ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σταθάκης: Σώσαμε τα υδροηλεκτρικά από την πώληση

18:37 - 14 Νοε 2018 | Πολιτική
Σταθάκης: Σώσαμε τα υδροηλεκτρικά από την πώληση
«Για πρώτη φορά, η Ελλάδα αποκτά μακροχρόνιο εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με χρονικό ορίζοντα το 2030, τέθηκε από χθες σε δημόσια διαβούλευση, ανοίγοντας ένα πεδίο διαλόγου με τους πολίτες και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το ενεργειακό μέλλον της χώρας». Αυτό, τόνισε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, κατά τη διάρκεια της σημερινής ενημέρωσης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, σχετικά με τη μονάδα Πτολεμαΐδα V της ΔΕΗ.

Ο κ. Σταθάκης επισήμανε ότι το ΕΣΕΚ λαμβάνει υπόψη τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας τόσο με τη Συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή όσο και με τη συνυπογραφή των φιλόδοξων στόχων που τέθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και επικυρώθηκαν χθες από το Ευρωκοινοβούλιο για 32,5% βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και μερίδιο 32% των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην τελική κατανάλωση ενέργειας μέχρι το 2030. «Στο πλαίσιο της συζήτησης, που θα γίνει τις επόμενες εβδομάδες, θα αποτυπωθούν ευκρινώς οι προσεγγίσεις που έχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και θα καταλήξουμε σε ένα οριστικό σχέδιο το οποίο θα υποβάλλουμε στην Κομισιόν ως δεσμευτικό για τη χώρα», σημείωσε.

Αναφορικά με τη συμβολή του λιγνίτη στο ενεργειακό μείγμα, ο Υπουργός επισήμανε ότι αυτό θα αποκλιμακώνεται σταδιακά, αλλά η συνεισφορά του θα παραμείνει σημαντική. Όπως εξήγησε, ο λιγνίτης συμβάλλει στο 33% σήμερα, ενώ βάσει του ΕΣΕΚ θα αποκλιμακωθεί στα επίπεδα του 17% το 2030 όσον αφορά στην τελική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.  Η βάση υπολογισμού για το 17%, συνέχισε,  είναι πως όσες μονάδες πλέον αποσύρονται δεν αντικαθίστανται. Αυτή είναι η βασική αρχή που δημιουργεί και το χώρο για το Αμύνταιο, υπό την προϋπόθεση ότι θα προχωρήσει το έργο περιβαλλοντικής αναβάθμισης.

Η ΔΕΗ

Σε ερώτηση σχετικά με τη διαδικασία αποεπένδυσης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, ο κ. Σταθάκης υπογράμμισε ότι «ως κυβέρνηση θεωρούμε όχι μόνο ότι πρέπει να ολοκληρωθεί επιτυχώς, αλλά πως αποτελεί το απόλυτα κομβικό σημείο για τη συνολική αναμόρφωση του ενεργειακού τομέα». Πρόσθεσε ακόμη, ότι οι μικροπαρατάσεις είναι συνήθης πρακτική, σημειώνοντας: «Άρα, είμαστε εντός του χρονοδιαγράμματος, με μια εύλογη καθυστέρηση».

Αναφερόμενος στα οφέλη από τη διαδικασία αποεπένδυσης, σημείωσε ότι θα καταργηθούν τα ΝΟΜΕ και έτσι θα ολοκληρωθεί η διαδικασία των διαρθρωτικών μέτρων. «Σώσαμε τα νερά. Αυτή, είναι μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης. Η ΔΕΗ θα διατηρήσει το ισχυρό και πολύ κερδοφόρο κομμάτι της», επισήμανε. Σχετικά με το μέλλον της διαδικασίας αποεπένδυσης, ο κ. Σταθάκης τόνισε πως «εμείς, στη συζήτηση με τους Θεσμούς, καταθέσαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και δεν επιτρέψαμε τη σεναριολογία καθώς θα ήταν καταστροφικό για την ίδια την αποεπένδυση».

 Τέλος, ο Υπουργός υπογράμμισε ότι προτεραιότητα για την κυβέρνηση αποτελεί η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. «Είναι στρατηγικό σημείο της πολιτικής μας στο πλαίσιο των εθνικών στόχων για το 2030. Έχουμε πολύ ισχυρή πολιτική για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας», τόνισε. Πρόσθεσε ακόμη, ότι η παρούσα κυβέρνηση ανέτρεψε το σχέδιο της Ν.Δ. για πλήρη ιδιωτικοποίηση του ενεργειακού τομέα, διατηρώντας τις υποδομές υπό δημόσιο έλεγχο και δημιουργώντας, ταυτόχρονα, κανόνες σε ένα ρυθμιζόμενο πλαίσιο, προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος και των καταναλωτών.

Οι στόχοι

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις του ενεργειακού σχεδιασμού ως το 2030 προβλέπεται η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την προώθηση εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές (βιοκαύσιμα, υβριδικά, ηλεκτρικά, φυσικό αέριο, υγραέριο), καθώς και η εφαρμογή μέτρων «απόσυρσης»  με δάνεια και επιχορηγήσεις για οχήματα δημόσιας χρήσης και φορτηγά.

Τονίζεται συγκεκριμένα ότι «το ιδιαίτερα επιτυχημένο πρόγραμμα αντικατάστασης των επιβατικών οχημάτων και ελαφρών φορτηγών με νέα υψηλής ενεργειακής απόδοσης θα επαναληφθεί μέσω ενός ευρύτερου προγράμματος χρηματοδότησης με μικτό τρόπο (δάνειο και επιχορήγηση) για την αντικατάσταση οχημάτων δημόσιας χρήσης και εμπορευματικών οχημάτων». Ο στόχος που τίθεται είναι το 10% του στόλου των επιβατικών οχημάτων το 2030 να κινούνται με ηλεκτρικό ρεύμα.

Επίσης προβλέπεται η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιριακού αποθέματος της χώρας αποτελεί βασική προτεραιότητα του Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού.  Έτσι ένα στα 10 σπίτια σχεδιάζεται να αναβαθμιστεί ενεργειακά μέχρι το 2030, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας κατά 12 δισεκατομμύρια ευρώ καθώς και τη δημιουργία και διατήρηση πάνω από 20.000 θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.

Τέλος μέσα από επενδύσεις ανανένεται να προστεθεί προτιθέμενη αξία ύψους 12 δισεκ. και  το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών στην τελική κατανάλωση ενέργειας το 2030 να διαμορφωθεί σε 32% έναντι στόχου 30%.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.