ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Debate» Σταϊκούρα- Στουρνάρα για διαγραφή χρέους, Σύμφωνο Σταθερότητας και επιχειρήσεις

21:22 - 28 Φεβ 2021 | Οικονομία
«Debate» Σταϊκούρα- Στουρνάρα για διαγραφή χρέους, Σύμφωνο Σταθερότητας και επιχειρήσεις
Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, τοποθετείται σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής στα μεγάλα ερωτήματα που απασχολούν την Ευρώπη για τη μετά-πανδημίας εποχή και εκφράζει τις θέσεις της Ελλάδας. Για το Σύμφωνο Σταθερότητας, τη διαγραφή κρατικών χρεών, αλλά φυσικά και το ιδιωτικό χρέος. Για τα ίδια θέματα τοποθετήθηκε και ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας. Το debate έχει ενδιαφέρον.

Συμφωνείτε με την πρόταση για διαγραφή δημοσίου χρέους που διακρατεί η ΕΚΤ; Ήρθε η ώρα να αλλάξουν οι κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας;

Απάντηση Σταϊκούρα:

Η ΕΚΤ είναι πλήρως ανεξάρτητη και η λειτουργία της διέπεται από κοινά συμφωνημένους κανόνες.

Μπορεί, και αυτό πράττει, να παρεμβαίνει στη δευτερογενή αγορά ομολόγων προκειμένου να επιτύχει τη θεσμική αποστολή της, που είναι η διατήρηση σταθερότητας τιμών.

Στο πλαίσιο αυτό έχει συνεισφέρει αποφασιστικά στη διατήρηση μιας ευνοϊκής ισορροπίας στις αγορές κρατικών ομολόγων, στις οποίες όλα τα κράτη-μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, απολαμβάνουν πλήρη πρόσβαση σε ιστορικά χαμηλά επιτόκια.

Στην περίπτωση της χώρας μας, καθοριστικό ρόλο στη θετική αυτή εξέλιξη παίζει και η αυξημένη αξιοπιστία της ασκούμενης – σε εθνικό επίπεδο – οικονομικής πολιτικής.

Σε ό,τι αφορά το Σύμφωνο Σταθερότητας, είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα – θα έλεγα επιβαλλόμενη – συζήτηση, η οποία ήταν προγραμματισμένο να γίνει πριν την πανδημία, και αναβλήθηκε εξαιτίας της ενεργοποίησης της ρήτρας γενικής διαφυγής.

Αναλόγως των εξελίξεων στο πεδίο της πανδημίας, είναι πιθανό η συζήτηση αυτή να ξεκινήσει αργότερα εντός του έτους.

Η γνώμη μου είναι ότι οι όποιες αλλαγές γίνουν στο Σύμφωνο Σταθερότητας θα πρέπει να εξασφαλίζουν τη μακροπρόθεσμη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών, να προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στην αντιμετώπιση κρίσεων, να προστατεύουν και να ενθαρρύνουν τις δημόσιες επενδύσεις, ειδικά σε τομείς προτεραιότητας όπως είναι η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση, και, τέλος να χαρακτηρίζονται από διαφάνεια στον σχεδιασμό και την εφαρμογή τους.

Η Ελλάδα, όπως πάντοτε, θα συμμετάσχει ενεργά στον ευρωπαϊκό διάλογο, συνεισφέροντας με ισχυρή βούληση και άρτια επεξεργασμένες θέσεις, εξασκώντας σταθερά έναν αξιόπιστο και εποικοδομητικό ρόλο.

Απάντηση Στουρνάρα

Ο διοικητής της ΤτΕ, Γιάννης Στουρνάρας, απαντώντας στο πρώτο ερώτημα, σημειώνει: "Το δημόσιο χρέος που διακρατεί η ΕΚΤ και το οποίο απέκτησε από την αγορά κρατικών ομολόγων μέσω των πράξεων άσκησης νομισματικής πολιτικής δεν μπορεί να διαγραφεί. Διότι αυτό θα ισοδυναμούσε με νομισματική χρηματοδότηση, η οποία απαγορεύεται από τη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το καταστατικό της ΕΚΤ". Και συνεχίζει: "Ακόμα και αν επιτρεπόταν η διαγραφή του χρέους που διακρατεί η ΕΚΤ, αυτό δεν θα έλυνε αυτομάτως το πρόβλημα, εφόσον δεν θεραπευτούν οι συνθήκες που οδηγούν σε υψηλό δημόσιο χρέος". 

Όσον αφορά ενδεχόμενες αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας, ο διοικητής της ΤτΕ εκτιμά ότι "έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την αλλαγή των κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας, με στόχο να γίνουν πιο απλοί, κατανοητοί, μετρήσιμοι και ρεαλιστικοί". 

Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί η εκτίναξη του ιδιωτικού χρέους την επόμενη της πανδημίας; Συμφωνείτε με την προσέγγιση της Κομισιόν για στοχευμένες παρεμβάσεις σε βιώσιμες επιχειρήσεις;

Απάντηση Σταϊκούρα

Η υγειονομική κρίση προκάλεσε ένα πρωτόγνωρο οικονομικό σοκ, και ως εκ τούτου οποιαδήποτε πρόβλεψη καθίσταται δύσκολη.

