ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΙΟΒΕ:Ανάκαμψη οικονομικού κλίματος, με επιδείνωση σε εμπόριο, κατασκευές, καταναλωτική εμπιστοσύνη

15:40 - 04 Μαρ 2019 | Οικονομία
ΙΟΒΕ:Ανάκαμψη οικονομικού κλίματος, με επιδείνωση σε εμπόριο, κατασκευές, καταναλωτική εμπιστοσύνη
Ανοδικά κινήθηκε ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος τον Φεβρουάριο, καθώς διαμορφώθηκε στις 101,3 μονάδες έναντι 99,6 μονάδων τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των Ερευνών Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον μήνα Φεβρουάριο. Αυτή είναι η υψηλότερη επίδοσή του από τον Σεπτέμβριο του 2018, ωστόσο κινείται χαμηλότερα έναντι της περυσινής του επίδοσης.

Όπως σημειώνεται στην έρευνα, στη βιομηχανία και τις υπηρεσίες καταγράφεται βελτίωση του κλίματος, σε αντίθεση με τους άλλους τομείς και ειδικά το λιανικό εμπόριο όπου σημειώνεται διόρθωση της έντονης ανόδου που είχε καταγραφεί τον προηγούμενο μήνα. Ειδικότερα, στο λιανικό εμπόριο φάνηκε ότι η έντονη βελτίωση του προηγούμενου μήνα ήταν πρόσκαιρη και διορθώθηκε αμέσως. Άλλωστε, και στην πλευρά των νοικοκυριών ο σχετικός δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης επίσης διορθώνει την πορεία του η οποία ήταν συστηματικά ανοδική κατά τους προηγούμενους μήνες. Η βιομηχανία επηρεάζεται περισσότερο από το εξωτερικό περιβάλλον και την πορεία της διεθνούς ζήτησης και ο σχετικός δείκτης παρουσιάζει ανάκαμψη μετά την πρόσφατη καθοδική τάση.

Συνολικά, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει μεικτή εικόνα το τελευταίο διάστημα. Καθώς κινούμαστε σε προεκλογική συγκυρία, οι εξαγγελίες τείνουν να βελτιώνουν τις προσδοκίες, μια τάση η οποία επαναλαμβάνεται συστηματικά σχεδόν από το 1981, από την έναρξη δηλαδή των ερευνών αυτών στην Ελλάδα. Όμως, καθώς αφενός ζήτημα του ακριβούς χρόνου των εκλογών παραμένει σε εκκρεμότητα και, αφετέρου, συντρέχουν αντίρροπες δυνάμεις στο διεθνή και εγχώριο οικονομικό κύκλο, η συνολική εικόνα είναι μεικτή παραπέμποντας περισσότερο σε στάση αναμονής των αποφάσεων και εξελίξεων.

Αναλυτικότερα:

  • στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση βελτιώθηκε αισθητά, ενώ το ισοζύγιο στις προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκε, με το δείκτη στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να εξασθενεί
  • στις Κατασκευές, οι προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων επιδεινώνονται, όπως πτωτικά κινήθηκαν και οι προβλέψεις για την απασχόληση
  • στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις εξασθενούν αισθητά, όπως αντίστοιχα και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ ο δείκτης αποθεμάτων καταγράφει περαιτέρω αποκλιμάκωση
  • στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων ανακάμπτουν, όπως και οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση, αλλά και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της
  • στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώνονται, όπως επίσης και οι προβλέψεις για τη δική τους οικονομική κατάσταση και για την ανεργία. Σχεδόν αμετάβλητη παραμένει, ωστόσο, η πρόθεση για αποταμίευση

Εξασθένιση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης μετά από επτά μήνες συνεχούς ανάκαμψης

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης εξασθενεί τον Φεβρουάριο, έπειτα από επτά μήνες στους οποίους κατέγραφε συνεχώς βελτίωση, και διαμορφώνεται στις -33,3 (από -28,3) μονάδες3. Η εξασθένιση αυτή εκπορεύεται κυρίως από τις δυσοίωνες προβλέψεις των νοικοκυριών για μείζονες αγορές και λιγότερο από την επιδείνωση των προβλέψεών τους για την μελλοντική οικονομική κατάσταση της χώρας, ενώ οι εκτιμήσεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών το τελευταίο έτος είναι αμετάβλητες.

