρα που εισήλθε και επίσημα ο επενδυτής. Σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζει, η έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού οδηγεί τους επαγγελματίες σε αδιέξοδο. «Αντιμετωπίζουμε διωγμό από τις εγκαταστάσεις της Μαρίνας» επισημαίνει με έμφαση. Ο κ. Λουτριώτης βάζει στο «κάδρο» όλους τους φορείς, την ΕΤΑΔ, το ΤΑΙΠΕΔ και τα συναρμόδια υπουργεία, αναφέροντας ότι «θα έπρεπε να είχαν φροντίσει για εναλλακτικές λύσεις χωροθέτησης για τη μεταφορά των σκαφών των επαγγελματιών».

alim

Πηγή: ΣΙΤΕΣΑΠ

Ο κ. Λουτριώτης διερωτάται, επίσης, αν έχει αποδοθεί στο Δημόσιο το τίμημα (57,5 εκατ. ευρώ) για την παραχώρηση της Μαρίνας και αφήνει αιχμές για την απόφαση να δοθούν εφάπαξ τα 27,3 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα να εισπραχθούν από τα ετήσια ακαθάριστα έσοδα.

Σημειώνεται, τέλος, ότι οι επαγγελματίες βρίσκονται σε δικαστική διαμάχη με τον παραχωρησιούχο και στις 14 Μαΐου, αναμένεται η εκδίκαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας της αίτησης ακύρωσης που έχει κατατεθεί κατά του διαγωνισμού παραχώρησης.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:03 - 01 Απρ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.