ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ουρά στις «λίστες» του fast track

09:00 - 21 Οκτ 2010 | Οικονομία
Τις αγκυλώσεις τους παρελθόντος προσπαθούν να ξεπεράσουν οι επιχειρήσεις που θέλουν πλέον να ενταχθούν στο νέο νόμο του fast track και να ανοίξουν τις πόρτες της εφαρμογής των επενδυτικών σχεδίων που παρέμεναν επί χάρτου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι επενδυτές πλέον αντιμετωπίζουν τις ρυθμίσεις για το fast track ισχυρό επενδυτικό εργαλείο κατά της γραφειοκρατίας, καθώς επιταχύνει τις διαδικασίες υλοποίησης στρατηγικών επενδύσεων, είτε αυτές προέρχονται αμιγώς από τον ιδιωτικό τομέα (ιδιωτική επένδυση σε ιδιωτικό χώρο/ακίνητο, όπως ξενοδοχειακή/τουριστική μονάδα, βιομηχανία κτλ.) είτε αυτές προέρχονται μέσω συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ιδιωτική επένδυση σε δημόσιο χώρο/ακίνητο, όπως το Ελληνικό, η ανάπτυξη τουριστικών ή άλλων ακινήτων της ΚΕΔ, των ΕΤΑ, ένα αεροδρόμιο κτλ.).

Κύκλοι του Υπουργού Επικρατείας, κ. Χ. Παμπούκη, και του Μαξίμου υποστηρίζουν πως μεγαλύτερο ενδιαφέρον εντοπίζεται σε επενδύσεις μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και άλλα περιφερειακά αεροδρόμια (έχει αποφασιστεί να «πακεταριστούν», προκειμένου να είναι πιο ελκυστικά στους ιδιώτες) ή τα τουριστικά ακίνητα. Μάλιστα, στελέχη του Υπουργείου, δεν κρύβουν την πρόθεση της κυβέρνηση, εφόσον ο θεσμός πετύχει, να γίνει «κανόνας», στον οποίο θα ενταχθούν περισσότερες επενδύσεις (και όχι μόνο οι μεγάλες).

Στη διαδικασία fast track αναμένεται, πάντως, να ενταχθούν και τα κρίσιμα έργα οδοποιίας τα οποία βαλτώνουν εξαιτίας των απαλλοτριώσεων κ.λπ., μολονότι έχουν ανατεθεί. Έτσι, την τιμητική τους έχουν οι κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς τα έργα που αφορούν τον κλάδο είναι συνολικού ύψους 10 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν άμεσα. Οι ισχυροί διεθνείς και Έλληνες κατασκευαστές που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες για τα τμήματα Ελευσίνα - Κόρινθος Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα και Ιόνια Οδό, για παράδειγμα, αντιμετωπίζουν τεράστιες καθυστερήσεις

Πιο συγκεκριμένα, στο νόμο εντάσσονται τα εξής έργα:

-          Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε-65 προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Το έργο πραγματοποιείται από τις εταιρείες ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και «ACS Dragados» (ισπανικών συμφερόντων).

-          Η Ιόνια Οδός (Αντίρριο - Γιάννενα), προϋπολογισμού 1,5δισ. ευρώ, από τις ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και «ACS Dragados». n Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, προϋπολογισμού 1,3δισ. ευρώ, από την εταιρεία «Ακτωρ».

-          Η ΠΑΘΕ Μαλιακός - Κλειδί, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, από την κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» («Ακτωρ», «JP Αβαξ», «Hochtief» κ.λπ.).

-          Η Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, ύψους 2,8 δισ. ευρώ, από τις εταιρείες «Ακτωρ» - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «JP Aβαξ», «Hochtief» και VINCI.

Επιπλέον, ένα βήμα πρίν την ένταξη βρίσκονται και έργα που αφορούν στην παραγωγή ενέργειας. Αναλυτικά, στη διαδικασία ταχείας αδειοδότησης αναμένεται να ενταχθούν:
-          Αιολικά πάρκα της τάξης των 150 MW. Τα κριτήρια των άνω των 200 εκ. ευρώ πληρούν άνετα οι διασυνδέσεις για την αξιοποίηση του αιολικού τους δυναμικού των νησιών Λέσβου, Χίου, Λήμνου από το σχήμα Iberdrola- Ρόκας, των Δωδεκανήσων από την EDF, των Κυκλάδων και Κρήτης από τον όμιλο Κοπελούζου, της Σκύρου από την ΕΝΤΕΚΑ και επίσης της Κρήτης από την ΤΕΡΝΑ.

-          Φωτοβολταικά πάρκα της τάξης των 60 MW και άνω. Δηλαδή για φ/β μεγαλύτερα εκείνου της Μεγαλόπολης (50 MW) και φυσικά για έργα σαν αυτό της Κοζάνης, της τάξης των 200 MW και κόστους άνω των 600 εκατ. ευρώ.

-          Offshore πάρκα της τάξης των 70 MW. Το όριο των 70 MW είναι εξαιρετικά χαμηλό για offshore, με αποτέλεσμα τα περισσότερα επενδυτικά σχήματα να το ξεπεράσουν.

Στο Μαξίμου υποστηρίζουν πως μεγαλύτερο ενδιαφέρον εντοπίζεται σε επενδύσεις μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και άλλα περιφερειακά αεροδρόμια (έχει αποφασιστεί να «πακεταριστούν», προκειμένου να είναι πιο ελκυστικά στους ιδιώτες) ή τα τουριστικά ακίνητα. Ειδικά για τα ακίνητα του Δημοσίου θα χρειαστεί περαιτέρω προσπάθεια από την κυβέρνηση, αφού τμήματά τους διεκδικούνται από καταπατητές ή και πρώην ιδιοκτήτες, με σωρεία προσφυγών.

Τέλος, ερωτηματικά παραμένουν γύρω από τις αποφάσεις σχετικά με το αεροδρόμιο του Ελληνικού, τον τεράστιο εμπορευματικό σταθμό στο Θριάσιο και τη σιδηροδρομική διασύνδεση του με το λιμάνι του Πειραιά. Η αξιοποίηση του χώρου του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού από τους εμίρηδες του Κατάρ μπορεί να έχει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία, εκτός από τα άμεσα που θα αποφέρει το έργο αυτό καθαυτό.
Τελευταία τροποποίηση στις 13:13 - 21 Οκτ 2010
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.