ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η πανδημία αλλάζει την καταναλωτική συμπεριφορά - Ποιες τάσεις κυριαρχούν Κύριο

15:16 - 09 Μαϊ 2021 | Οικονομία
Η πανδημία αλλάζει την καταναλωτική συμπεριφορά - Ποιες τάσεις κυριαρχούν
Η πανδημία επίσπευσε τις αλλαγές που διακρίνονταν εδώ και καιρό στον τομέα των πληρωμών τόσο διεθνώς, όσο και στην Ελλάδα, καθώς σημειώθηκε αύξηση του αριθμού των ανέπαφων συναλλαγών, ενώ δημιουργήθηκαν και νέοι τρόποι, μέσω των οποίων πραγματοποιούνται οι συναλλαγές.

Όπως αναφέρει η Country Manager της Mastercard για την Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, κα. Άσπα Παλημέρη, η πανδημία αποτέλεσε καταλύτη που έφερε δραστικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, σε ό,τι αφορά στις πληρωμές τους.

Στον δυτικό κόσμο, οι ανέπαφες συναλλαγές έχουν διεισδύσει σε μεγάλο βαθμό και λόγω της πανδημίας, αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο. Συγκεκριμένα, το 92% αποτελεί σε σύνολο τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται με κάρτα στον φυσικό κόσμο. Το ποσοστό αυτό αντιπροσωπεύει και την κατάσταση στην Ελλάδα, καθώς το 93% των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών σε φυσικό κατάστημα πραγματοποιούνται ανέπαφα.

Για να υπάρξει τέτοιου είδους άνοδος στο ποσοστό, «συνηγόρησε τόσο το γεγονός ότι οι ανέπαφες συναλλαγές αποτελούν έναν ασφαλή τρόπο πληρωμής – ακόμα και από υγειονομικής άποψης που αποτελεί ζητούμενο πλέον, όσο και το ότι καταφέραμε να διασφαλίσουμε στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, την αύξηση του ορίου ανέπαφων συναλλαγών χωρίς χρήση PIN, από τα 25 ευρώ στα 50 ευρώ», αναφέρει η κυρία Παλημέρη.

Ανέπαφες συναλλαγές μπορούμε να συμπεριλάβουμε όλες τις πληρωμές που χωρίς να χρειάζεται επαφή με το τερματικό, είτε με τη χρήση κάρτας, είτε με τη χρήση συσκευής που έχει μετατραπεί σε μέσο πληρωμής, που πλέον γίνεται εξίσου μέσω κινητού και έξυπνου ρολογιού (smartwatch).

Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η κυρία Παλημέρη, ακόμη και σήμερα το συντριπτικό ποσοστό αυτών των συναλλαγών πραγματοποιείται με κάρτα. Τον τελευταίο χρόνο εισήλθαν και στην ελληνική αγορά οι συναλλαγές με ηλεκτρονικά πορτοφόλια, μέσω κινητού ή έξυπνου ρολογιού, οι οποίες κινούνται δυναμικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Όσον αφορά την Ευρώπη, βάσει συγκριτικών αξιολογήσεων, οι ανέπαφες πληρωμές των καταναλωτών εκτελούνται μέσω mobile συσκευών όλο και συχνότερα στις καθημερινές συναλλαγές τους – από την πρόσβαση στις δημόσιες συγκοινωνίες μέχρι και τις πληρωμές σε καταστήματα, με έναν στους τρεις καταναλωτές να προτιμά πλέον να πληρώνει ανέπαφα με τη mobile συσκευή του.

Στη χώρα μας, η διείσδυσή τους δεν έχει σημειώσει ακόμη σημαντική δυναμική στην καθημερινότητα των καταναλωτών, με μόλις το 1% των ανέπαφων συναλλαγών να πραγματοποιείται με mobile συσκευή το 2020.

Πληρωμή μέσω ψηφιακού πορτοφολιού και στην ελληνική αγορά

Σχετικά με τη χρήση του ηλεκτρονικού πορτοφολιού, ψηφιοποιεί τη φυσική κάρτα του κατόχου σε μία συσκευή – όπως το κινητό τηλέφωνο – κάνοντάς την μέσο πληρωμής, για την πραγματοποίηση ανέπαφων συναλλαγών με τη βοήθεια της τεχνολογίας NFC.

