ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Κατασκευές: Μαύρο και άραχνο το 2010

10:34 - 07 Ιαν 2010 | Οικονομία
Μαύρο προβλέπεται το 2010 για τον κλάδο των κατασκευαστικών εταιρειών καθώς δεν προβλέπεται καμία βελτίωση των συνθηκών που έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε τραγικό αδιέξοδο. Οι συνθήκες αυτές δεν είναι άλλες από την κάμψη στις δημόσιες δαπάνες όσον αφορά νέα έργα υποδομών, στην άμεση πληρωμή των ολοκληρωμένων έργων, και στην ανάκαμψη της οικοδομικής δραστηριότητας που αφορά την συντριπτική πλειοψηφία των μικρών κατασκευαστικών εταιριών.



Σύμφωνα με στοιχεία της TτΕ στα ιδιωτικά έργα καταγράφηκε μείωση των πωλήσεων των ακινήτων κατά 48.4% ποσοστό που δείχνει την τραγική κατάσταση που επικρατεί. Ενώ σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, που δυστυχώς σταματούν τον Σεπτέμβριο, οι νέες άδειες υποχώρησαν κατά 15,45%.

Η μεγάλη οικονομική δυσπραγία, έχει ακόμη οδηγήσει, στην αναθεώρηση πολλών επιχειρηματικών σχεδίων κατασκευής νέων εμπορικών κέντρων, αφού η βιωσιμότητα της είναι λίαν αμφίβολη. Επίσης το πλήγμα που δέχθηκε η βιομηχανία, οδήγησε σε αναστολή κάθε επέκτασης κτιριακών εγκαταστάσεων

Ειδικά στο στο real estate σύμφωνα με τις τελευταίες διαπιστώσεις του 4ου PANHOL Real Estate Forum που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη, το 2009 χαρακτηρίσθηκε από έχει μείωση των συναλλαγών περίπου 30% πανελλαδικά, ελάχιστη πτώση των τιμών κατοικίας κάτω από 10%, αισθητή μείωση των δομικών υλικών, καθώς και τεράστια καθυστέρηση στην εφαρμογή των απαραίτητων μέτρων για την ανάπτυξη της αγοράς (χωροταξικό, κτηματολόγιο, επεκτάσεις σχεδίων πόλης, επίσπευση ελέγχου φακέλων μεγάλων επενδύσεων κ.α.). Το 2010 οι νέες αναπτύξεις θα εξακολουθούν να κινούνται σε χαμηλά επίπεδα και κυρίως θα εξαντληθεί το υφιστάμενο απόθεμα.

Όσον αφορά τα δημόσια έργα, μπορεί μεν το υπουργείο υποδομών να αναθεώρησε τον τρόπο επιλογής και τις διαδικασίες για την ανάληψη δημόσιων έργων, η πραγματικότητα ωστόσο παραμένει πως νέα έργα θα κάνουν καιρό να φανούν. Ωστόσο ακόμη και εάν παρουσιασθούν, μικρότερα περιφερειακά, το φλέγον ζήτημα είναι πως θα εξασφαλισθούν οι απαραίτητες εγγυητικές για την διεκδίκηση του έργου.  Ορολογιακή βόμβα παραμένουν οι υποχρεώσεις που στο εννιάμηνο σύμφωνα με τους ισολογισμούς των εισηγμένων έφθανε  τα 7 δισ. ευρώ, έναντι 5,38 δισ. ευρώ στα τέλη του 2007. Την ίδια στιγμή τα ταμειακά διαθέσιμα δεν ξεπερνούν το 1,9 δισ. ευρώ, ενώ οι τραπεζικές υποχρεώσεις (μεγάλο μέρος των οποίων είναι δάνεια βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα) ξεπερνούν πλέον τα 3,5 δισ. Θα πρέπει πάλι όμως να διευκρινίσουμε πως το ποσό αυτό αφορά τις εισηγμένες.

Πρόσφατα δε ανακοινώθηκε η ακύρωση της δημοπράτησης των νέων αυτοκινητοδρόμων Αττικής, των επεκτάσεων δηλαδή της Αττικής οδού, αλλά η χρονική μετάθεση του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης για το καλοκαίρι, ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Δημήτρης Ρέππας. Το μόνο μεγάλο έργο που αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα είναι ο εκσυγχρονισμός του ΟΛΠ, ενώ για τα άλλα ΣΔΗΤ, που πρόκειται να προκηρυχθούν πρόκειται αποκλειστικά για γήπεδο μεγάλων, που διαθέτουν και την απαραίτητη ρευστότητα, και μπορούν να ενταχθούν σε κοινοπραξίες με διεθνείς κολοσσούς.

Αλλωστε οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι επηρεάζονται μεν σε περίπτωση μείωσης των νέων έργων αλλά δεν απειλούνται αφού το ήδη υπάρχον ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων αρκεί για διατήρηση του όγκου των εργασιών στα τρέχοντα επίπεδα για τα επόμενα 3 - 4 χρόνια και πάντα διεκδικούν και άλλες συμβάσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ θα επωφεληθούν από τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας όπου έχουν διεισδύσει.

Πάντως το «φέσι» του ελληνικού δημοσίου εξακολουθεί να ξεπερνά και το 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ  αλλά αυτό αφορά  μόνο το σύνολο των εγχώριων κατασκευαστικών εταιρειών που κατέχουν πτυχίο ανώτατης τάξης και όχι τις μικρότερες που έχουν εμπλακεί σε νομαρχιακά έργα ή έργα τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου κανείς δεν έχει σαφή εικόνα των απλήρωτων υποχρεώσεων προς τις κατασκευαστικές.

Τάκης Λαϊνάς
[email protected]

 

 

Τελευταία τροποποίηση στις 19:03 - 07 Ιαν 2010
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.