Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Μάλιστα, όπως αναφέρει η τράπεζα, η Ελλάδα κατέγραψε την 6η καλύτερη επίδοση στην ΕΕ σε επιχειρηματική δραστηριότητα κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, επιβεβαιώνοντας τη σταθερή της πορεία παρά τις διεθνείς προκλήσεις. Σύμφωνα με το νέο τεύχος «Τάσεις του Επιχειρείν» της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, η άνοδος τροφοδοτήθηκε κυρίως από τις επενδύσεις και τις εξαγωγές, οι οποίες επιτάχυναν σημαντικά στη διάρκεια του έτους, μετά από ένα υποτονικό πρώτο τρίμηνο. Ο ρόλος αυτών των πυλώνων αναμένεται να είναι καθοριστικός και το 2025, καθώς παραμένουν ιδιαίτερα ευαίσθητοι στις διακυμάνσεις του ασταθούς διεθνούς περιβάλλοντος.
Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις του επιχειρηματικού τομέα κατέγραψαν θετικές επιδόσεις της τάξης του +3% (σε αποπληθωρισμένους όρους) κατά το 2ο και 3ο τρίμηνο του 2024, αφήνοντας πίσω τις χαμηλές επιδόσεις του προηγούμενου δωδεκαμήνου (+1,4%). Ωστόσο η βελτίωση δεν ήταν ομοιόμορφη, αλλά διακρίνεται σε τρεις διακριτές κατηγορίες (με όλες τις τάσεις της ανάλυσης να είναι εκφρασμένες σε αποπληθωρισμένους όρους):
Υπό αυτά τα δεδομένα, ο επιχειρηματικός τομέας το 2024 εκτιμάται ότι θα έχει άνοδο πωλήσεων 2,8% (αντίστοιχη του 2023), με το 4ο τρίμηνο να ακολουθεί τη δυναμική του τελευταίου εξαμήνου (όπως φαίνεται από τα πρώτα στοιχεία για τον Οκτώβριο). Η επίδοση αυτή επιτρέπει στις ελληνικές επιχειρήσεις να συνεχίσουν την αργή αλλά σταθερή αύξηση του μεριδίου τους στην ΕΕ (σε 1,05% το 2024, από 1,01% το 2022, σε όρους προστιθέμενης αξίας), με σημαντικά όμως περιθώρια για την ανάκτηση του προ-κρίσης μεριδίου τους (1,8% κατά την περίοδο 2001-2009).
Κοιτάζοντας μπροστά, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν τα εχέγγυα να επιτύχουν υγιείς επιδόσεις το 2025 της τάξης του 3%, καθώς:
Ωστόσο, οι κινητήριες δυνάμεις του 2025 – η εξωστρέφεια και οι επενδύσεις – αν και προσφέρουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, παραμένουν εκτεθειμένες σε δύο βασικές προκλήσεις. Πρώτον, η αυξανόμενη αβεβαιότητα στο διεθνές περιβάλλον (γεωπολιτική αστάθεια, αυξανόμενοι δασμοί, οικονομική πίεση σε βασικούς εμπορικούς εταίρους) δημιουργεί κινδύνους για τις εξαγωγές, τον τουρισμό και τις επενδύσεις. Δεύτερον, η ψηφιακή και πράσινη μετάβαση, η οποία θέτει νέους όρους ανταγωνιστικότητας και κάνει πιο επιτακτική από ποτέ την ανάγκη των επιχειρήσεων.