Η Country Manager της Mastercard αναφέρει μάλιστα για την Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, πως στην αγορά προκύπτουν  δύο κατηγορίες λύσεων σχετικά  με τις ψηφιακές πληρωμές, αυτή των issuer wallets και αυτή των X-Pays. Τα issuer wallets αποτελούν τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια, τα οποία τα προσφέρουν οι εκδότριες τράπεζες, χρησιμοποιώντας τις εφαρμογές (android applications) των ίδιων τραπεζών, τα οποία δίνουν σε κάθε χρήστη την δυνατότητα να πραγματοποιεί ανέπαφες πληρωμές.

Τα X-Pays, αφορούν σε ηλεκτρονικά πορτοφόλια που παρέχονται από εφαρμογές τεχνολογικών κολοσσών, όπως η Apple και η Google, τα οποία τα ενσωματώνει κανείς στη συσκευή για την εκτέλεση ανέπαφων πληρωμών.

Στην Ελλάδα οι τράπεζες του συστήματος, αλλά και άλλοι παίκτες της αγοράς, διαθέτουν σχετικές εφαρμογές (issuer wallets) για τους κατόχους καρτών τους με συσκευή Android, ή Apple Pay, για χρήστες με συσκευές Apple.

Σε ό,τι αφορά στη λύση του Google Pay, έχει εμφανιστεί στην ελληνική αγορά, η οποία πρόκειται να διευρυνθεί εντός του 2021. Στη χώρα μας, οι κάτοχοι καρτών Mastercard μπορούν να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα της νέας γενιάς συναλλαγών μέσω Apple Pay, Google Pay, αλλά και των ψηφιακών πορτοφολιών τραπεζών σε συσκευές Android, υπογραμμίζει.

Όπως αναφέρει η κ. Παλημέρη, οι λύσεις των mobile συναλλαγών απευθύνονται σε όλους τους καταναλωτές που διαθέτουν mobile συσκευές (Android ή iOs), διευκολύνοντας  και ασφαλίζοντας ακόμη περισσότερο τις καθημερινές συναλλαγές τους.

Εν ολίγοις, μπορούμε να πραγματοποιήσουμε όλες τις καθημερινές μας συναλλαγές, τις οποίες κάναμε ήδη ανέπαφα με την κάρτα μας, χρησιμοποιώντας τη συνδεδεμένη συσκευή μας. Σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια, μέσα από τη χρήση της τεχνολογίας MDES της Mastercard, τα πραγματικά στοιχεία της κάρτας αντικαθίσταται ασφαλώς με ένα token (ένα μοναδικό κρυπτογραφημένο αριθμό), προκειμένου αυτά να μην αποθηκεύονται στη συσκευή, ούτε να μεταφέρονται κατά τη διάρκεια της συναλλαγής, προφυλάσσοντας τα έτσι, από οποιαδήποτε υποκλοπή.

Το μέλλον ανήκει στις ψηφιακές πληρωμές

Βάσει της ευρωπαϊκής οδηγίας PSD2, από την αρχή του έτους είναι υποχρεωτική μεταξύ άλλων η χρήση της λεγόμενης Ισχυρής Ταυτοποίησης Πελατών – στη γλώσσα μας Secure Customer Authentication (SCA).

Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε συνεργαστεί στενά για ένα μεγάλο διάστημα, με τους αρμόδιους φορείς, τις τράπεζες, τα ιδρύματα πληρωμών και τους εμπόρους, με στόχο να επιτευχθεί αναβάθμιση της ασφάλειας αλλά και της αγοραστικής εμπειρίας του καταναλωτή.

Η ενεργοποίηση της SCA ξεκίνησε στα τέλη του 2020 και εντός του πρώτου τριμήνου του 2021 διατίθεται από όλες τις τράπεζες και εμπόρους στην Ελλάδα. Αυτή η κίνηση οδήγησε σε βελτιωμένη ασφάλεια για τους κατόχους καρτών, αλλά και αναβάθμισε την εμπειρία όσον αφορά τις πληρωμές του χρήστη.

Πέραν της εφαρμογής της, αποφασίσαμε την υλοποίηση μίας καμπάνιας επικοινωνίας με επίκεντρο την SCA, με στόχο την ενημέρωση και την εκπαίδευση των καταναλωτών, πάνω στις διαδικασίες διαδικτυακών πληρωμών που χρειάζεται να ακολουθήσουν, για να απολαύσουν την ενισχυμένη προστασία που παρέχει η Υπηρεσία Ελέγχου Ταυτότητας της Mastercard.

Η καμπάνια προωθεί τη νέα ροή που ακολουθεί η διαδικασία της πληρωμής, εστιάζοντας στα κύρια στάδια της, σύμφωνα με τα πρότυπα της ελληνικής αγοράς, αναφέρει η ‘Ασπα Παλημέρη.

Τελευταία τροποποίηση στις 16:27 - 09 Μαϊ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.