ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τσάκος: Δεν απέχουμε από μία σημαντική ενδυνάμωση της αγοράς δεξαμενόπλοιων Κύριο

16:05 - 13 Οκτ 2021 | Ναυτιλία
Τσάκος: Δεν απέχουμε από μία σημαντική ενδυνάμωση της αγοράς δεξαμενόπλοιων
Σε μία συνέντευξη εφ΄όλης της ύλης, μέσα από το podcast της Capital Link με τίτλο «Riding the Waves of A Lifetime», προχώρησε ο Δρ Νικόλας Π. Τσάκος, ιδρυτής, πρόεδρος και CEO της ναυτιλιακής εταιρείας Tsakos Energy Navigation (TEN), η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο εδώ και 28 χρόνια και έχει ιδιόκτητο στόλο 72 πλοίων.

Ξεκινώντας με το «φλέγον» ζήτημα της απανθρακοποίησης που απασχολεί τόσο το ναυτιλιακό κλάδο, όσο και άλλους, σημείωσε πως «πρέπει να παραδώσουμε στη νέα γενιά ένα πιο πράσινο πλανήτη ή τουλάχιστον όχι ένα πλανήτη χειρότερο από αυτό που μας παρέδωσαν οι προηγούμενοι».

«Σχετικά με τη ναυτιλία, είναι υπεύθυνη για το 3% των εκπομπών άνθρακα, αλλά ταυτόχρονα ευθύνεται και για το 70% των μεταφορών παγκοσμίως. Δεν λέω ότι δεν πρέπει να κάνουμε κάτι για αυτό, αλλά πρέπει να κατανοήσουμε πόσο αποδοτικός είναι αυτός ο τρόπος μεταφοράς. Μπορείτε να φανταστείτε να μεταφέρονται 200.000 τόνοι πετρελαίου με φορτηγά; Θα χρειάζονταν 200.000 φορτηγά, προκαλώντας τεράστια μόλυνση».

Συνεχίζοντας, σημείωσε πως «όπως ανακοινώσαμε ήδη, ξεκινάμε την προσπάθειά μας με τα πλοία διπλού καυσίμου, έτσι ώστε να πετύχουμε τους στόχους για το 2030 και το 2050».

Κάνοντας λόγο για τα καύσιμα του μέλλοντος, ο κύριος Τσάκος σημείωσε πως «το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) είναι ένα καλό βήμα προς τα εμπρός. Έχει τους περιορισμούς του, ωστόσο η τεχνολογία είναι πολύ κοντά στη μείωσή τους. Παρομοίως, στα υπάρχοντα καύσιμα οι εταιρείες πετρελαίου θα πρέπει να κάνουν μεγαλύτερες προσπάθειες σχετικά με τη μείωση των εκπομπών του άνθρακα, γεγονός που μπορεί να γίνει πολύ πιο εύκολα σε σχέση με τις επενδύσεις που απαιτούνται για το υδρογόνο, τη πυρηνική ενέργεια ή κάποιο άλλο καύσιμο.

Θα μπορούσαμε να καταλήξουμε σε μία κοινώς αποδεκτή πηγή ενέργειας μέχρι το 2050, με το να σιγουρευτούμε ότι το LNG και τα άλλα υπάρχοντα καύσιμα απανθρακοποιούνται», πρόσθεσε.

«Αυτό που πολλοί παραλείπουν να δουν, είναι η βλάβη που προκαλείται στο πλανήτη μας, έτσι ώστε να επιτύχουμε τη πράσινη ενέργεια. Οπότε όταν μιλάμε για το μέλλον, δεν πρέπει απλώς να το κάνουμε για να φαινόμαστε φουτουριστικοί, πρέπει να φαινόμαστε ρεαλιστές και να προστατεύουμε τον πλανήτη μας».

Σε ερώτηση για το τι κάνει η ΤΕΝ, για την ανανεώσιμη πράσινη ενέργεια, απάντησε πως «όλοι οι κορυφαίοι πελάτες μας επενδύουν σε R&D σχετικά με αυτό, οπότε είναι λογικό ως μέρος της αλυσίδας να κοιτάξουμε και εμείς παρόμοιες ευκαιρίες. Επενδύουμε σε φωτοβολταϊκά, όντας επενδυτές σε ίσως ένα από τα μεγαλύτερα projects φωτοβολταϊκών στη Ευρώπη».

Η επιρροή της πράσινης οικονομίας στο πετρέλαιο

Για το αν η μετάβαση σε μία πιο πράσινη οικονομία θα επηρεάσει την αγορά πετρελαίου, υπογράμμισε πως «αρκεί να δει κανείς το παράδειγμα του γαιάνθρακα που πριν από πέντε χρόνια νομίζαμε ότι είχε τελειώσει η εποχή του και σήμερα έχουμε ρεκόρ τιμών των τελευταίων 15 χρόνων. Οπότε νομίζω πως αν ο γαιάνθρακας παίζει ακόμη σημαντικό ρόλο στην αλυσίδα ενέργειας, και το πετρέλαιο θα συνεχίσει».

