ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ακτοπλοΐα: Πώς προχωρά η ανανέωση του στόλου-Το deal ναύλωσης της Attica Κύριο

15:50 - 09 Απρ 2021 | Ναυτιλία
Ακτοπλοΐα: Πώς προχωρά η ανανέωση του στόλου-Το deal ναύλωσης της Attica
Μολονότι ο κίνδυνος πώλησης πλοίων των ακτοπλοϊκών εταιρειών μοιάζει να αποφεύγεται τη φετινή χρονιά, μία κακή τουριστική περίοδος, στα επίπεδα της περσινής, θα εξαντλήσει τις «αντοχές» του κλάδου.

Αυτό επισημαίνουν στο Reporter επαΐοντες της ακτοπλοΐας, η οποία βρίσκεται στο «έλεος» της πανδημίας, καθώς έχει συρρικνωθεί το μεταφορικό έργο, ενώ οι εκτιμήσεις για την ανάκαμψη είναι τουλάχιστον συγκρατημένες.

«Είναι νωρίς να ειπωθεί κάτι τέτοιο, ελπίζω να μη φτάσουμε σε αυτό το σημείο» σημειώνει κορυφαίος παράγοντας του κλάδου, ερωτώμενος για το ενδεχόμενο οι εταιρείες να υποχρεωθούν να εκποιήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία, προσθέτοντας ότι «τα πλοία θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, όπως έχει προγραμματιστεί, το φετινό καλοκαίρι». Ωστόσο, σημειώνει ότι ένα τέτοιο σενάριο δεν μπορεί να αποκλειστεί σε μεταγενέστερο χρόνο, ειδικά αν η επιβατική κίνηση δε δείξει σημάδια βελτίωσης στους «καυτούς» μήνες που έπονται.

Πάντως το πρώτο εξάμηνο θεωρείται ήδη χαμένο, με τις προβλέψεις για την κίνηση να κάνουν λόγο για ίδια ή και χειρότερα επίπεδα από αυτά του 2020. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), η κίνηση την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου ήταν μειωμένη κατά 65% σε ετήσια βάση, ενώ οι εταιρείες πιέζονται περαιτέρω από το κόστος των καυσίμων, το οποίο αντιπροσωπεύει το 1/4 των λειτουργικών δαπανών, και είναι αυξημένο κατά 80%, συγκριτικά με τον Απρίλιο του 2020.

Η ναύλωση του «Blue Star 1»

Σε μία στρατηγική συμφωνία για πλοίο του στόλου της ήρθε πρόσφατα ο κορυφαίος εγχώριος «παίκτης» του κλάδου, η Attica Group. Όπως λένε πηγές της εταιρείας στο Reporter, η ακτοπλοϊκή ναύλωσε για 1+1 χρόνο το «Blue Star 1» (κεντρική φωτο) στην Irish Ferries. «Η πανδημία έχει επιφέρει σημαντική μείωση της κίνησης, με αποτέλεσμα να μη δραστηριοποιούνται όλα τα πλοία του στόλου. Σε αυτό το πλαίσιο, υπήρξε ενδιαφέρον από την Irish Ferries και ανταποκριθήκαμε» τονίζουν οι πηγές, οι οποίες δεν μπορούν να αποκαλύψουν το ύψος του τιμήματος, αλλά σημειώνουν ότι «η τελική συμφωνία δημιουργεί ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα για την εταιρεία μας».

Οι ίδιες πηγές δεν αποκλείουν αντίστοιχες κινήσεις στο μέλλον, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι δε θεωρούν πιθανό να πραγματοποιηθούν τη φετινή περίοδο. «Κοιτάζουμε το καλύτερο για την εταιρεία και τους μετόχους μας» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Τη συμφωνία επιβεβαίωσε και η Irish Ferries, η οποία θα δρομολογήσει το «Blue Star 1» σε γραμμή από την Ιρλανδία στην Ουαλία. Σύμφωνα με τον Managing Director της ιρλανδικής εταιρείας, Andrew Sheen, «το πλοίο θα είναι το γρηγορότερο RoRo που θα λειτουργεί ανάμεσα στη Βρετανία και την Ιρλανδία». 

Το «Blue Star 1» ναυπηγήθηκε στην Ολλανδία το 2000 και ήταν αγκυροβολημένο από τον περασμένο Σεπτέμβριο, ενώ αναμένεται να αντικατασταθεί στις εγχώριες γραμμές από το «Αριάδνη» της Hellenic Seaways, εταιρεία του Ομίλου Attica.

Μέχρι το τέλος του έτους νεότερα για την ανανέωση του στόλου

Φυσικά ζητούμενο για τον ακτοπλοϊκό κλάδο είναι και η ανανέωση του γηρασμένου στόλου. Έρευνα του ΙΟΒΕ κατέδειξε ότι ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου διαμορφώνεται στα 28,1 έτη το 2020, με προοπτική να φτάσει τα 38,1 έτη το 2030.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, μέχρι το τέλος της χρονιάς θα υπάρξουν ουσιαστικές εξελίξεις για την προώθηση του project, με την προκήρυξη της σχετικής μελέτης. «Πρόκειται για συνέχεια μελετών του ΣΕΕΝ και του Ναυτικού Επιμελητηρίου και θα περιλαμβάνει τεχνικά στοιχεία, "πράσινες" επενδύσεις και γενικότερα όλες τις απαιτούμενες λεπτομέρειες» εξηγούν αρμόδιες πηγές, συμπληρώνοντας ότι «βάσει αυτής της μελέτης θα ακολουθήσει συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων» για τη χρηματοδότηση.

Πρόκειται για ένα project που ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου και Γενικός Διευθυντής της Apollonia Lines, Γιώργος Σπ. Αλεξανδράτος έχει αποτιμήσει στα 9 δισ. ευρώ και αναμένεται εκτός από την ακτοπλοΐα, να ενισχύσει τα ναυπηγεία και τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού της χώρας. 

Σημειώνεται, τέλος, ότι στο ελληνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται κονδύλι ύψους 1 εκατ. ευρώ για την «κατάρτιση αναλυτικού σχεδίου και μελέτης για τη σταδιακή ανανέωση του στόλου των επιβατηγών πλοίων» το σχεδιασμό της στρατηγικής και του μηχανισμού χρηματοδότησης και 300 εκατ. ευρώ για επενδύσεις «μείωσης του αποτυπώματος CO2 στην επιβατηγό ναυτιλία».

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 16:36 - 09 Απρ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.