ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Αρνητική η γνωμοδότηση της ΕΚΤ στο ν/σ του Υπ. Οικονομίας για τις τράπεζες - Οι αλλαγές της Λούκας Κατσέλη- Διευκρυνίσεις από το ΥΠΟΙΚ

16:01 - 13 Ιαν 2010 | Οικονομία
Αρνητική η γνωμοδότηση της ΕΚΤ στο ν/σ του Υπ. Οικονομίας για τις τράπεζες - Οι αλλαγές της Λούκας Κατσέλη- Διευκρυνίσεις από το ΥΠΟΙΚ
(upd 2) Κόλαφος για το υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας είναι η γνωμοδότηση της ΕΚΤ για το σχέδιο νόμου «Ρύθμιση Επιχειρηματικών και Επαγγελματικών Οφειλών προς τα Πιστωτικά Ιδρύματα». Η ΕΚΤ στη γνωμοδότησή της σημειώνει ότι τα προτεινόμενα μέτρα θα μπορούσαν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά, ιδίως υπό τις κρατούσες δυσμενείς συνθήκες στην Ελλάδα. Τυχόν επιδείνωση -όπως επισημαίνει- των εν λόγω συνθηκών θα μπορούσε να προκαλέσει συστημικές επιπτώσεις εντός της ελληνικής επικράτειας και πιθανόν διασυνοριακά.  

Οπως ακόμη τονίζεται, κάποια εκ των προτεινόμενων μέτρων δεν συνάδουν με την αρχή της οικονομίας της ανοικτής αγοράς, όπως αποτυπώνεται στο άρθρο 3 της συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση, και, ως εκ τούτου, θα μπορούσαν ενδεχομένως να παρακωλύσουν, αντί να ενισχύσουν, τη ροή των πιστώσεων ακόμη και υπό κανονικές συνθήκες στην αγορά.

Δεδομένων των παραπάνω η ΕΚΤ τονίζει τη σημασία της εκ των προτέρων ενδελεχούς αξιολόγησης των επιπτώσεων του σχεδίου νόμου στην κεφαλαιακή επάρκεια και τη ρευστότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και των συνεπειών του για τη λειτουργία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ενόψει της ανάγκης διασφάλισης της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, προαγωγής της αποτελεσματικής λειτουργίας της αγοράς και ενίσχυσης της ρευστότητας και της επαρκούς ροής πιστώσεων στην οικονομία".

(Δείτε αναλυτικά τη γνωμοδότηση της ΕΚΤ στα σχετικά αρχεία)

Από την πλευρά της, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, δημοσίευσε τις τεχνικές αλλαγές που έγιναν στις ρυθμίσεις που αφορούν στην προστασία των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων και των ιδιωτών.

Οι αλλαγές, οι οποίες κρίθηκαν απαραίτητες μετά τη διαβούλευση που είχε η υπουργός, με τους ενδιαφερόμενους φορείς και κυρίως μετά τις παρατηρήσεις του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γ. Προβόπουλου, αφορούν μεταξύ άλλων στη μείωση του ανώτατου ορίου οφειλών, τόσο σε ότι αφορά στις ληξιπρόθεσμες όσο και τις ενήμερες, που μπορούν να ενταχθούν στις ρυθμίσεις.

Αναλυτικότερα οι αλλαγές ανά άρθρο έχουν ως εξής.

1. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"Φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία έχουν συνάψει με πιστωτικά ιδρύματα συμβάσεις δανείων ή πιστώσεων για επιχειρηματικούς, επαγγελματικούς ή αγροτικούς σκοπούς, δικαιούνται να ζητήσουν από τα ιδρύματα αυτά την υπαγωγή σε ρύθμιση των συνολικών οφειλών από την κάθε σύμβαση δανείου ή πίστωσης οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 30.06.2007 και μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου".

2. Το τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"Το σύνολο της ληξιπρόθεσμης οφειλής που υπάγεται σε ρύθμιση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ".

3. Η παράγραφος 3 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"Από τη ψήφιση του παρόντος και μέχρι την 15.3.2010 η καταγγελία σύμβασης της παραγράφου 1 εξαιτίας ληξιπρόθεσμων οφειλών παράγει τα αποτελέσματά της μόνο αν ο οφειλέτης δεν ζητήσει εντός ενός μηνός από την κοινοποίηση της καταγγελίας την υπαγωγή σε ρύθμιση της ληξιπρόθεσμης οφειλής σύμφωνα με την παράγραφο 2. Η προθεσμία του ενός μηνός δεν αρχίζει αν δεν ενημερωθεί ο οφειλέτης για το δικαίωμα αυτό".

4. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 1 διαμορφώνεται ως ακολούθως:

"Οφειλέτες από συμβάσεις της παραγράφου 1, των οποίων οι οφειλές έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1.1.2005 και μέχρι την 30.06.2007, μπορούν να ζητήσουν να υπαχθούν σε ρύθμιση σύμφωνα με τα παραπάνω, υπό τον όρο ότι θα αποπληρωθεί μέχρι την 15.05.2010 ποσό ίσο με το δέκα τοις εκατό της οφειλής που προκύπτει, χωρίς να υπολογίζονται τόκοι υπερημερίας και ανατοκισμού, για τους οποίους τηρείται χωριστός λογαριασμός".

5. Στην παράγραφο 5 του άρθρου 1 η ημερομηνία "15.3.2010" αντικαθίσταται από την ημερομηνία "15.4.2010" και η ημερομηνία "30.6.2010" αντικαθίσταται από την ημερομηνία "31.7.2010".

6. Η παράγραφος 6 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"Στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υπάγονται και ληξιπρόθεσμες οφειλές από συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης με χρηματοδοτικά και πιστωτικά ιδρύματα που δεν έχουν καταγγελθεί. Η διάρκεια της αποπληρωμής της οφειλής δεν μπορεί να υπερβαίνει τον εναπομένοντα μέχρι τη λήξη της μίσθωσης χρόνο. Στην περίπτωση της υπέρβασης δεν εφαρμόζεται το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 2. Καταγγελίες μετά την 15.12.2009 και μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου δεν παράγουν τα αποτελέσματά τους. H παράγραφος 3 εφαρμόζεται και για τις συμβάσεις αυτές".

7. Η παράγραφος 7 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"Δεν υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος άρθρου ληξιπρόθεσμες οφειλές από συμβάσεις πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων, από ομολογιακά δάνεια, από δάνεια ή πιστώσεις εγγυημένα ή επιδοτούμενα από το Δημόσιο ή εγγυημένα από το Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων. Στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υπάγονται και ληξιπρόθεσμες οφειλές Κοινωφελών Ιδρυμάτων".

8. Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 2 διαγράφεται η φράση "τράπεζες και λοιπά".

9. Η περίπτωση α της παραγράφου 1 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"α) περίοδος χάριτος ενός έτους, χωρίς καταβολή τόκων και κεφαλαίου, με αντίστοιχη παράταση της συμβατικής διάρκειας του δανείου και κεφαλαιοποίηση των τόκων στη λήξη της περιόδου χάριτος, εφόσον η σύμβαση δανείου δεν έχει διανύσει μέχρι την 15.4.2010 το έν τρίτο της προβλεπόμενης συμβατικής διάρκειας",

10. Η παράγραφος 2 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"Την επιλογή κατά την προηγούμενη παράγραφο και εφόσον το ανεξόφλητο κεφάλαιο του δανείου δεν υπερβαίνει τις τριακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ έχουν

α) φυσικά και νομικά πρόσωπα, τα οποία τηρούν βιβλία τρίτης κατηγορίας του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, και εμφανίζουν κατά την τελευταία μέχρι και τον Ιούνιο του έτους 2009 χρήση ετήσιο κύκλο εργασιών μικρότερο των δύο εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ και έχουν κατά την ίδια χρήση ζημία.

β) αγροτικοί συνεταιρισμοί, ενώσεις αυτών και ομάδες παραγωγών, ανεξάρτητα από την κατηγορία βιβλίων που τηρούν, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της προηγούμενης περίπτωσης".

11. Η παράγραφος 3 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"Την επιλογή κατά την παράγραφο 1 και εφόσον το ανεξόφλητο κεφάλαιο του δανείου δεν υπερβαίνει τις διακόσιες χιλιάδες ευρώ έχουν

α) φυσικά και νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική δραστηριότητα και κατά τη χρήση του έτους 2008 εμφανίζουν ετήσια ακαθάριστα έσοδα μικρότερα των εκατό πενήντα χιλιάδων ευρώ,

β) φυσικά πρόσωπα που ασκούν κατά κύριο επάγγελμα αγροτική δραστηριότητα,

γ) επιχειρήσεις που έχουν υποστεί σημαντικές καταστροφές από πυρκαγιές ή φυσικά φαινόμενα από το έτος 2007 και μέχρι την δημοσίευση του παρόντος νόμου.

12. Στην παράγραφο 4 του άρθρου 2 η ημερομηνία "15.3.2010" αντικαθίσταται από την ημερομηνία "14.4.2010".

13. Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 2 μετά τη φράση "Αν καταγγελθούν" προστίθεται η φράση "από το πιστωτικό ίδρυμα".

