ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Υπό πίεση η σχέση της Cosco με τις ελληνικές αρχές

07:55 - 18 Μαϊ 2021 | Ναυτιλία
Υπό πίεση η σχέση της Cosco με τις ελληνικές αρχές
Παρά την επιτυχία της παραχώρησης της διαχείρισης του ΟΛΠ στην Cosco Shipping, οι σχέσεις μεταξύ του ελληνικού κράτους και του κινεζικού ναυτιλιακού κολοσσού έχουν γίνει τεταμένες.

Η ισορροπία της σχέσης είναι σε κρίσιμη φάση, καθώς έχει παρέλθει η προθεσμία για την κινεζική εταιρεία να προσθέσει το μερίδιο 16% στο μερίδιο 51% που κατέχει στον ΟΛΠ, όπως συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της παραχώρησης του Απριλίου 2016 που θα διαρκέσει έως το 2052.

Στο πρώτο στάδιο, τον Αύγουστο του 2016, το μερίδιο 51% μεταβιβάστηκε έναντι καταβολής 280,5 εκατομμυρίων ευρώ (314 εκατομμύρια δολάρια), ενώ το υπόλοιπο 16% των μετοχών και το αντίστοιχο ύψους 88 εκατομμυρίων ευρώ τέθηκαν σε μεσεγγύηση. Το δεύτερο στάδιο θα είναι η μεταφορά του μεριδίου 16% πέντε χρόνια αργότερα, μετά την ολοκλήρωση του υποχρεωτικού προγράμματος κεφαλαιουχικών δαπανών ύψους 300 εκατ.

Το επόμενο βήμα μετά τη φιλική συμφωνία είναι η προσφυγή στη διαιτησία. Κυβερνητικές πηγές πιστεύουν ότι ο κινεζικός όμιλος έχει πολλές πιθανότητες να κερδίσει την υπόθεση σύμφωνα με δημοσιεύματα. Ωστόσο, αρμόδιος κυβερνητικός αξιωματούχος, σύμφωνα με πληροφορίες, δήλωσε στην Καθημερινή ότι τελικά θα επιτευχθεί συμφωνία με την Cosco.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι ρήτρες αυτές θα προβλέπουν την αντιστροφή της παραχώρησης του μεριδίου 16% εάν δεν πραγματοποιηθούν οι επενδύσεις. Θα προβλέπουν επίσης την απόρριψη των εγγυητικών επιστολών που θα χρειαστεί να προσκομίσει η Cosco προκειμένου να λάβει διετή παράταση για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων.

Η Cosco δεν έχει ζητήσει παράταση – μόνο για το μερίδιο του 16%, γεγονός που θα την καταστήσει ισχυρότερη στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και πιο κερδοφόρα μέσω των διανεμημένων μερισμάτων. Νομικές πηγές είναι αισιόδοξες ότι η διαιτησία μπορεί να αποφευχθεί.

Εν τω μεταξύ, οι ιδιοκτήτες ναυπηγείων και τα εργατικά συνδικάτα της Ελλάδας εξακολουθούν να χρεώνουν στην Cosco ότι δεν εκπλήρωσε τους όρους της σύμβασης παραχώρησης σχετικά με την παροχή ναυπηγικών εγκαταστάσεων για επισκευές πλοίων εντός της λιμενικής περιοχής και χρεώνουν τους Κινέζους που προσπαθούν να δημιουργήσουν μονοπώλιο.

Υπενθυμίζουμε ότι τα πλάνα επενδύσεων που ανακοινώθηκαν το Νοέμβριο του 2019 ήταν o ναυτιλιακός γίγαντας της Κίνας να επενδύσει περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα για να βοηθήσει στη μετατροπή του αρχαίου λιμανιού σε κύριο σημείο εισόδου για τις κινεζικές εξαγωγές στην Ευρώπη. Το 2016, η Cosco αγόρασε πλειοψηφικό μερίδιο στο λιμάνι του Πειραιά.

Έλληνες και Κινέζοι συνεχίζουν να συνεργάζονται σκληρά για να υλοποιήσουν το όραμα μετατροπής του Πειραιά σε βασικό διαμετακομιστικό κόμβο και κέντρο logistics για το αυξανόμενο εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, επίσης στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας Belt and Road.

Η εικόνα του Πειραιά έχει βελτιωθεί με εντυπωσιακά αποτελέσματα που έχουν αναρτηθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς συνεχίζονται οι εργασίες αναβάθμισης και επέκτασης του λιμανιού.

Από το 2019 είναι το κορυφαίο λιμάνι της Μεσογείου και ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

Μαρία Μπερτζελέτου

Τελευταία τροποποίηση στις 07:42 - 18 Μαϊ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.