ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η αισχροκέρδεια στην βενζίνη είναι γεγονός, όπως είναι και η ελευθερία στις τιμές

16:50 - 01 Αυγ 2006 | Οικονομία
Ακατάσχετη η «μπουρδολογία» δημοσιογράφων, πολιτικών και άλλων «ειδικών» της τηλεόρασης για την αισχροκέρδεια στις τιμές της βενζίνης ανά την επικράτεια. Το θέμα είναι πάντα γιατί αγοράζει ακριβά τηνβενζίνη ο έλληνας, γιατί το κράτος ή οι νομάρχες δεν κάνουν τίποτα για να περιορίσουν την αισχροκέρδεια και ποιος φταίει για τις υψηλές τιμές, οι βενζινοπώλες, οι διανομείς , η οι μεγάλες εταιρείες και τα διϋλιστήρια. Κανείς δεν φτάνει σε τελικό και οριστικό συμπέρασμα, οπότε πάλι φτου και από την αρχήτην επόμενη ημέρα για την καλύτερη πληροφόρηση, υποτίθεται, του πολίτη.

Το αστείο είναι ότι το κράτος συμμετέχει με ίσους όρους στην ακατάσχετη μπουρδολογία και προσποιείται ότι κάνει τα πάντα για να περιορίσει την αισχροκέρδεια, αλλά ματαίως. Μέχρι που έφτασε το υπουργείο Ανάπτυξης να «τα ρίξει» στους νομάρχες κατηγορώντας τους ότι δεν φροντίζουν για να περιορισθεί η αισχροκέρδεια στους νομούς τους και εκείνοι απαντούν ότι υπεύθυνη είναι η κυβέρνηση, γιατί εκείνη καθορίζει τις τιμές. Η κυρίαρχη άποψη πάντως είναι ότι η κυβέρνηση μπορεί να βάλει φρένο στις τιμές και το περίεργο είναι ότι αυτή σχεδόν αποδέχεται την ευθύνη, αντί να προσπαθήσει να εξηγήσει πως ακριβώς έχουν τα πράγματα.

Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι ζούμε σε καθεστώς ελεύθερης οικονομίας και καλώς ή κακώς τις τιμές υποτίθεται ότι τις καθορίζει η αγορά, εκτός από αγαθά και υπηρεσίες που θεωρούνται ζωτικά για τον πολίτη. Επομένως όλα τα περί ελέγχων στις τιμές που πουλάνε τα βενζινάδικα είναι ανοησίες. Το κάθε βενζινάδικο μπορεί να πουλήσει με όποια τιμήθέλει, αλλά δεν μπορεί να νοθεύει την βενζίνη. Μπορεί δηλαδή ένας βενζινοπώλης να πουλάει την απλή αμόλυβδη 4 ευρώ το λίτρο και όποιος ανόητος θέλει ας πάει να αγοράσει. Αρκεί να πουλάει καθαρή βενζίνη και όχι νοθευμένη. Αυτός είναι ο κανόνας του οικονομικού φιλελευθερισμού που θεωρεί ότι ο πολίτης-καταναλωτής είναι λογικό και υπεύθυνο άτομο και θα αγοράσει σύμφωνα με τα συμφέροντα και τις δυνατότητές του. Αρα θα αγοράσει από τον βενζινοπώλη που πουλάει φθηνότερα.

Σύμφωνα λοιπόν με τους ισχύοντες κανόνες και νόμους, το υπουργείο Ανάπτυξης ή ο νομάρχης δεν δικαιούνται να ασκήσουν έλεγχο στις τιμές. Αν ασκούν ελέγχους, αυτοί αφορούν την ποιότητα του προϊόντος, τα λογιστικά βιβλία και άλλα, προκειμένου να ασκήσουν πίεση και να πέσουν οι τιμές. Βεβαίως, όλοι γνωρίζουμε ότι η νοθεία δίνει και παίρνει, οπότεστο θέμα αυτό υπάρχει πραγματική αισχροκέρδεια μπροστά στην οποία ο καταναλωτής είναι ανυπεράσπιστος, όση λογική και να διαθέτει. Σ΄ αυτό όμως κανένας από τους τηλεοπτικούς «παπαρολόγους» δεν δίνει την έμφαση που πρέπει.

Όπως κανείς δεν μιλάει και για άλλες αλήθειες που συμβάλλουν στην αισχροκέρδεια. Οπως ότι ο έλληνας είναι κατά γενική ομολογία κακός και ασυνείδητος καταναλωτής , όπως ότι η ζήτηση παραμένει υψηλή ασχέτως τιμής γιατί ακόμη και στο περίπτερο πάει καβάλα στο αυτοκίνητο, όπως ότι σε πολλά νησιά υπάρχει μονοπώλιο στα βενζινάδικα, όπως ότι και όπου υπάρχουν περισσότερα από ένα συχνά οι ιδιοκτήτες τους συνεννοούνται, όπως ότι κανείς από την τοπική αυτοδιοίκηση στην επαρχία δεν ασκεί οποιονδήποτε έλεγχο, αφού είναι «φιλάρες» και πολύ συχνά είναι μέσα και στο «κόλπο», όπωςότι όλο το κύκλωμα των καυσίμων νοσεί. Σήμερα είναι η βενζίνη, αύριο θα είναι το πετρέλαιο θέρμανσης και η ζωή θα συνεχίζεται με αισχροκέρδεια.

Και να μην ξεχνάμε ακόμη ότι οι «ελεγκτές» στην Ελλάδα τα πιάνουν γενικώς. Για να μπορούν να αγοράζουν ίσως ακριβή βενζίνη!

Αγγελος Στάγκος

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.