ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η αποχή από τις κάλπες, ο σεξισμός & η υποκρισία για την "πρώτη φορά" των "κοριτσιών" του Σταύρου

00:01 - 21 Μαϊ 2014 | Πολιτική
Η αποχή από τις κάλπες, ο σεξισμός & η υποκρισία για την "πρώτη φορά" των "κοριτσιών" του Σταύρου
"Με τόσο χρόνο ομιλίας, θα πεις και μια κουβέντα παραπάνω", είναι το μότο πετυχημένης διαφημιστικής καμπάνιας γνωστής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας. Και στα δυο σποτάκια της καμπάνιας, βλέπουμε ότι οι δυο ήρωες που μιλάνε χωρίς να το πολυσκεφτούν, το πληρώνουν ακριβά: τον πρώτο τον κυνηγάνε ιθαγενείς στη ζούγκλα του Αμαζονίου, και τον δεύτερο τον "σέρνουν" πάνω σε μια μπάρα...

Αυτός ακριβώς ο κίνδυνος ελλοχεύει και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. "Με τόσο χρόνο ομιλίας", κόμματα και υποψήφιοι λένε πολλές κουβέντες παραπάνω, για τις οποίες γρήγορα μετανιώνουν...

 

Δεν ξέρουμε αν μετάνιωσαν στο Ποτάμι για δυο προεκλογικά σποτ του κόμματος. Το σίγουρο είναι ότι αυτά έχουν προκαλέσει "φουσκοθαλασσιές" στον πολιτικό σχηματισμό, καθώς έχουν ξεσηκώσει έντονες αντιδράσεις, τόσο από μέλη και υποψήφιους όσο και από αντιπάλους.

potami200514

Στο πρώτο σποτ εμφανίζεται ένα νέο όμορφο κορίτσι να δηλώνει πως "δεν το έχει κάνει ποτέ" και πως ξέρει πως η "πρώτη φορά είναι πολύ σημαντική", γι' αυτό θέλει να είναι με κάποιον που αξίζει, θα την προσέχει και θα νοιάζεται γι' αυτήν. Τελικά το κορίτσι, αποκαλύπτει ότι δε μιλά για σεξουαλική πράξη όπως υπονοείται σαφώς στο βίντεο αλλά για την πρώτη φορά που ρίχνεις την ψήφο σου στην κάλπη.

 

Στο δεύτερο σποτ, πρωταγωνίστρια είναι μια γυναίκα μεγαλύτερης ηλικίας, η οποία λέει πως δεν μεν η πρώτη της φορά, αλλά "έχω πολύ καιρό να το κάνω, γιατί δε εμπιστευόμουν κανένα". Στη συνέχεια του διαφημιστικού γίνεται φανερό πως και εκείνη μιλά για τη συμμετοχή της στις εκλογές.

 

Είναι χαρακτηριστικό το κείμενο που συνοδεύει τα βίντεο: "H Άγγη έχει πολύ καιρό να το κάνει. Για την Μαρίλια θα είναι η πρώτη της φορά. Και οι δύο όμως διστάζουν, η κάθε μία για τους λόγους της. Δείτε τις ιστορίες δύο γυναικών..."

 

Από τους πρώτους που το είδαν και δεν χάρηκαν ιδιαίτερα, ήταν δυο εκ των υποψηφίων ευρωβουλευτών του Ποταμιού, ο Περικλής Βαλλιάνος και η Βάσω Κιντή, οι οποίοι με αναρτήσεις τους στους προσωπικούς λογαριασμούς τους στο facebook, χαρακτηρίζουν το σπότ κακούγουστο και σεξιστικό και ζητούν να αποσυρθεί.

 

Όπως σημειώνει ο κ. Βαλλιάνος, οι "διαφημίσεις" αυτές προσβάλλουν κάθε γυναίκα με ένα διεστραμμένο χιούμορ. Και βέβαια υποσκάπτουν και προσβάλλουν κάθε αξία για την οποία υποτίθεται συγκροτήθηκε το Ποτάμι. 

potam200514

Από την πλευρά της, η κυρία Κιντή προχωράει τον προβληματισμό της ένα βήμα παραπέρα, σημειώνοντας ότι το πρόβλημα δεν είναι πως παρομοιάζεται η συμμετοχή στις εκλογές με την σεξουαλική πράξη και ότι μιλούν οι γυναίκες για το σεξ. "Το πρόβλημα είναι ότι μιλούν μόνο οι γυναίκες για το σεξ και περιμένουν και τον ωραίο τύπο. Δεν είδα να μας μιλάει κανένας άντρας για την πρώτη του φορά. Είμαι σίγουρη ότι μπορούσαμε να φτιάξουμε καλύτερα και πιο πρωτότυπα video", λέει χαρακτηριστικά.

 

Πέρα όμως από το "ηθικό" κομμάτι του ζητήματος, από τη φεμινιστική διάσταση, ακόμη και πέρα από την πλάκα, και το τρολάρισμα με κάθε τρόπο που αναμένεται στα social media και στις παρέες, το θέμα είναι εξόχως πολιτικό. Γιατί μπορεί κάποιος να πει ότι η ιστορία είναι παλιά, καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιούνται γυναίκες για να "πουλήσει" ένα προϊόν.

 

Αλλά όπως επισημαίνει, ο κ. Βαλλιάνος, "το να οδηγείς το μυαλό κάποιου σε τέτοιες καταστάσεις σημαίνει ότι αποπροσανατολίζεις πλήρως την πολιτική επιλογή που έχει να κάνει με ώριμη σκέψη για το μέλλον του τόπου". Και επιπλέον, πόσο political correct μπορεί να θεωρηθεί η προσπάθεια ενός νέου κόμματος, όπως είναι το Ποτάμι, "που ευαγγελίζεται την ανανέωση της πολιτικής, να πετύχει τους σκοπούς του με ακραίες ή μη εκδοχές του σεξισμού;", όπως διερωτάται η ΔΗΜΑΡ.

 

Και επίσης, τι προσθέτουν τέτοια παρωχημένα σχήματα στην ευρωπαϊκή κουλτούρα και στην αλλαγή νοοτροπίας που χρειαζόμαστε οι Έλληνες;

Υπάρχει βέβαια και μια άλλη παράμετρος. Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε ότι θα περίμεναν από ένα νέο κόμμα μια πιο πρωτότυπη καμπάνια, και όχι μια αντιγραφή αντίστοιχου προεκλογικού σποτ του Μπαράκ Ομπάμα.

 

Δεν έλειψαν και τα θετικά σχόλια, από ανθρώπους που εκτιμούν ότι ήταν ένα χαριτωμένο βίντεο, καθόλου προκλητικό ή χυδαίο, και σίγουρα προτιμότερο από τον βαρετό ξύλινο λόγο. Οι ίδιοι αναρωτιούνται αν ζούμε στο Ιράν, και καλούν όσους αντιδρούν να πάρουν διαζύγιο από τη σεμνοτυφία, υπενθυμίζοντας ότι αντίστοιχες αντιδράσεις που καταγράφηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες για το σποτάκι του Ομπάμα, προέρχονταν από τους ακραίους συντηρητικούς κύκλους του Tea Party...

apot200514

Ο ίδιος ο Σταύρος Θεοδωράκης, από τη Θεσσαλονίκη, τόνισε ότι "μόνον ένας ανόητος" θα μπορούσε να κατηγορήσει για σεξιστικό περιεχόμενο το περιεχόμενο του προεκλογικού σποτ. Ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να αποσυρθεί το σποτ, σημειώνοντας ότι η αίσθηση που ο ίδιος αποκόμισε είναι πως οι αντιδράσεις του κόσμου είναι θετικές και χαρακτήρισε όσους διαμαρτύρονται "υπερσυντηρητικούς αριστερούς".

 

Επισήμανε ότι πήρε την ιδέα για το σποτ από την προεκλογική καμπάνια του προέδρου των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα και υπενθύμισε ότι και στην Αμερική το εν λόγω σποτ είχε προκαλέσει αρνητικές αντιδράσεις από "υπερσυντηρητικούς" κύκλους. Ο Σταύρος Θεοδωράκης παρατήρησε πως δεν είναι δυνατό να τον εγκαλούν για "προσβολή" των γυναικών, όταν ο ίδιος έχει δείξει σεβασμό στις γυναίκες, στις τηλεοπτικές εκπομπές που έκανε γι αυτές, κι έχει βρει θετική ανταπόκριση από την πλευρά τους.

 

 Η σχετική συζήτηση, όπως καταλαβαίνουμε, χωράει πολλά επιχειρήματα, και σηκώνει πολύ προβληματισμό. Όπως σηκώνει και πολύ υποκρισία.

 

Σαν και αυτή που επιδεικνύουν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ- από τη νεολαία μέχρι υποψήφιους ευρωβουλευτές- που εμφανίζονται λάβροι κατά του Ποταμιού και του Στ. Θεοδωράκη, μιλώντας για "χυδαία και προσβλητικά για τις γυναίκες βίντεο", τα οποία- όπως σημειώνουν- "εκπροσωπούν μια αντίληψη που κομίζει την ηθική και αισθητική του Μπερλουσκονισμού", αλλά θα βρουν μπροστά τους, όπως λένε, "όλους του προοδευτικούς ανθρώπους της χώρας..."

 

Οι ίδιοι είχαν αντιδράσει χαρακτηρίζοντας σεξιστικές τις αναφορές του Θεόδωρου Πάγκαλου, για τη Ρένα Δούρου και τις αφίσες της. 

 

Αλήθεια, όμως, τι ακριβώς έκαναν οι "προοδευτικοί άνθρωποι της χώρας", και πώς αντέδρασαν στελέχη του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στην απόφαση της Πάολα Μπακίντου, επικεφαλής της ομάδας επικοινωνίας του ψηφοδελτίου "Για μια άλλη Ευρώπη με τον Τσίπρα" στην Ιταλία, να φωτογραφηθεί μπικίνι, για να "υποστηρίξει" την υποψηφιότητα του κ. Τσίπρα για την προεδρία της Κομισιόν; 

 

Ποια ήταν η αντίδραση στα αναλυτικά ρεπορτάζ γι' αυτό το γεγονός σε όλες σχεδόν τις εφημερίδες αλλά και στα τηλεοπτικά μέσα, με τις επίμαχες φωτογραφίες; Ή μήπως σε αυτή την περίπτωση δεν βλέπαμε χυδαίες και προσβλητικές για τις γυναίκες φωτογραφίες, και δεν είχαμε να κάνουμε με την ηθική και στην αισθητική του Μπερλουσκονισμού;

 

Γ. Σαραντάρης

Τελευταία τροποποίηση στις 00:55 - 21 Μαϊ 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.