ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΔΟΕ σε ναυτιλία: Εστιάστε στην ανάπτυξη εναλλακτικών υποδομών καυσίμων

14:30 - 15 Οκτ 2021 | Ναυτιλία
ΔΟΕ σε ναυτιλία: Εστιάστε στην ανάπτυξη εναλλακτικών υποδομών καυσίμων
Πριν από τη μεγάλη διεθνή σύνοδο κορυφής για το κλίμα, την COP26, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ) δημοσίευσε μια έκθεση για την απαλλαγή από τον άνθρακα έως το 2050 που περιέχει πολλές συμβουλές για τη ναυτιλία και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.

Το νέο World Energy Outlook του ΔΟΕ καθιστά σαφές ότι η πρόοδος της καθαρής ενέργειας εξακολουθεί να είναι πολύ αργή για να οδηγήσει τις παγκόσμιες εκπομπές σε συνεχή μείωση προς το καθαρό μηδέν. Η εν λόγω έκθεση έρχεται σε μια εποχή όπου οι εκπομπές από πετρέλαιο και άνθρακα έχουν αποδειχθεί ότι αυξάνονται σε επίπεδα ρεκόρ φέτος.

Η παγκόσμια κατανάλωση άνθρακα αυξάνεται έντονα φέτος, παρατήρησε ο ΔΟΕ, ωθώντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στη δεύτερη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση στην ιστορία τους.

«Η εξαιρετικά ενθαρρυντική δυναμική της καθαρής ενέργειας στον κόσμο βρίσκεται ενάντια στην επίμονη χρήση των ορυκτών καυσίμων στα ενεργειακά μας συστήματα», δήλωσε ο Fatih Birol, εκτελεστικός διευθυντής του ΔΟΕ. «Οι κυβερνήσεις πρέπει να το λύσουν αυτό στη COP26 δίνοντας ένα σαφές και αδιαμφισβήτητο μήνυμα ότι δεσμεύονται να αυξήσουν γρήγορα τις καθαρές και ανθεκτικές τεχνολογίες του μέλλοντος. Τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη από την επιτάχυνση της μετάβασης της καθαρής ενέργειας είναι τεράστια και το κόστος της αδράνειας επίσης».

Εάν τηρηθούν όλες οι σημερινές δεσμεύσεις για το κλίμα, ο κόσμος θα εξακολουθούσε να καταναλώνει 75 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως έως το 2050 - από περίπου 100 εκατομμύρια σήμερα, δείχνουν τα στοιχεία του ΔΟΕ. Ωστόσο, αυτός ο αριθμός συρρικνώνεται στα 25 εκατομμύρια αν επιτευχθεί ο στόχος του ΔΟΕ για Καθαρές Μηδενικές Εκπομπές έως το 2050.

Η μείωση των εκπομπών στη ναυτιλία και την αεροπορία εξαρτάται από την καινοτομία στις βασικές τεχνολογίες, τόνισε ο ΔΟΕ. Το μερίδιο των καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα τόσο για την αεροπορία όσο και για τη ναυτιλία υπερβαίνει το 15% στους στόχους έως το 2030, για παράδειγμα, αλλά φτάνει μόνο το 6% περίπου στο σενάριο που τηρηθούν όσα έχουν δεσμευθεί σήμερα οι κυβερνήσεις παγκοσμίως.

Οι εν λόγω τεχνολογίες περιλαμβάνουν προηγμένες κυψέλες μπαταριών με ενεργειακή πυκνότητα άνω των 400 watt ‐ ώρες ανά κιλό (Wh/kg), κυψέλες καυσίμου, προηγμένα βιοκαύσιμα και συνθετικά καύσιμα.

Ο ΔΟΕ πρότεινε ότι το καλύτερο σχέδιο για την επιτάχυνση της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι η επικέντρωση στα μεγαλύτερα λιμάνια και αεροδρόμια του κόσμου.

Σήμερα, περισσότερες από 360.000 πτήσεις έχουν χρησιμοποιήσει βιοκαύσιμα, αλλά μόνο έξι αεροδρόμια έχουν τακτική διανομή βιοκαυσίμων, αναφέρει η έκθεση του ΔΟΕ. Λιγότερο από το 5% όλων των αεροδρομίων διαχειρίζεται το 90% των διεθνών πτήσεων. Ομοίως, για τη ναυτιλία, τα 20 μεγαλύτερα λιμάνια στον κόσμο αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου φορτίου.

«Υπάρχει μια τεράστια ευκαιρία για τους διεθνείς αεροπορικούς και ναυτιλιακούς τομείς να επικεντρωθούν στα κύρια συμπλέγματα ζήτησης έως ότου οι τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα γίνουν πιο ανταγωνιστικές ως προς το κόστος», προέτρεψε ο ΔΟΕ.

Μεταξύ πολλών άλλων ενδιαφερόντων στατιστικών που περιλαμβάνονται στην έρευνα, προκύπτει ότι οι μεταφορές στο σύνολό τους έχουν το υψηλότερο επίπεδο εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα οποιουδήποτε τομέα και αντιπροσωπεύουν το 37% των εκπομπών CO2 από τομείς τελικής χρήσης. Τα τελευταία χρόνια, οι μεταφορές σημειώνουν τη γρηγορότερη αύξηση των εκπομπών CO2 σε οποιονδήποτε τομέα ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης και της περιορισμένης πρόσληψης εναλλακτικών καυσίμων.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.