ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η ελληνική πρόταση για τις εκπομπές CO2 «βαραίνει» τους ναυλωτές Κύριο

07:50 - 17 Μαϊ 2021 | Ναυτιλία
Η ελληνική πρόταση για τις εκπομπές CO2 «βαραίνει» τους ναυλωτές
Η Ελλάδα έχει δηλώσει επίσημα ότι επιθυμεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση να καταστήσει τους ναυλωτές υπεύθυνους για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όταν η ένωση των 27 χωρών συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS) από τις αρχές του 2022.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της χώρας, Ιωάννης Πλακιωτάκης, σε επιστολή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρει ότι πρέπει να εφαρμοστεί η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Εκφράζοντας τις ανησυχίες της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας σχετικά με τις προθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ να συμπεριλάβει τη ναυτιλία σε αυτό, ο κ. Πλακιωτάκης υποστηρίζει τη δημιουργία ενός ειδικού Ευρωπαϊκού Ταμείου.

Η πρόταση της Ελλάδας να κάνουν τους εμπορικούς φορείς των πλοίων να πληρώνουν για τα δικαιώματα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ταυτίζεται με τη θέση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (UGS). Η συλλογιστική πίσω από το εγχείρημα είναι ότι οι ναυλωτές αποφασίζουν τελικά την ταχύτητα πλεύσης των ποντοπόρων πλοίων, ως εκ τούτου, πόσο άνθρακα εκπέμπουν.

Τον Σεπτέμβριο του 2020, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως βασικός ομιλητής στην Υπουργική Σύνοδο με θέμα “Triggering greening and international competitiveness of shipping and ports”, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Αμβούργο, τόνισε τη δέσμευση της Ελλάδας σε πολιτικές που θα διασφαλίζουν βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλίας, με σεβασμό στο περιβάλλον και στην παγκόσμια προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, με όρους που θα διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα της.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η προτεινόμενη προσέγγιση μπορεί να συμπεριληφθεί σε ένα παγκοσμίως αποδεκτό μέτρο εντός του ΙΜΟ, ο κ. Πλακιωτάκης καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει θετικά τη σχετική πρόταση κατά την επεξεργασία της αναμενόμενης νομοθετικής πρότασης, τον Ιούλιο.

Ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε: «Μετά το Brexit, ο ελληνικός στόλος αντιπροσωπεύει το 58% του ευρωπαϊκού στόλου. Με ευθύνη που ανήκει στην Ελλάδα ως η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στην Ευρώπη και στον κόσμο, να υποβάλει προτάσεις που θα οδηγήσουν στη μελλοντική ναυτιλία με ασφάλεια, προβλεψιμότητα και απόλυτο σεβασμό των ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών στόχων, προτείναμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει, αντί να ενσωματώσει τη ναυτιλία Ευρωπαικό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών που έχει σχεδιαστεί για άλλους κλάδους, τη δημιουργία ενός ειδικού ναυτιλιακού ταμείου που θα χρηματοδοτείται με συνέπεια από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ανάλογα με τις εκπομπές κάθε πλοίου.

Η πρότασή μας διασφαλίζει την επίτευξη των κοινών περιβαλλοντικών στόχων μας στην ΕΕ, τη χρηματοδότηση της απαιτούμενης, μεγάλης κλίμακας έρευνας για τη σταδιακή αποσύνδεση της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η βιωσιμότητα των χιλιάδων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».

Η ελληνική θέση αντιτίθεται σε άλλα ισχυρά ναυτιλιακά συμφέροντα, κυρίως τους φορείς εκμετάλλευσης τακτικών γραμμών, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να είναι υπεύθυνοι για τις εκπομπές, διότι διαφορετικά δεν θα είχαν κανένα κίνητρο να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες και να βελτιώσουν τα πλοία τους.

Μαρία Μπερτζελέτου

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.