ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Με μια…Βίβλο και €3,3 δισ. μπορεί να αλλάξει το Δημόσιο

09:56 - 04 Δεκ 2020 | Οικονομία
Με μια…Βίβλο και €3,3 δισ. μπορεί να αλλάξει το Δημόσιο
Το φιλόδοξο σχέδιο για ριζικές αλλαγές στη δημόσια διοίκηση, στην εκπαίδευση, στη δικαιοσύνη, στο σύστημα πρόνοιας, στην παρακολούθηση της ανεργίας και της αγοράς εργασίας παρουσίασε χτες Πέμπτη η κυβέρνηση, καθώς έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τη Βίβλο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού που αποτελεί ένα από τους βασικούς άξονες του Σχεδίου Ανάκαμψης, όπου θα «πέσουν» περίπου 3,3 δις ευρώ. Βέβαια για την υλοποίηση τους απαιτούνται μια σειρά από μικρές επαναστάσεις με αλλαγές δομών και νοοτροπιών.

Στις 350 σελίδες της περιγράφεται ένα σχέδιο το οποίο έχει ως στόχο να μεταφέρει την Ελλάδα στην «επόμενη ημέρα», μέσα σε μόλις έξι χρόνια. Πρόκειται για 448 έργα σε 17 κλάδους που θα οδηγήσουν την χώρα μας στην Ψηφιακή Εποχή αλλά και στην ανασύστασή της, όπως περιγράφει λεπτομερώς η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού που τέθηκε από χθες το απόγευμα και μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου σε δημόσια διαβούλευση.

Το επείγον της υπόθεσης αναδεικνύεται και από το γεγονός ότι παρά τα άλματα των τελευταίων μηνών, αυτήν τη στιγμή η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της σχετικής βαθμολογίας, με ορατό τον κίνδυνο να βρεθεί στο περιθώριο των εξελίξεων, που τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα, δημιουργώντας συνθήκες εφόσον δεν καλύψει γρήγορα το ψηφιακό χάσμα.

Ειδικά όσον αφορά στο πεδίο της Οικονομίας, οι προτεινόμενες δράσεις εξειδικεύουν τις επιμέρους στρατηγικές του ψηφιακού μετασχηματισμού με κοινό σκοπό την ψηφιακή εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Ολοκληρωμένου Γεωπληροφοριακού Συστήματος Μαζικής Εκτίμησης Αξίας Ακινήτων. Τι θα προσφέρει; Θα υλοποιήσει ένα πολυχρηστικό, ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα (ΟΠΣ) κεντρικής, γεωχωρικής υποδομής για τη Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής (Γ.Γ.Ο.Π.) του Υπουργείου Οικονομικών, στο οποίο θα πραγματοποιείται συγκεντρωτικά μαζική εκτίμηση αξίας ακινήτων (Computer Assisted Mass Appraisal – CAMA), δημόσιων και ιδιωτικών, κατά τρόπο ομοιόμορφο, δίκαιο, θεσμικά κατοχυρωμένο, και αυτοματοποιημένο. Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα:

α) να βλέπει πολεοδομικά τετράγωνα, οδικό δίκτυο, διοικητική διαίρεση και σημεία ενδιαφέροντος πάνω σε γεωαναφερμένο υπόβαθρο ορθοφωτοχαρτών του Εθνικού Κτηματολογίου,

β) να πλοηγείται πάνω σε διαδραστικούς χάρτες

γ) να εισάγει δεδομένα

δ) να πληροφορείται για την εκτιμώμενη αξία του ακινήτου που τον ενδιαφέρει.

Η θέαση αποτελεσμάτων αναζήτησης και εντοπισμού, θα γίνεται μέσω γεωγραφικών χαρτών και αλφαριθμητικών χαρακτήρων. Το σύστημα θα υποστηρίζει διοικητικές διαδικασίες και διαχείρισης ενστάσεων και προσφυγών. Επιπλέον θα παρέχει διαδικτυακές υπηρεσίες προς τρίτα συστήματα και θα παράγει και διαθέτει στατιστικά στοιχεία προς αξιοποίηση, σε τρίτους Φορείς και Οργανισμούς. Το σύστημα θα υποβοηθά στη λήψη δίκαιης απόφασης σχετικά με την εκτίμηση της αξίας κάθε ακινήτου με βάση τη δυναμική της Κτηματαγοράς ανεξάρτητα από τις αντικειμενικές αξίες ακινήτων αξιοποιώντας τα στοιχεία του Μητρώου στοιχείων ακινήτων και αξιών. Επιπλέον θα τεκμηριώνει τη μέθοδο υπολογισμού της αξίας κατά τρόπο αξιόπιστο, συνεπή, εύλογο και νομικά έγκυρο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η Ενιαία Πύλη, μέσω της οποίας θα «κουμπώνουν» οι παρεχόμενες θέσεις εργασίας με τη ζήτηση, δηλαδή με τους ανέργους. Η προτεινόμενη δράση αφορά στην ενσωμάτωση του εν λόγω «διαγνωστικού» μηχανισμού στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας, το πληροφοριακό σύστημα το οποίο παρακολουθεί σε σχεδόν πραγματικό χρόνο την αγορά εργασίας και διαθέτει επίσης όλα τα δεδομένα των πληγέντων επιχειρήσεων και εργαζομένων από την υγειονομική κρίση, με αξιοποίηση της διαλειτουργικότητας με όλους τους φορείς, όπως ο ΟΑΕΔ, ο ΕΟΠΠΕΠ, η ΓΓΔΒΜ κ.α.

