ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Στα «ύψη» η ναυλαγορά ξηρού φορτίου-«Άλμα» για τις ελληνικές μετοχές Κύριο

10:00 - 24 Απρ 2021 | Ναυτιλία
Στα «ύψη» η ναυλαγορά ξηρού φορτίου-«Άλμα» για τις ελληνικές μετοχές
Ένα «πάρτι» άνευ προηγουμένου εξελίχθηκε την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε χθες (23/4) στη ναυλαγορά του ξηρού φορτίου και όλα τα στοιχεία δείχνουν πως η «ξέφρενη» πορεία θα διατηρηθεί τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο με μεσοπρόθεσμο επίπεδο.

Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index, έκλεισε την Παρασκευή με άνοδο 1,4% στις 2.788 μονάδες, επίπεδα που είναι τα υψηλότερα από το Σεπτέμβριο του 2010. Ο δείκτης κατέγραψε κέρδη 16,9% σε επίπεδο εβδομάδας.

Στο επίκεντρο τα capes

Στα υπερ-μεγέθη πλοία, τα capesizes, ο δείκτης της ναυλαγοράς ενισχύθηκε 2,8% την Παρασκευή, «σκαρφαλώνοντας» στο υψηλότερο σημείο από τις 6 Οκτωβρίου του 2020 (4.192 μονάδες). Ο δείκτης έκανε «άλμα» 21,9% σε εβδομαδιαία βάση, συμπληρώνοντας τέσσερις διαδοχικές εβδομάδες κερδών. Τα μέσα ημερήσια κέρδη των πλοίων έφτασαν τα 34.762 δολάρια.

Σύμφωνα με report της ναυλομεσιτικής EastGate, κινητήριος οδηγός για την αγορά των capes είναι η αυξημένη ζήτηση από την Κίνα. Ειδικότερα, ο ασιατικός «γίγαντας» παρήγαγε 94,02 εκατ. τόνους ακατέργαστου χάλυβα το Μάρτιο (αύξηση 19% σε ετήσια βάση), βασικό στοιχείο του σιδηρομεταλλεύματος, το οποίο μεταφέρουν αυτά τα πλοία. Την ίδια ώρα, το συμβόλαιο αναφοράς του σιδηρομεταλλεύματος έχει υπερβεί τα 180 δολάρια ανά τόνο, φτάνοντας σε υψηλό 10 ετών, σε μία ακόμη ένδειξη της αυξημένης ζήτησης. Πρόκειται για μία τάση, που με βάση τη ναυλομεσιτική, ενισχύεται περαιτέρω από τα εξαντλημένα κινεζικά αποθέματα χάλυβα, τα οποία στα μέσα Απριλίου διαμορφώθηκαν στους 17,9 εκατ. τόνους, σε μία μείωση της τάξης του 20%, συγκριτικά με τα στοιχεία του Μαρτίου.

Η EastGate αναδεικνύει μία ακόμη σημαντική πτυχή για την αγορά των capes. «Οι κινεζικές προσπάθειες διασφάλισης των εθνικών φυσικών πόρων μέσα από τη διαφοροποίηση των προμηθευτών μεταλλεύματος, ειδικά λόγω των μέτριων σχέσεων με την Αυστραλία, είναι ξεκάθαρες» σημειώνουν οι αναλυτές, αναφέροντας το παράδειγμα των επενδύσεων στη Γουινέα. Τα εν λόγω projects δεν αναμένεται να ολοκληρωθούν πριν από τα μέσα της δεκαετίας, αλλά σε κάθε περίπτωση υποδηλώνουν δύο πράγματα: Πρώτον ότι η Κίνα εκτιμά ότι θα διατηρηθεί η ανάγκη για υψηλής ποιότητας εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος (πρόκειται για μεγάλη είδηση, δεδομένου ότι η χώρα απορροφά πάνω από το 70% των όγκων παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος). Δεύτερον, όταν τα projects ολοκληρωθούν, το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος θα λάβει μεγαλύτερες αποστάσεις, συμβάλλοντας στη ζήτηση ανά τόνο-μίλι.

