ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τι αναφέρει το Σύνταγμα για την επόμενη μέρα των εκλογών

00:56 - 04 Μαϊ 2012 | Πολιτική
Τι αναφέρει το Σύνταγμα για την επόμενη μέρα των εκλογών
Οι εκλογές σχεδόν ήρθαν και όλα τα κόμματα από αύριο το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να αναμένουν τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από την κάλπη. Ωστόσο, είναι σημαντικό να δούμε ποιες είναι οι ενδεχόμενες καταστάσεις που θα προκύψουν, ειδικότερα από τη στιγμή που είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Κυριακή δεν πρόκειται να «βγάλει» αυτοδυναμία για κάποιο κόμμα.

Στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις που δείχνουν πως κανένας από τους πολιτικούς σχηματισμούς δεν καταφέρει να πιάσει το όριο των 151 βουλευτών, το Σύνταγμα προβλέπει τη διαδικασία των διερευνητικών εντολών στα τρία πρώτα κόμματα και με διαφορά τριών ημερών για κάθε διερευνητική εντολή.

 

Σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 37), Πρωθυπουργός διορίζεται ο αρχηγός του κόμματος το οποίο διαθέτει στη Βουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών. Αν κανένα κόμμα δεν διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει στον αρχηγό του κόμματος που διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού Κυβέρνησης που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής.

Αν δεν διαπιστωθεί αυτή η δυνατότητα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του δεύτερου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος και εάν δεν τελεσφορήσει και αυτή, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει διερευνητική εντολή στον αρχηγού του τρίτου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος. Κάθε διερευνητική εντολή ισχύει για τρεις ημέρες.

 

Πως πάμε σε νέες εκλογές


Αν οι διερευνητικές εντολές δεν τελεσφορήσουν, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων σε σύσκεψη και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού Κυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Βουλής, επιδιώκει το σχηματισμό Κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Βουλής για τη διενέργεια εκλογών και σε περίπτωση αποτυχίας αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου το σχηματισμό κυβέρνησης, όσο το δυνατό ευρύτερης αποδοχής, για να διενεργήσει εκλογές και διαλύει τη Βουλή.

Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ανατίθεται εντολή σχηματισμού Κυβέρνησης ή διερευνητική εντολή σε αρχηγό κόμματος, αν το κόμμα δεν έχει αρχηγό ή εκπρόσωπο ή αν ο αρχηγός ή ο εκπρόσωπός του δεν έχει εκλεγεί βουλευτής, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει εντολή σε αυτόν που προτείνει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος. Η πρόταση για ανάθεση εντολής γίνεται σε τρεις ημέρες από την ημέρα που ο Πρόεδρος της Βουλής ή ο αναπληρωτής του ανακοινώνει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τη δύναμη των κομμάτων στη Βουλή. Η ανακοίνωση αυτή γίνεται πριν από κάθε ανάθεση εντολής.

Σωτηρέλης: «Πρέπει να αλλάξει ο νόμος για το μπόνους των εδρών»

 

 

Το «R» επικοινώνησε με τον καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου, κ. Γιώργο Σωτηρέλη, ο οποίος τόνισε πως «ο ισχύων εκλογικός νόμος Παυλόπουλου είναι άδικος. Το μπόνους των 50 εδρών που έχει λαμβάνειν το πρώτο κόμμα πρέπει να αλλάξει. Και αυτό γιατί εκφράζει μεγάλα αναντιστοιχία στην βούληση του εκλογικού σώματος και στην κυβέρνηση που σχηματίζεται μέσα στο Κοινοβούλιο.»  

 

Ο κ. Σωτηρέλης θεωρεί ότι «θα πρέπει να ξαναγυρίζει το μπόνους των εδρών στο συν 40 και όχι 50 όπως είναι τώρα. Ακόμα, για να πάρει το πρώτο κόμμα αυτές τις έξτρα έδρες, θα πρέπει να έχει συγκεντρώσει ένα ποσοστό που να δείχνει ξεκάθαρα πως έχει την πλειοψηφία μέσα στο Κοινοβούλιο, της τάξης του 40% - 42%.

 

Και σίγουρα το μπόνους των επιπλέον εδρών δε θα πρέπει να ισχύει αν το πρώτο κόμμα δεν έχει μια σημαντική διαφορά με το δεύτερο. Δε γίνεται δηλαδή, το πρώτο κόμμα να έχει 41%, το δεύτερο 39% και να ισχύει ο κανόνας για τις έδρες. Θα πρέπει η διαφορά των δύο κομμάτων να είναι τουλάχιστον 5% με 6%» κατέληξε στη δήλωση του στο «R» ο κ. Σωτηρέλης.

 

Α. Βέλμαχος

 

[email protected]

Πολυμέσα

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.