ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Hellastat: Σε κρίση ο κλάδος ένδυσης και υπόδησης

11:25 - 29 Απρ 2010 | Οικονομία
Σε κρίση βρίσκεται ο κλάδος ένδυσης και υπόδησης, σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης μελέτης της Hellastat. Η εγχώρια παραγωγή έχει συρρικνωθεί, οι παραγγελίες είναι μειωμένες και το λιανικό εμπόριο πλήττεται έντονα ως συνέπεια της οικονομικής ύφεσης.

Βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου αποτελεί η συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής, λόγω υψηλού ανταγωνισμού από χαμηλού κόστους εισαγόμενα προϊόντα, έλλειψης πρώτων υλών και υψηλού εργατικού κόστους. Η πτώση της παραγωγής έχει αποτυπωθεί στο κλείσιμο επιχειρήσεων, στην απόφαση μεταφοράς σε παραγωγικές μονάδες στο εξωτερικό (π.χ. Βαλκάνια, Ασία), καθώς και στη στροφή στις εισαγωγές.

Ο κλάδος παρουσιάζει υψηλή εισαγωγική διείσδυση, με κύριες χώρες προέλευσης των προϊόντων την Ιταλία, την Κίνα και την Ισπανία. Το 2008 το έλλειμμα στην ένδυση ανήλθε σε €1,3 δισ. και σε 252,9 εκ. τεμάχια, ενώ στην υπόδηση σε €545 εκ. και 70 εκ. ζευγάρια.

Οι εισαγωγικές επιχειρήσεις λειτουργούν σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού, σε δυο επίπεδα κυρίως: στη σύναψη συνεργασιών με τους ξένους οίκους για αντιπροσώπευση των προϊόντων τους στην εγχώρια αγορά και στη λιανική προκειμένου να εξασφαλίσουν παραγγελίες κατά τη διάρκεια των δειγματισμών. Ταυτόχρονα, απαιτείται υψηλό κεφάλαιο κίνησης, καθότι οι εισπράξεις είναι βραδείες σε αντίθεση με την εξόφληση των ξένων οίκων. Τέλος, σημαντική είναι και η καλή γνώση των αναγκών της αγοράς ώστε να επιλέγονται προϊόντα που εξασφαλίζουν υψηλή ζήτηση.

Τόσο στην ένδυση, όσο και στην υπόδηση πολλές εισαγωγικές επιχειρήσεις έχουν επεκταθεί και στη λιανική, αναπτύσσοντας αλυσίδες καταστημάτων με τις φίρμες τους.

Προβλήματα

Σύμφωνα με εκπρόσωπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Hellastat για την εκπόνηση της μελέτης, η πίεση που ασκείται στην αγορά εξαιτίας της ύφεσης είναι πολύ υψηλή, καθώς η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί και χαρακτηρίζονται από αρνητική ψυχολογία.

Το παρεμπόριο και η διακίνηση πλαστών προϊόντων αποτελούν επίσης, σημαντικά προβλήματα, εντείνοντας τον ανταγωνισμό σε μια περίοδο που μερίδα καταναλωτών στρέφεται στη φθηνότερη λύση.

Επιπλέον, η έντονη εποχικότητα του κλάδου και ο κίνδυνος απαξίωσης των εμπορευμάτων, σε συνδυασμό με τα υψηλά εργατικά κόστη και μισθώματα, συνεπάγονται υψηλές απαιτήσεις σε κεφάλαιο κίνησης και ορθή οικονομική διαχείριση.

Τέλος, στον κλάδο παρατηρείται υπερπροσφορά επιχειρήσεων σε επίπεδο εισαγωγής και λιανικής, ενώ ανταγωνισμός προκαλείται από τη διάθεση προϊόντων σε άλλες αγορές (π.χ. super-market, λαϊκές αγορές), με συνέπεια να συρρικνώνονται τα περιθώρια κερδοφορίας και να παρατηρούνται φαινόμενα «πολέμου τιμών».

Προοπτικές

Στη μελέτη της Hellastat προκύπτει ότι το τρέχον έτος αναμένεται να είναι ένα ιδιαίτερα δύσκολο έτος για όλες τις κατηγορίες εταιρειών. Χαρακτηριστικά, στον τομέα του ενδύματος, βάσει των αρχικών πωλήσεων κατά το 1ο 3-μηνο του έτους και κυρίως των δειγματισμών για τη χειμερινή κολεξιόν του 2010, υπολογίζεται ότι ο τζίρος στη λιανική θα είναι μειωμένος κατά 30-40%, προκαλώντας περαιτέρω προβλήματα σε όλη την αλυσίδα διανομής.