Η ζήτηση για νεόκτιστα πλοία

Ο κύριος Τσάκος ρωτήθηκε και για τις παραγγελίες νέων πλοίων στη ναυτιλιακή βιομηχανία, σημειώνοντας πως «κανείς δεν ξέρει τι τύπο πλοίου να χτίσει. Εμείς πήραμε την απόφαση να μην κατασκευάσουμε άλλα συμβατικά δεξαμενόπλοια, όπως τα ξέρουμε ως τώρα, διότι πιστεύουμε ότι τα πράγματα θα αλλάξουν στο μέλλον. Ήδη έχουμε παραγγείλει έως και έξι πλοία διπλού καυσίμου. Είναι λογικό να μην υπάρχουν παραγγελίες, διότι δεν υπάρχει γνώση της τεχνολογίας που θα υιοθετηθεί».

 

Πώς θα κινηθεί η αγορά δεξαμενόπλοιων

Αναφορικά με το αν η αγορά των δεξαμενόπλοιων θα ανακάμψει, είπε πως «η βιομηχανία του πετρελαίου κινήθηκε προληπτικά σε σχέση με τις ανάγκες της, όταν ξεκίνησε η πανδημία. Θα θυμάστε τη τεράστια ζήτηση για δεξαμενόπλοια από τον Μάρτιο έως το Δεκέμβριο του 2020, όταν και απολαύσαμε μία ιδιαίτερα δυνατή αγορά. Μετά όμως από τη διακοπή της κινητικότητας παγκοσμίως, η ζήτηση έπεσε, ωστόσο νομίζω πως δεν είμαστε μακριά από μία σημαντική ενδυνάμωση της αγοράς. Ήδη τα πρώτα σημάδια έχουν αρχίσει να φαίνονται και ας ελπίσουμε ότι η αγορά των δεξαμενόπλοιων θα ακολουθήσει τις αγορές των εμπορευματοκιβωτίων και του ξηρού φορτίου, γεγονός που θα συμβεί αναπόφευκτα».

 

«Απογοητεύσαμε τους ναυτικούς αλλά όχι σκόπιμα»

Επιπρόσθετα, απάντησε σε ερώτηση σχετικά με τους ναυτικούς και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν λόγω της πανδημίας, ένα θέμα για το οποίο είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος.

«Αν μπορούσαμε να πάμε πίσω 18 μήνες, γνωρίζοντας όσα έγιναν θα είχαμε κάνει τα πράγματα εντελώς διαφορετικά», είπε, προσθέτοντας πως «νομίζω πως τους απογοητεύσαμε ως βιομηχανία, αλλά όχι σκόπιμα. Υπάρχουν 400.000 ναυτικοί παγκοσμίως, οι οποίοι δεν είναι πολλοί αν σκεφτεί κανείς πώς τόσα άτομα κατοικούν μόνο σε ένα χωριό της Κίνας. Θα έπρεπε να είχαμε εμβολιάσει όλους αυτούς τους ανθρώπους άμεσα και δεν θα έπρεπε να έχουμε αφήσει ούτε έναν ανεμβολίαστο ναυτικό να ανέβει στο πλοίο».

«Αυτό θεωρώ πως είναι μία αποτυχία στον τρόπο που φερθήκαμε στους ανθρώπους μας, γιατί αν μπορούσαμε να είχαμε κάνει τα παραπάνω, θα ήταν σε θέση να κινούνται παγκοσμίως πολύ πιο ελεύθερα, αντί να είναι στα πλοία και να μην βλέπουν τις οικογένειές τους».  

«Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι τους τελευταίους μήνες, θα ήταν αυτό», τόνισε. «Είναι κάτι για το οποίο είμαστε ιδιαίτερα παθιασμένοι στην εταιρεία μας και ξεκινήσαμε να κάνουμε όσο το δυνατόν νωρίτερα».

Τέλος, μίλησε και για το μέλλον του επαγγέλματος των ναυτικών, λέγοντας πως «αυτή τη περίοδο γίνεται πολύς λόγος για αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση, αλλά δεν πιστεύω πως ούτε η δική μου, ούτε η επόμενη γενιά θα δούμε πλοία χωρίς πλήρωμα. Ίσως να μην χρειάζονται ναυτικοί με τόση μεγάλη εξειδίκευση, ωστόσο πάντα θα χρειάζονται άντρες και γυναίκες, για μία ασφαλή πλοήγηση», είπε καταλήγοντας. 

Χριστίνα Περλέγκα 

Τελευταία τροποποίηση στις 15:22 - 13 Οκτ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.