Η αναβάθμιση του εν λόγω μηχανισμού και η ενσωμάτωσή του στην κεντρική πληροφοριακή υποδομή του Υπουργείου Εργασίας θα βοηθήσει στον σχεδιασμό και υλοποίηση ενεργών πολιτικών, στοχευμένων προγραμμάτων κατάρτισης ανέργων και εργαζόμενων και καλύτερη υποστήριξη των επιχειρήσεων στην αναζήτηση προσωπικού κατάλληλου για να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες στελέχωσής τους. Ταυτόχρονα θα αναπτυχθεί σύστημα ζεύξης για τη μαθητεία καθώς και ενιαία πύλη πληροφορίας ακόμα και app εφαρμογής για τα κινητά, όπου κάθε πολίτης θα πληροφορείται για κάθε πρόγραμμα του Υπουργείο Εργασίας του ΟΑΕΔ καθώς και των περιφερειών που αφορά την εργασία και τα προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας. Τα ανωτέρω θα αποτελέσουν εφαρμογές εντός του περιβάλλοντος του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.

Ευρύτερα η Βίβλος περιγράφει αναλυτικά και τις κατευθυντήριες αρχές, το μοντέλο διακυβέρνησης και υλοποίησης αλλά και τους στρατηγικούς άξονες του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Παρεμβάσεις σε έξι άξονες, με 14 κατευθυντήριες γραμμές

Οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνει η Βίβλος, την οποία συνέταξε ειδική ομάδα υπό τον συντονισμό του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γρηγόρη Ζαριφόπουλο και του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, διαρθρώνονται σε έξι άξονες : συνδεσιμότητα, ψηφιακές δεξιότητες, ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων, ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, καινοτομία, αξιοποίηση προηγμένων τεχνολογιών.  Την ίδια στιγμή τα έργα ακολουθούν και 14 κατευθυντήριες γραμμές ώστε να μπορούν να υπηρετήσουν το σύνολο των στόχων που προαναφέρθηκαν.

Επιπλέον χαρτογραφούνται και τα βήματα που απαιτούνται τόσο για τον σχεδιασμό όσο και την υλοποίηση και παράδοση των έργων, ενώ προβλέπεται ακόμα και η δημιουργία πλατφόρμας προόδου για κάθε ένα από αυτά, την οποία θα υλοποιεί ο εκάστοτε φορέας του Δημοσίου.

Μέσω των εν λόγω παρεμβάσεων, που περιλαμβάνουν από τη ανάπτυξη δικτύου 5G και την ψηφιοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών μέχρι τη δημιουργία πλατφόρμας τεχνικής νοημοσύνης, επιδιώκεται να αξιοποιηθεί το 20% του συνολικού προϋπολογισμού του Ταμείου Ανάκαμψης.

Τα έργα που θα δούμε το α' εξάμηνο του 2021

Στη Βίβλο μάλιστα παρουσιάζονται και τα πρώτα έργα που εκτιμάται ότι θα τεθούν σε λειτουργία εντός του προσεχούς εξαμήνου. Αυτά είναι:

·         Know your Customer

Ήδη από τον Ιανουάριο του 2021 πρόκειται να ξεκινήσει το «Know your Customer», ένα ψηφιακό κανάλι μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη διάθεση στοιχείων πολιτών όταν η ανάγκη αυτή απορρέει από την εφαρμογή νομοθετικού ή κανονιστικού πλαισίου. Η διάθεση των στοιχείων γίνεται αποκλειστικά κατόπιν αιτήματος της συγκατάθεσης του πολίτη, κάθε φορά που ζητείται πρόσβαση, και στον πυρήνα του σχεδιασμού βρίσκεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων παράλληλα με την έγκαιρη και έγκυρη διάθεση στοιχείων που συλλέγονται από αξιόπιστες πηγές.

Αρχικά η δράση έχει εστιάσει στα τραπεζικά ιδρύματα και τις διαδικασίες KYC, που οφείλουν να ακολουθήσουν στο πλαίσιο του Anti Money Laundering - AML κανονισμού, ο οποίος απαιτεί την προσκόμιση δικαιολογητικών.

·         Ψηφιακό Μητρώο Αθλητικών Φορέων

Για τον δεύτερο μήνα του έτους έχει προγραμματιστεί η δημιουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου των Αθλητικών Φορέων, η οποία θα επιτρέψει την επικαιροποίηση και τον εμπλουτισμό των τηρουμένων στοιχείων Αθλητικών Φορέων όπως Αθλητικές Ομοσπονδίες, Αθλητικές Ενώσεις, Αθλητικά Σωματεία, Αθλητικά Σωματεία και Ομοσπονδίες Α.Μ.Ε.Α. Στόχος είναι να απλουστεύσει την παροχή υπηρεσιών στον τομέα του αθλητισμού και να ενισχύσει το εποπτικό και ελεγκτικό έργο της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.

·         Ηλεκτρονικά η μεταβίβαση οχημάτων

Όσοι σκοπεύουν να μεταβιβάσουν το όχημά τους καλό θα ήταν να αναμένουν μέχρι τον Μάιο αφού τότε θα ολοκληρωθεί η απλούστευση των διαδικασιών και θα αναπτυχθεί ειδική εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών που αφορούν τη μεταβίβαση οχήματος αλλά και την άρση παρακράτησης κυριότητας οχημάτων.

·         Πληροφοριακό σύστημα για τις ψηφιακές δεξιότητες

Τον ίδιο μήνα αναμένεται να τρέξει και ένα έργο σχετικό με τις ψηφιακές δεξιότητες, το οποίο προβλέπει την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος της Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών.

·         Online επικαιροποίηση στοιχείων

Επίσης για τον Μάρτιο έχει προγραμματιστεί το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας, ένα κεντρικό σημείο δηλαδή μέσω του οποίου οι πολίτες και τα νομικά πρόσωπα μπορούν να καταγράφουν και να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνονται όλοι οι φορείς της δημόσιας διοίκησης και πιστοποιημένοι ιδιωτικοί φορείς

·         Αναδιοργάνωση Διαδικασίας Κάλυψης Θέσεων Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών

Τον Απρίλιο του 2021 έχει προγραμματιστεί η υλοποίηση του έργου για την ψηφιοποίηση της διαδικασίας κάλυψης θέσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Βασικός στόχος του έργου είναι ο έγκαιρος προγραμματισμός, ο ακριβής προσδιορισμός και η γρήγορη κάλυψη των λειτουργικών κενών με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς επιδιώκοντας τη μείωση της απώλειας διδακτικών ωρών για όλους τους μαθητές. Η δράση εστιάζει σε νομοθετικές και τεχνικές παρεμβάσεις που εξελίσσονται σε δύο επίπεδα. Το πρώτο αφορά στη φάση πρόσληψης και το δεύτερο στη φάση κατανομής αυτών στα σχολεία.

·         Εξ αποστάσεως εγγραφή σε βρεφικό και παιδικό σταθμό

Για τον Μάιο του 2021 έχει προγραμματιστεί να γίνει διαθέσιμη και η εφαρμογή που επιτρέπει την εξ αποστάσεως εγγραφή στον οικείο βρεφονηπιακό σταθμό, όπως και η περαιτέρω αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, ένα έργο που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

·         Αποτίμηση ψηφιακής ωριμότητας επιχειρήσεων

Τέλος για τον ίδιο μήνα έχει προγραμματιστεί η ανάπτυξη ενός συστήματος αποτίμησης της ψηφιακής ωριμότητας των εταιρειών και τεκμηρίωσης του σχεδιασμού κρατικών ενισχύσεων για τον μετασχηματισμό τους (Digitometer). Επί της ουσίας πρόκειται για ένα εύχρηστο ψηφιακό online εργαλείο που θα αποτιμά τον βαθμό ψηφιακής ωριμότητας μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, μέσω ενός δομημένου ερωτηματολογίου, αναγνωρίζοντας μάλιστα και πιθανούς τομείς προόδου. Σύμφωνα με το υπουργείο, από την εικόνα της έντασης της ψηφιακής ωριμότητας των επιχειρήσεων ανά κλάδο, μπορούν να τεκμηριωθούν πολιτικές για την ενίσχυση των επιχειρήσεων, προκειμένου να επιτύχουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους.

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 10:28 - 04 Δεκ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.