Παρατηρείται ότι τα καταστήματα στην επαρχία έχουν επιδείξει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε σχέση με τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα δυο μεγάλα αστικά κέντρα. Ταυτόχρονα, οι επιχειρήσεις υιοθετούν πρακτικές με στόχο να τονώσουν τις πωλήσεις τους (π.χ. υψηλές εκπτώσεις από την έναρξή τους, προσφορές σε μέλη, προκρατήσεις προϊόντων, προωθητικές ενέργειες κ.τ.λ.).

Τέλος, στην αγορά παρατηρείται στροφή των καταναλωτών στα εκπτωτικά πολυκαταστήματα και τα μεμονωμένα καταστήματα στοκ, τα οποία διαθέτουν εμπο-ρεύματα προηγούμενων σεζόν σε χαμηλότερες τιμές.

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται χωριστά οι οικονομικές καταστάσεις 463 και 76 επιχειρήσεων παραγωγής και εισαγωγής ενδυμάτων και υποδημάτων αντίστοιχα, καθώς και 341 εταιρειών λιανικής πώλησης.

Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν στην πρώτη περίπτωση συνοψίζονται στα εξής:

        Ο αθροιστικός Κύκλος Εργασιών ανήλθε σε €2,5 δισ. το 2008, μειωμένος κατά -3,2% έναντι του 2007.

        Ο δείκτης των μικτών αποτελεσμάτων διαμορφώθηκε σε 28,6%, το περιθώριο ΚΠΤΦΑ σε 7,8% και το περιθώριο ΚΠΦ σε 1,6%.

        Οι Βραχυπρόθεσμες Τραπεζικές Υποχρεώσεις κάλυψαν το 31,1% των Πωλήσεων, τη στιγμή που η δυνατότητα κάλυψης των τόκων από τα λειτουργικά κέρδη ήταν μέτρια (2,3 φορές).

        Ο Εμπορικός Κύκλος είναι εκτεταμένος (151 ημέρες το 2008). Τα Αποθέματα διακρατώνται περισσότερο από 4 μήνες, εξαιτίας της εποχικότητας και του μοντέλου λειτουργίας (π.χ. διαθέσιμα νούμερα και με-γέθη).

Τα κυριότερα σημεία της χρηματοοικονομικής ανάλυσης για τις εταιρείες υπόδησης είναι:

        Ο αθροιστικός Κύκλος Εργασιών ανήλθε σε €486 εκ. το 2008, αυξημένος κατά 4% από το 2007.

        Η μέση μεταβολή των πωλήσεων των μεγάλων επιχειρήσεων ήταν 7,3%, των μεσαίων 2,1%, ενώ οι μικρές επέδειξαν οριακή κάμψη (-0,1%).

        Το 62% των εταιρειών αντιμετώπισε συρρίκνωση των αποτελεσμάτων έναντι του 2007 (μέση πτώση: -12,4%).

        Ο δείκτης των μικτών αποτελεσμάτων διαμορφώθηκε σε 30,9%, το περιθώριο ΚΠΤΦΑ σε 9,6% και το περιθώριο ΚΠΦ σε 2,9%.

        Η αποδοτικότητα των Ιδίων Κεφαλαίων σχηματίστηκε σε 7,9%, σε υψηλότερα επίπεδα από τη μέση τιμή της ελληνικής οικονομίας.

Τέλος, για τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης παρατηρείται ότι:

        Ο αθροιστικός Κύκλος Εργασιών ανήλθε σε €1,58 δισ. το 2008 (αύξηση κατά 8,8% έναντι του 2007). Ωστόσο, η μέση μεταβολή των Πωλήσεων στο δείγμα ήταν αρνητική (-3,5%).

        206 εταιρείες του δείγματος ήταν κερδοφόρες το 2008 και 65 ζημιογόνες. Τα ΚΠΦ των εταιρειών μειώθηκαν με μέσο ρυθμό (-23,6%).

        Ο δείκτης των μικτών αποτελεσμάτων διαμορφώθηκε σε 38,5%, το περιθώριο ΚΠΤΦΑ σε 6,3% και το περιθώριο ΚΠΦ σε 1,8%, με τα δυο τελευταία να είναι επιδεινωμένα σε σχέση με το 2007.

        Η αποδοτικότητα των Ιδίων Κεφαλαίων υποχώρησε την περίοδο 08/07 από 10,9% σε 6%.

        Ο Εμπορικός Κύκλος ήταν σύντομος (13 ημέρες, διάστημα μικρότερο της μέσης ελληνικής επιχείρησης, 47 ημέρες).

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.