Η μεταβολή τάσης που σημειώθηκε στην καταναλωτική εμπιστοσύνη ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη κατόπιν της πολύμηνης ενίσχυσής της. Η τόνωση των προσδοκιών από έκτακτα επιδόματα και αναδρομικά που καταβλήθηκαν στο τέλος του 2018, αλλά και από τη μη περικοπή των συντάξεων εξασθένησε. Επιπλέον, παρά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο, κατά την οποία διαχρονικά βελτιώνονται οι προσδοκίες των νοικοκυριών από τις εξαγγελίες, δεν είναι εμφανής, έως τώρα, μια σημαντική ανοδική δυναμική σε τμήματα της οικονομίας φέτος, στην οποία να μπορούν να στηριχθούν οι προσδοκίες τους για αυτή.

Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πλέον απαισιόδοξοι στην ΕΕ, όμως πλέον δεν απέχουν σημαντικά από τα επόμενα πιο απαισιόδοξα νοικοκυριά, εκείνα της Βουλγαρίας (-26,6 από -26,0 μον. ο δείκτης). Την πεντάδα των πλέον απαισιόδοξων συμπληρώνουν η Ρουμανία (- 14,3 από -14,8), η Ιταλία (-11,8 από 10,5) και η Γαλλία (-11,6 από -13,8). Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -7,2 (από -7,8) μονάδες στην ΕΕ και στις -7,4 (από -7,9) μονάδες στην Ευρωζώνη.

Ανοδική τάση σημειώθηκε τον Φεβρουάριο σε 9 χώρες, ενώ θετικό πρόσημο διατηρούν 6 χώρες: η Τσεχία, η Δανία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Πολωνία και η Φινλανδία.

Αμετάβλητο το οικονομικό κλίμα στην Ευρωζώνη, επιδείνωση στην ΕΕ

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Φεβρουάριο παρέμεινε ουσιαστικά σταθερός στην ΕΕ (-0,2 μον., στις 106,1 μον.), ενώ μειώθηκε ελαφρά στην Ευρωζώνη (κατά 0,9 μον., στις 105,3) μονάδες.

Πιο συγκεκριμένα, η πτώση του δείκτη στην Ευρωζώνη εκπορεύεται από την επιδείνωση του κλίματος στη βιομηχανία (-1,0) και τις κατασκευές (-2,0). Αντίθετα, οι σχετικοί δείκτες ανέκαμψαν στις Υπηρεσίες (+1,1), αλλά και οριακά στο λιανικό εμπόριο (+0,5) στην καταναλωτική εμπιστοσύνη (+0,5). Στις πέντε μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, ο δείκτης βελτιώθηκε μόνο στην Ολλανδία (+3,0), επιδεινώθηκε στην Γαλλία (-0,9) και την Ιταλία (-1,6), ενώ ουσιαστικά παρέμεινε αμετάβλητος στην Γερμανία (-0,1) και στην Ισπανία (+0,0).

Στην ΕΕ, η χειροτέρευση των προσδοκιών προκύπτει κυρίως ως αποτέλεσμα της έντονης επιδείνωσης του δείκτη στο Ην. Βασίλειο (-4,5) τάση η οποία περιορίστηκε από την ενίσχυση του κλίματος στην Πολωνία (+1,4). Σε τομεακό επίπεδο δεικτών, καταγράφεται επιδείνωση του κλίματος στην βιομηχανία και τις κατασκευές, όπως και στην Ευρωζώνη, αλλά και στον τομέα των υπηρεσιών.

Τελευταία τροποποίηση στις 15:46 - 04 Μαρ 2019
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.