Η συνεχιζόμενη πανδημία χτυπά άμεσα την πραγματική οικονομία, σε αντίθεση με την προηγούμενη κρίση που επηρέασε την πραγματική οικονομία μέσα από το τραπεζικό σύστημα και την αγορά ομολόγων.

Σε αυτή την πρωτοφανώς δύσκολη συγκυρία, κύριο μέλημά μας ήταν και παραμένει, η  προστασία του παραγωγικού ιστού της οικονομίας, δηλαδή της απασχόλησης και των επιχειρήσεων, από κινδύνους που προέρχονται από έλλειψη ρευστότητας, μέσα από έγκαιρα και στοχευμένα μέτρα στήριξης.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία για τις ροές εισόδου-εξόδου επιχειρήσεων και την ανεργία, η διαχείριση της κρίσης στον τομέα αυτό ήταν αποτελεσματική.

Με τα σημερινά δεδομένα και για όσο καιρό διαρκεί η υγειονομική κρίση, θα ακολουθήσουμε την ίδια προσέγγιση, που αξιολογείται ως επιτυχημένη από διεθνείς θεσμούς.

Όταν τελειώσει αυτή η κρίση, σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα ξεκινήσει η ανασυγκρότηση και ανάταξη, με σταδιακή προσαρμογή των δημοσιονομικών μας. Η προσαρμογή αυτή θα πρέπει να είναι εναρμονισμένη σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η ταχύτητα της προσαρμογής θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη το διαφορετικό μέγεθος του πλήγματος που δέχθηκαν οι εθνικές οικονομίες, κάτι που συναρτάται άμεσα με την προϋπάρχουσα διάρθρωσή τους.

Ο πυρήνας της θα πρέπει να έχει ισορροπημένο μίγμα ανάμεσα σε δύο στοιχεία.

Πρώτο, την μέγιστη δυνατή υποστήριξη της ανάκαμψης. Προς την κατεύθυνση αυτή, πρέπει να συνεχίσουμε να προσφέρουμε υποστήριξη στην πλευρά της προσφοράς, ώστε να επιτύχουμε την όσο το δυνατόν ομαλότερη μετάβαση από το στάδιο της κρίσης στο στάδιο της κανονικότητας.

Δεύτερο, τη λελογισμένη, αποδοτική – αποτελεσματική, δίκαιη και διαφανή αξιοποίηση των, σε κάθε περίπτωση ανεπαρκών, δημοσιονομικών πόρων.

Είμαι ρεαλιστικά αισιόδοξος για την έκβαση της προσπάθειας, παρ’ όλες τις αναμφίβολες δυσκολίες.

Ανιχνεύω ότι όλοι στην Ευρώπη, διδαγμένοι από τη διαχείριση της προηγούμενης κρίσης,  είμαστε εμπειρότεροι και σοφότεροι, στη διαχείριση οικονομικών κρίσεων.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών αντιμετωπίζουμε το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους με υπευθυνότητα, μεθοδικότητα και σχέδιο.

Έχουμε προχωρήσει, ήδη, με σημαντική επιτυχία, στην υλοποίηση του προγράμματος «ΓΕΦΥΡΑ», παρέχοντας ουσιαστική στήριξη στους πολίτες, που δοκιμάζονται από τον οικονομικό αντίκτυπο της υγειονομικής κρίσης, ενώ δρομολογούμε ένα νέο αντίστοιχο πρόγραμμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Επιπρόσθετα προχωρούμε στη σταδιακή εφαρμογή της ρύθμισης οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, που αποτελεί μία ολιστική και σύγχρονη λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Τέλος, σε συνεργασία με το χρηματοπιστωτικό σύστημα, προωθήθηκαν παρεμβάσεις που δίνουν τη δυνατότητα στους δανειολήπτες να αναστείλουν πληρωμές δόσεων δανείων και να ρυθμίσουν τα δάνειά τους.

Απάντηση Στουρνάρα:

Σχετικά με το δεύτερο ερώτημα, ο κ. Στουρνάρας, αφενός για τις βιώσιμες επιχειρήσεις, υπογραμμίζει πως "οι τράπεζες έχουν κάθε συμφέρον να προχωρούν, και πράγματι προχωρούν, σε ρύθμιση των χρεών τους, και μάλιστα ενθαρρύνονται από τις εποπτικές αρχές". Ωστόσο, στην περίπτωση των οριστικά μη βιώσιμων επιχζειρήσεων, "αυτές θα πρέπει να αφεθούν να κλείσουν". Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντικό να υπάρξει κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας για τους εργαζομένους των εν λόγω επιχειρήσεων μετά τη λήξη των έκτακτων μέτρων στήριξης. "Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ενδεχόμενο πτώχευσης μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων ενέχει δημοσιονομικους κινδύνους, που θα επηρεάσουν την επιστροφή της χώρας στη δημοσιονομική σταθερότητα", προσθέτει.

Τελευταία τροποποίηση στις 19:49 - 28 Φεβ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.