• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Οι επιπτώσεις του κορονοϊού στην ελληνική επιχειρηματική δραστηριότητα Κύριο

13:00 - 12 Μαρ 2020 | Οικονομία
Η εξάπλωση του κορονοϊού προκαλεί «αναταράξεις» σε νευραλγικούς κλάδους για την ελληνική οικονομία, με τις μεγαλύτερες απώλειες να καταγράφονται σε πρώτη φάση στον τουρισμό και τη ναυτιλία.

Αναλυτικά οι εκτιμώμενες επιπτώσεις της επιδημίας ανά κλάδο:

Τουρισμός

Η ελληνική οικονομία ποντάρει παραδοσιακά πολλά στο εγχώριο τουριστικό προϊόν. Σύμφωνα με εκτίμηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, οι τουριστικές αφίξεις θα μειωθούν το 2020 κατά περίπου 1%-3%, ενώ η αρχική πρόβλεψη ήταν αύξηση κατά 3%-4%. Οι εισπράξεις αντίστοιχα προβλέπεται ότι θα μειωθούν κατά $ 30-50 δισ. 

Στη χώρα μας έχει καταγραφεί μέχρι τώρα μειωμένη κίνηση, που σε ορισμένους προορισμούς φτάνει και το 70%. Όπως έχει αναφέρει στο Reporter, ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (ΣΕΤΚΕ), Παναγιώτης Τοκούζης, οι κρατήσεις, που είναι το βαρόμετρο σε μία τουριστική περίοοδο, έχουν «παγώσει».

Η απόφαση του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ να αναστείλει όλες τις μετακινήσεις από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ επιδεινώνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων έχει καταθέσει μία δέσμη προτάσεων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων. Συνιστά «ψυχραιμία» και φυσικά ελπίζει πως μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα έχει ελεγχθεί η εξάπλωση του ιού.

Ναυτιλία

Η εξάπλωση της επιδημίας, πάντως, έχει ήδη οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση των ναύλων κατά 50% στα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carriers). Τα ναυπηγεία υποφέρουν, πληρώματα μένουν σε αδράνεια και παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στις αποστολές και παραλαβές εμπορευμάτων από την Κίνα. Σημειώνεται ότι το 80% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών βάσει όγκου, μεταφέρεται δια θαλάσσης, ενώ 7 από τα 9 πιο πολυσύχναστα λιμάνια βρίσκονται στην ασιατική χώρα.

Το γεγονός αυτό πλήττει σε μείζονα βαθμό το λιμάνι του Πειραιά, καθώς εκεί φτάνουν οι περισσότερες εμπορευματικές ροές από την Κίνα και εκτιμάται ότι θα μειωθεί τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων.

Μεγάλο είναι το πλήγμα για την κρουαζιέρα με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για ζημιές που θα προσεγγίσουν τα 12 δισ. δολάρια το 2020. Στο «ψυγείο» έχει μπει και η αγορά του yachting, όπως αποκάλυψε στο Reporter ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), Αντώνης Στελλιάτος.

Αερομεταφορές

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) εκτιμά απώλεια εσόδων $29,3 δισ. σε παγκόσμιο επίπεδο, ως αποτέλεσμα των ταξιδιωτικών περιορισμών, την επιδείνωση του Δείκτη Εμπιστοσύνης των Καταναλωτών και την επιβολή προληπτικών μέτρων από τις εταιρείες για τον περιορισμό των μαζικών συγκεντρώσεων και πραγματοποίησης μη απαραίτητων ταξιδιών.

Εξαγωγές

Ένα μεγάλο μέρος των ελληνικών εξαγωγών διεξάγεται μέσω πληγέντων χωρών από τον Covid-19, όπως η Κίνα και η Ιταλία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ελληνικό μάρμαρο, με το 57,2% των εξαγωγών να κατευθύνονται προς την Κίνα. Επιβράδυνση στο εμπόριο παγκόσμιων αγαθών προβλέπει και η τελευταία έκθεση Global Economy Watch της PwC.

Εμπόριο

Τέλος, εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου έχουν επισημάνει στο Reporter ότι η κίνηση στην αγορά είναι πολύ περιορισμένη λόγω της επιδημίας. Ωστόσο, τα πράγματα σε αυτόν τον κλάδο δεν είναι τόσο δυσοίωνα. Παρατηρείται μία αύξηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο με τους καταναλωτές να προτιμούν να ψωνίσουν διαδικτυακά από το να μεταβούν σε ένα κατάστημα. Παράλληλα, η ανησυχία για έλλειψη προμηθειών λόγω του ιού έχει ενισχύσει και τα σούπερ μάρκετ.

Τελευταία τροποποίηση στις 13:40 - 12 Μαρ 2020
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman