ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΙΜΟ: «Άκαρπη» η συνεδρίαση της MEPC 76-Ποια μέτρα προεγκρίθηκαν Κύριο

09:45 - 21 Ιουν 2021 | Ναυτιλία
ΙΜΟ: «Άκαρπη» η συνεδρίαση της MEPC 76-Ποια μέτρα προεγκρίθηκαν
Δεν πάρθηκε τελικά κάποια επίσημη απόφαση στην 76η συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος (MEPC 76) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για την καθιέρωση ενός φόρου στα καύσιμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, προκειμένου να επιταχυνθεί η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε εναλλακτικές λύσεις μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Η συνεδρίαση, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, έγινε εν μέσω αυξανόμενων διαμαρτυριών από κορυφαίους φορείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας να εισαχθούν μέτρα που θα βοηθήσουν στην ενθάρρυνση της διαδικασίας απανθρακοποίησης.

Η πίεση για την επίτευξη προόδου στην πορεία της «πράσινης» μετάβασης αυξάνεται μέσω των συνεχών εκκλήσεων για άμεση ανάληψη δράσης, προκειμένου να ανταποκριθεί ο κλάδος στους στόχους που έχουν τεθεί στη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα.

Παρ’ όλο που δεν συζητήθηκε λεπτομερώς η πρόταση για την επιβολή φόρου στα 100 δολάρια ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα (CO2), αυτή, μαζί με άλλα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα, θα συζητηθούν πιο διεξοδικά στην επόμενη σύνοδο κορυφής (ISWG-GHG 9) τον ερχόμενο Οκτώβριο.

«Μια πρόταση που εξετάστηκε αρχικά από τη MEPC ήταν ο υποχρεωτικός φόρος 100 δολάρια ανά τόνο CO2 ισοδύναμου με βαρύ μαζούτ (Heavy Fuel Oil – HFO). Η πρόταση αυτή θα εξεταστεί περαιτέρω κατά τη διάρκεια της επόμενης διασυνοδικής συνεδρίασης, στο πλαίσιο του εγκριθέντος προγράμματος, μαζί με άλλες προτάσεις για μεσοπρόθεσμα μέτρα», σημείωσε ο IMO, ανακοινώνοντας την ολοκλήρωση της συνόδου της MEPC 76.

Στόχος είναι να έχουν συμφωνηθεί εγκαίρως τα μέτρα για περαιτέρω ανάπτυξη, έως την άνοιξη του 2023, για την αναθεώρηση της στρατηγικής για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (GHG Strategy) του ΙΜΟ.

Επιπλέον, η MEPC 76 συμφώνησε στην υιοθέτηση ενός πλάνου με υποψήφια μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα, το οποίο περιλαμβάνει τις τρεις ακόλουθες φάσεις:

Φάση Ι - Συγκέντρωση και αρχική εξέταση προτάσεων για μέτρα (άνοιξη 2021 έως άνοιξη 2022)

Φάση II - Αξιολόγηση και επιλογή των μέτρων για περαιτέρω ανάπτυξη (άνοιξη 2022 έως άνοιξη 2023)

Φάση ΙΙΙ - Ανάπτυξη μέτρων που θα οριστικοποιηθούν εντός των συμφωνημένων ημερομηνιών-στόχων

«Έχουν γίνει παραχωρήσεις από όλες τις πλευρές προς όφελος της διασφάλισης του πλαισίου που έχουμε εφαρμόσει. Η εκτίμησή μας για μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα είναι ότι θα απαιτηθούν περισσότερες ενέργειες από εμάς», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Kitack Lim.

«Η συμφωνία για το πλάνο στέλνει το μήνυμα ότι ο Οργανισμός και τα κράτη μέλη του είναι έτοιμα να εξετάσουν περαιτέρω τις τρέχουσες και τις μελλοντικές προτάσεις για μεσοπρόθεσμα μέτρα. Πρέπει να προετοιμάσουμε τις εργασίες που σχετίζονται με τις επόμενες φάσεις του πλάνου, προκειμένου να δοθεί η απαραίτητη προσοχή σε συγκεκριμένες προτάσεις για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου σύμφωνα με τους στόχους μας στην αρχική μας στρατηγική», πρόσθεσε.

Η επιτροπή δεν κατέληξε, επίσης, σε συμπεράσματα σχετικά με την πρόταση για τη σύσταση ενός Διεθνούς Συμβουλίου Θαλάσσιων Ερευνών (International Maritime Research Board), ο οποίος θα χρηματοδοτηθεί από φόρους επί των καυσίμων πετρελαίου που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία. Και αυτή η συζήτηση θα συνεχιστεί στην επόμενη συνεδρίαση τον Οκτώβριο του 2021 με στόχο να τεθούν κι άλλες προτάσεις επί του θέματος.

Στο επίκεντρο της MEPC 76 βρέθηκε επίσης η πρόταση για τη σύσταση ενός Ταμείου Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D fund) ύψους 5 δισ. δολαρίων. Το εν λόγω ποσό προβλέπεται να συγκεντρωθεί σε διάστημα 10-15 ετών μέσω υποχρεωτικής συνεισφοράς όλων των ναυτιλιακών, που ισοδυναμεί με 2 δολάρια ανά τόνο καυσίμου που καταναλώνεται.

Η πρόταση υποβλήθηκε από τις κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Γεωργίας, της Ιαπωνίας, της Λιβερίας, της Μάλτας, της Νιγηρίας, της Σιγκαπούρης και της Ελβετίας, ενώ συγχρηματοδοτήθηκε από όλες τις μεγάλες διεθνείς ενώσεις εφοπλιστών του κόσμου.

Τέλος, η MEPC 76 υιοθέτησε την απαγόρευση της χρήσης και της μεταφοράς βαρέος μαζούτ (Heavy Fuel Oil - HFO) από τα πλοία στα νερά του Αρκτικού Κύκλου, καθώς και την απαγόρευση της χρήσης κυβουτρίνης σε συστήματα κατά της ρύπανσης.

Η απαγόρευση του HFO στα νερά της Αρκτικής θα ισχύει από την 1η Ιουλίου 2024, εκτός από τα πλοία που υπόκεινται σε προστατευόμενες δεξαμενές πετρελαίου, σύμφωνα με το παράρτημα I της MARPOL, για τα οποία η απαγόρευση θα ισχύει από την 1η Ιουλίου 2029.

Τελευταία τροποποίηση στις 11:33 - 21 Ιουν 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.