14. Η παράγραφος 7 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

"Επιχειρήσεις και επαγγελματίες των πυρόπληκτων νομών κατά τις πυρκαγιές του 2007 στους οποίους χορηγήθηκαν δάνεια δυνάμει της με αριθμό 2/54310/0025/13-9-2007 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β 1858) δικαιούνται να ζητήσουν μέχρι την 15.4.2010 αναστολή επί διετία και αναδρομικά από 1.1.2010 της χρεολυτικής αποπληρωμής του άληκτου κεφαλαίου με αντίστοιχη παράταση της συμβατικής διάρκειας του δανείου και καταβολή των τόκων στη διάρκεια της αναστολής σύμφωνα με την περιοδικότητα του εκτοκισμού που προβλέπεται στη σύμβαση. Υπόχρεοι προς αποπληρωμή των τόκων είναι οι δανειολήπτες".

15. Στο τέλος της περίπτωσης α) του άρθρου 1 του άρθρου 40 ν. 3259/2004 (Α 149), όπως η παράγραφος αυτή έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 70 του ν. 3746/2009 (α' 27), και όπως αυτή αντικαθίσταται από την παράγραφο 1 του άρθρου 4, προστίθεται εδάφιο που έχει ως ακολούθως:

"Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται αναλόγως και για συναλλαγματικές και γραμμάτια εις διαταγήν που εξοφλούνται μέσα σε τριάντα ημέρες από τη λήξη τους".

16. Στο τέλος του άρθρου 2 προστίθεται παράγραφος 9 που έχει ως ακολούθως:

"Οι διατάξεις των άρθρων 1 και 2 εφαρμόζονται για δάνεια ή πιστώσεις που χορηγήθηκαν μέσω υποκαταστημάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα από πιστωτικά ιδρύματα που έχουν την έδρα τους ή έχουν νομίμως εγκατασταθεί στην Ελλάδα".

17. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 6 τίθεται πριν τη λέξη "πιθανολογείται" η λέξη "σφόδρα".

18. Στο τέλος του άρθρου 7 προστίθενται το ακόλουθο εδάφιο:"Η πληρωτέα αξία της επιταγής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσόν της εγγυήσεως"

19. Στο τέλος του άρθρου 8 προστίθενται τα ακόλουθα:

"Κατά την επιμέτρηση του προστίμου λαμβάνονται ιδίως υπόψη και συνεκτιμώνται: α) η βαρύτητα της παράβασης, β) η συχνότητα αυτής, γ) η διάρκειά της, δ) οι ειδικές συνθήκες τέλεσής της, ε) η ύπαρξη υπαιτιότητας, δ) ο κύκλος εργασιών του παραβάτη και στ) η υπότροπη συμπεριφορά. Οι καταγγελίες για παράβαση του παρόντος νόμου κατατίθενται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας".

20. Στο άρθρο 10 όπου αναφέρεται η ημερομηνία "31η Δεκεμβρίου 2009", αυτή αντικαθίσταται από την ημερομηνία "29η Ιανουαρίου 2010".

ΥΠΟΙΚ: Διευκρινήσεις του ν/σ για τη ρευστότητα στην αγορά

Διευκρινήσεις για το νομοσχέδιο για τη ρευστότητα στην αγορά παρείχε το υπουργείο Οικονομικών, μετά τη σχετική γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η οποία σημειώνει ότι τα μέτρα που προτείνονται θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη ρευστότητα της αγοράς.

Όπως αναφέρει το υπουργείο, με τη νέα διατύπωση του νομοσχεδίου επιτυγχάνεται μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας στην ομάδα επιχειρήσεων που στοχεύει να υποστηρίξει το νομοσχέδιο για τη ρευστότητα στην αγορά, δηλαδή στις υγιείς επιχειρήσεις, γι' αυτό άλλωστε έχουν μπει οι προϋποθέσεις ανά κατηγορία στις ενήμερες οφειλές.

Το υπουργείο επισημαίνει ότι με τις βελτιώσεις που έγιναν, γίνεται ρύθμιση της συνολικής οφειλής (ληξιπρόθεσμης κι ενήμερης) χωρίς περιορισμό για το σύνολο των τραπεζών, με αυξημένο όριο και μάλιστα όχι ανά τράπεζα αλλά ανά σύμβαση. Ειδικότερα:

- Η νέα διατύπωση έχει αυξημένα όρια έναντι της παλαιάς τα οποία είναι σε συμφωνία με την από 21-12-09 επιστολή της Ένωση Ελληνικών τραπεζών

- Η νέα διατύπωση έχει όριο ανά σύμβαση αντί ανά τράπεζα. Μία ΜΜΕ επιχείρηση μπορεί να έχει περισσότερες από μια συμβάσεις σε μια τράπεζα, οπότε μπορεί να ωφεληθεί περισσότερο τώρα, συγκριτικά με την παλιότερη διατύπωση, αλλά και οι Τράπεζες ωφελούνται διότι περιορίζεται το λειτουργικό και διαδικαστικό κόστος που θα είχαν, αν έπρεπε να τροποποιήσουν σε μία επιχείρηση πολλές συμβάσεις για να επιτευχθεί συγκεκριμένο ύψος ποσού ανά τράπεζα.