Από κοντά και τα μικρότερα πλοία

Στα μικρότερα μεγέθη και δη στα panamaxes, ο δείκτης της ναυλαγοράς πρόσθεσε 12,1% σε επίπεδο εβδομάδας. Τα μέσα ημερήσια κέρδη γι' αυτά τα πλοία διαμορφώθηκαν σε 23.667 δολάρια. Αντίστοιχα, στα supramaxes, ο δείκτης κέρδισε 12,8% εβδομαδιαίως και τα έσοδα ανήλθαν σε 25.125 ημερησίως.

Η αγορά των μικρότερων bulk carriers λαμβάνει ώθηση, όχι μόνο από τα κέρδη των capes, αλλά και από την ισχυρή ζήτηση σιτηρών, όπως επισημαίνει η EastGate. «Η ζήτηση σιτηρών είναι στα πάνω της για αρκετό καιρό και αυτή η τάση αναμένεται να οδηγήσει σε ορισμένα εντυπωσιακά συμβόλαια τους επόμενους μήνες» προσθέτουν οι αναλυτές. Είναι ενδεικτικό ότι οι κινεζικές εισαγωγές σόγιας είχαν φτάσει τους 7,72 εκατ. τόνους τον περασμένο μήνα, αυξημένοι κατά 82% σε ετήσια βάση.

Οι παράγοντες που εξασφαλίζουν την ανάκαμψη

Περαιτέρω στήριξη τόσο στα capes όσο και στα panamaxes δίνει το «υγιές» εμπόριο άνθρακα, με τις εξαγωγές της Νοτίου Αφρικής να ενισχύονται κατά 63% εβδομαδιαίως. Επίσης, ο χαμηλός όγκος προσφοράς κινεζικού άνθρακα «φουντώνει» τις εικασίες ότι μεγαλύτερες ποσότητες θερμικού άνθρακα θα διακινηθούν διά θαλάσσης, καθώς πλησιάζουμε το «peak» της εποχιακής ζήτησης, υπογραμμίζεται στο report της EastGate.

«Η μεγάλη εικόνα για τους ναύλους στο ξηρό φορτίο είναι θετική σε βραχυπρόθεσμο με μεσοπρόθεσμο επίπεδο» αναφέρουν οι αναλυτές. «Η ισχυρή ζήτηση για τα εμπορεύματα ξηρού φορτίου, η ανάγκη για ανοικοδόμηση των αποθεμάτων, το χαμηλό δεκαετίας του βιβλίου παραγγελιών, οι περιβαλλοντικές αλλαγές, οι τεχνολογικές απαιτήσεις, καθώς και οι προβλέψεις για βελτίωση του ρυθμού αξιοποίησης των στόλων τα επόμενα δύο χρόνια, δημιουργούν τις συνθήκες για την πολυαναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς» καταλήγουν.

«Άλμα» για τις ελληνικές ναυτιλιακές μετοχές

Στον απόηχο του θετικού κλίματος στη ναυλαγορά, «εκτοξεύτηκαν» και οι τιμές των εισηγμένων, ελληνικών συμφερόντων, στο αμερικανικό χρηματιστήριο. 

Η EuroDry του Αριστείδη Πίττα έκλεισε την εβδομάδα με άνοδο 24,82%, ενώ η Diana Shipping της οικογένειας Παληού σημείωσε κέρδη 18,95%. Ακολούθησε η Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου (+18,72%), η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου (+17,72%), η Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά (+10,63%), η Globus Maritime της οικογένειας Φειδάκη (+10,57%), η Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη (+6,78%) και η Seanergy Maritime Holdings του Σταμάτη Τσαντάνη (+3,13%).

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 17:51 - 24 Απρ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.