ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Oικονομική δυσχέρεια, το βασικό χαρακτηριστικό των νοικοκυριών

13:53 - 10 Απρ 2006 | Οικονομία
Η οικονομική δυσχέρεια ήταν το βασικό χαρακτηριστικό των ελληνικών νοικοκυριών τόσο το 2005 όσο και το πρώτο δίμηνο του 2006. Το 52% των Ελλήνων θεωρούν ότι η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους έχει χειροτερέψει μέσα στους τελευταίους 12 μήνες, ενώ ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι από τον Οκτώβριο του 2004 έως και σήμερα η αύξηση του ποσοστού αυτού είναι ραγδαία, όπως προκύπτει από έρευνα της GfK.
Ωστόσο, η ελπίδα για βελτίωση της οικονομικής κατάστασης του νοικοκυριού μέσα στους επόμενους 12 μήνες δεν έχει ακόμα χαθεί. Πιο συγκεκριμένα, συγκριτικά με τα αποτελέσματα του Ιουνίου 2005, το ποσοστό των Ελλήνων που θεωρούν ότι το 2006 θα επιφέρει θετικές μεταβολές στο οικογενειακό εισόδημα αυξάνεται κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες και αγγίζει το 27%, επισκιάζοντας εν μέρει την αύξηση του ποσοστού εκείνων που θεωρούν ότι η κατάσταση στο νοικοκυριό θα χειροτερέψει, ποσοστό 35%(+4% σε σύγκριση με το κύμα Ιουνίου 2005). Εξίσου αισιόδοξοι εμφανίζονται να είναι οι Έλληνες και όσον αφορά στην εξέλιξη της οικονομικής κατάστασης της χώρας. Ένα 19% προσδοκεί βελτίωση της εθνικής οικονομίας στο μέλλον, ενώ συγκριτικά με τα αποτελέσματα του Ιουνίου 2005, μειώνεται κατά 3% το ποσοστό των ατόμων που θεωρούν ότι η χρονιά που ακολουθεί είναι δυσοίωνη για τον ελληνικό προϋπολογισμό (Ιούνιος 2005: 53% vs. Φεβρουάριος 2006: 50%). Οι αλλαγές που έγιναν στην οικονομική κατάσταση της χώρας τους τελευταίους 12 μήνες αντιμετωπίζονται θετικά μόνο από 1 στους 10 Έλληνες, ενώ οι 7 στους 10 θεωρούν ότι η ελληνική οικονομία έχει χειροτερέψει μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα και οι 2 στους 10 ότι έχει παραμείνει η ίδια. Παρόλα αυτά, οι Έλληνες εμφανίζονται πιο ικανοποιημένοι από την οικονομική κατάσταση της χώρας την περίοδο Μαρτίου 2005-Φεβρουαρίου 2006, συγκριτικά με αυτή που επικρατούσε την περίοδο Ιουλίου 2004-Ιουνίου 2005. Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων (95%) θεωρεί ότι στη διάρκεια του τελευταίου έτους οι τιμές των καταναλωτικών αγαθών έχουν αυξηθεί. Κατ’ επέκταση, η παρούσα κατάσταση δεν ευνοεί θετικές προβλέψεις για την πορεία των τιμών στο μέλλον. Το 84% αναμένει αύξηση των τιμών μέσα στο επόμενο έτος, ενώ μόνο το 1% εμφανίζεται αισόδοξο και προσδοκεί κάποια μείωση. Η διαφορά που παρατηρείται σε σχέση με τα αποτελέσματα του Ιουνίου 2005 είναι μέσα στα όρια του στατιστικού σφάλματος. Σημαντικά αλλάζει η στάση των Ελλήνων απέναντι στην ανεργία. Το ποσοστό των ερωτώμενων που προβλέπει αύξηση της ανεργίας μέσα στον επόμενο χρόνο μειώνεται κατά 9% συγκριτικά με το αντίστοιχο ποσοστό του Ιουνίου 2005 (Ιούνιος 2005: 77% vs. Φεβρουάριος 2006: 68%) και επανέρχεται στα επίπεδα που κυμαινόταν τον Μάρτιο του 2005, ενώ παράλληλα αυξάνεται αισθητά το ποσοστό εκείνων που αναμένουν μείωση του δείκτη ανεργίας (Ιούνιος 2005: 3% vs. Φεβρουάριος 2006: 9%) ή τουλάχιστον σταθεροποίησή του (Ιούνιος 2005: 15% vs. Φεβρουάριος 2006: 20%). Επιπλέον, 5 στους 10 Έλληνες δηλώνουν ότι τα βγάζουν ίσα-ίσα πέρα με το εισόδημά τους και 2 στους 10 μαρτυρούν ότι, για να ζήσουν, κάνουν ανάληψη από τις αποταμιεύσεις τους ή αναγκάζονται να χρεωθούν. Τα οικονομικά προβλήματα πολλά, αλλά φαίνεται ότι οι ερωτώμενοι θέλουν να προσδοκούν και να ελπίζουν σε ένα, επιτέλους, καλύτερο μέλλον, γι’ αυτό και συγκριτικά με τα αποτελέσματα του Ιουνίου 2005, παρατηρείται αύξηση τόσο, στο ποσοστό των Ελλήνων που θεωρούν ότι διανύουν μια περίοδο κατάλληλη για αποταμιεύσεις (Ιούνιος 2005: 17% vs. Φεβρουάριος 2006: 25%), όσο και στο ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα τους δοθεί η δυνατότητα να αποταμιεύσουν κάποιο σημαντικό χρηματικό ποσό (Ιούνιος 2005: 26% vs. Φεβρουάριος 2006: 28%). Τέλος, 11% των Ελλήνων θεωρούν ότι η περίοδος που διανύουν είναι κατάλληλη για «μεγάλες αγορές», όπως είναι η αγορά επίπλων ή ηλεκτρικών συσκευών, ενώ ένα 22% προβλέπει ότι τα χρηματικά ποσά που θα επενδύσει σε «μεγάλες αγορές» μέσα στους επόμενους 12 μήνες θα είναι πολύ μεγαλύτερα από όσα έχει επενδύσει τον τελευταίο χρόνο, ποσοστά τα οποία τον Ιούνιο του 2005 κυμαίνονταν στο 7% και στο 13% αντίστοιχα. Όμως, παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες είναι έτοιμοι να κάνουν «μεγάλες αγορές» μέσα στο 2006, δεν φαίνονται να είναι το ίδιο πρόθυμοι στο να επενδύσουν χρήματα στην αγορά αυτοκινήτου ή σπιτιού. Συγκεκριμένα, η πιθανότητα αγοράς αυτοκινήτου μέσα στο 2006 μειώνεται κατά 2% συγκριτικά με τα αποτελέσματα του Ιουνίου 2005 και φθάνει στο 10%, ενώ η πιθανότητα αγοράς ή κατασκευής σπιτιού κυμαίνεται στο 11%, εμφανίζοντας μία πολύ μικρή αύξηση της τάξ
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.