ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΙΟΒΕ: Στο 7,9 δισεκ. η συνεισφορά του ΔΑΑ στο ΑΕΠ

10:48 - 04 Δεκ 2018 | Οικονομία
ΙΟΒΕ: Στο 7,9 δισεκ. η συνεισφορά του ΔΑΑ στο ΑΕΠ
Μοχλός ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας είναι το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος σύμφωνα με όσα καταγράφει μελέτη του ΙΟΒΕ, μέρος της οποίαςι δημοσιοποίησε στο 6o Airport Chief Executives Symposium (ΑCES- Athens) o κ. Νικόλαος Βέττας, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Σύμφωνα με τον κ. Βέττα ο πολλαπλασιαστής αξίας  που προσφέρει το ΔΑΑ στην οικονομία είναι μεγάλος. «Το οικονομικό σύστημα γύρω από το ΔΑΑ δημιουργεί 16.000 θέσεις εργασίας . Ο αερολιμένας διπλασίασε τις θέσεις εργασίας αυτά τα πέντε χρόνια της ανάπτυξης. Το συνολικό αποτέλεσμα στην οικονομία ανέρχεται στο 4,4% του ΑΕΠ, δηλαδή 7,9 δισεκ, για το 2017. Εισφέρει το 4,8% της απασχόλησης. Είναι μεγάλο το αποτύπωμα λόγω του τουρισμού, της ανάπτυξης του ΔΑΑ αλλά και λόγω της συρρίκνωσης της οικονομίας» τόνισε ο κ. Βέττας και συμπλήρωσε ότι για «κάθε 1 ευρώ που παράγεται ως εισόδημα στο ΔΑΑ, δημιουργούνται 3,4 ευρώ στην οικονομία, ενώ για κάθε 1 δουλειά στο ΔΑΑ άλλες 4,5 δημιουργούνται. Αυτοί είναι οι πολλαπλασιαστές» σημείωσε.

Βασική πύλη εισόδου

Μάλιστα ο κ. Νίκος Βέττας εξειδίκευσε το πώς προέρχεται το αποτύπωμα του ΔΑΑ Ελ. Βενιζέλος. Συνδέεται, όπως είπε, με το παραγόμενο εισόδημα, τους φόρους που εισπράττονται και τις δουλειές που δημιουργούνται. «Είναι ιδιαίτερα σημαντική η συμβολή του ΔΑΑ στην οικονομία. Καταγράφει αύξηση κίνησης 73% την πενταετία, Στα 2 δισεκ. ανέρχονται τα έσοδα, δηλαδή +59% σε σύγκριση σε σχέση με το 2012. Ένας στους 6 που έρχονται στην Ελλάδα μπαίνει από το ΔΑΑ. Οι εισερχόμενοι τουρίστες – επισκέπτες φέρνουν 2,9 δισεκ στην οικονομία. Από αυτά τα 2,3 δισεκ πάνε στην τοπική πραγωγήν και 600 εκ σε εισαγωγές» ανέφερε και πρόσθεσε: «Η άμεση επίδραση στο ΑΕΠ των εισερχομένων είναι στο 1,6 δισεκ, ευρώ. Σε επίπεδο Αττικής η επίδραση είναι στα 2,9 δισεκ. ευρώ δηλαδή στο 3,5% του τοπικού ΑΕΠ, επίσης 3.700 είναι οι εργαζόμενοι στα Μεσόγεια που συνδέονται με το ΔΑΑ». Όπως είπε ο επικεφαλής του ΙΟΒΕ από το 2012 – 2017 αυξήθηκε το αποτύπωμα στο ΑΕΠ. «Το 2012 ήταν στο 2,2% του ΑΕΠ και το 2017 στο 4,4%. Διπλασιάστηκε δηλαδή. Αυτό σημαίνει 81.000 θέσεις εργασίας περισσότερες. Το αποτύπωμά του είναι αντίστοιχο, που έχουν στις εκεί οικονομίες τα αεροδρόμια του Δουβλίνου και του Άμστερνταμ.

Σε σταθερή πορεία ανόδου

Από την πλευρά του ο CEO του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» κ. Γιάννης Παράσχης υπογράμμισε τη σταθερά ανοδική πορεία του αεροδρομίου αλλά και στοχοθέτησε ως βασική την εισφορά του «Ελ. Βενιζέλου» στη βιωσιμότητα του προορισμού και την στήριξη της ανάπτυξη της χώρας. «Καταγράψαμε άνοδο 92% από το 2013- 2018 σε κίνηση επιβατών παρά την κρίση και 116% σε κίνηση ξένων επιβατών τα ίδια χρόνια. Εκτιμούμε ότι θα φτάσουμε τα 5,7 εκατομμύρια ξένους επιβάτες το 2018 από 4,8 εκ το 2017 και 4,5 το 2016. Στόχος όλων είναι και πρέπει να είναι η βιωσιμότητα. Θα πρέπει να προσαρμοστούμε, όλη η αγορά,  με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ».

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι με βάση τα τελευταία στοιχεία του ACI Europe (Airports Council International) για την επιβατική κίνηση των ευρωπαϊκών αεροδρομίων που δέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες στο γ’ τρίμηνο του 2018 το Ελ. Βενιζέλος βρίσκεται στην τέταρτη θέση όσον αφορά τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη άνοδο της συγκεκριμένης κατηγορίας. Καταγράφει διψήφιο ποσοστό ανόδου, της τάξεως του 12%, ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται το Vnukovo της Μόσχας με ποσοστό ανόδου της τάξεως του 17,5%.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.