- Το ύψος ανά δανειακή σύμβαση που ορίζεται με τη νέα διατύπωση, είναι στα πλαίσια που συνήθως έχουν οι ΜΜΕ.

- Δεν υπάρχει πλέον περιοριστικό όριο για το σύνολο του πιστωτικού συστήματος. Έτσι, μια ΜΜΕ μπορεί να ωφεληθεί περισσότερο τώρα, από όσο με την παλιότερη διατύπωση, αλλά και οι τράπεζες ωφελούνται διότι περιορίζεται το λειτουργικό και διαδικαστικό κόστος που θα είχαν.

Στο πεδίο εφαρμογής του Νόμου για τις ενήμερες οφειλές:

- Δεν εμπίπτουν καθόλου οι μεγάλες επιχειρήσεις, των οποίων το συνολικό ύψος ανά σύμβαση δανείου είναι πολύ υψηλότερο (με την παλαιά διατύπωση μπορούσαν και αυτές να ρυθμίσουν μέρος των οφειλών τους, που όμως ήταν πολύ μικρό στο σύνολο.)

- εμπίπτουν και οι δραστηριοποιούμενοι στον αγροτικό τομέα και οι επιχειρήσεις που εμπίπτουν σε διατάξεις για καταστροφές, πλημμύρες και πυρκαγιές.

«Το νομοσχέδιο υλοποιεί μια βασική προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης και απαντά σ' ένα επιτακτικό αίτημα όλων των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας. Δίνει μια ουσιαστική ανάσα ρευστότητας στην αγορά, με μέτρα έκτακτου και προσωρινού χαρακτήρα, και αποτελεί το πρώτο ουσιαστικό βήμα για την αναθέρμανση της οικονομικής δραστηριότητας» σημειώνει το υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας σε ανακοίνωσή του.

Σημειώνεται δε ότι κατά τη συζήτηση σήμερα στη Βουλή, κατατέθηκαν μια σειρά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, ως απόρροια του διαλόγου που είχε το υπουργείο με όλους τους φορείς, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη και παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, όπως αυτές διατυπώνονται στη γνωμοδότηση που δημοσιοποίησε σήμερα.

Ειδικότερα, έχουν τεθεί συγκεκριμένα όρια και προϋποθέσεις στην εφαρμογή του νομοσχεδίου, όπως:

- Η υποχρέωση ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις.

- Η υπαγωγή στις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών, από δάνεια, κεφάλαια κίνησης και χρηματοδοτικές μισθώσεις, μέχρι ορισμένο ύψος (1,5 εκατ. ευρώ ανά σύμβαση).

- Η υπαγωγή στις ρυθμίσεις των ενήμερων οφειλών, δάνεια - και όχι κεφάλαια κίνησης - με ανεξόφλητο κεφάλαιο μέχρι ένα ορισμένο ύψος (350.000 ευρώ ή 200.000 ευρώ ανά σύμβαση, ανάλογα με τις προϋποθέσεις που ορίζονται).

- Κριτήρια με βάση τον κύκλο εργασιών για την υπαγωγή των ενήμερων οφειλών στη ρύθμιση.

- Η υποχρέωση ύπαρξης ζημιογόνας τελευταίας χρήσης για την υπαγωγή των επιχειρήσεων με βιβλία γ' κατηγορίας στη ρύθμιση των ενήμερων οφειλών.

- Η παροχή διετούς περιόδου χάριτος στα δάνεια των πυρόπληκτων περιοχών, κατά την οποία οι δανειολήπτες πληρώνουν μόνον τους τόκους.

- Η ισχύς των διατάξεων να περιορίζεται σε δάνεια ή πιστώσεις που χορηγήθηκαν μέσω υποκαταστημάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα από πιστωτικά ιδρύματα που έχουν την έδρα τους ή έχουν νομίμως εγκατασταθεί στην Ελλάδα.

«Με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις, οι ρυθμίσεις αφενός γίνονται ακόμα πιο στοχευμένες σε βιώσιμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πλήττονται λόγω της κρίσης, αφετέρου εξαλείφονται κίνδυνοι χρηματοοικονομικής αστάθειας, νομικής αβεβαιότητας, ηθικού κινδύνου, αλλά και πιθανής διασυνοριακής εφαρμογής.

Το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας υλοποιεί τις δεσμεύσεις του και ξεδιπλώνει, χωρίς καθυστέρηση, το σύνολο των πολιτικών για την ανάταξη της οικονομίας και την επαναφορά της χώρας σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης» καταλήγει η ανακοίνωση.

Χρ. Ιωάννου

[email protected]

Συνημμένα αρχεία:
Τελευταία τροποποίηση στις 22:15 - 13 Ιαν 2010
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.