ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Αξίζουμε καλύτερα και στην Υγεία

12:00 - 25 Ιουν 2019 | Πολιτική
Αξίζουμε καλύτερα και στην Υγεία
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας απέρχονται μέσα σε μια εκκωφαντική αποτυχία όλων των πολιτικών που δοκίμασαν στο χώρο της Υγείας και, πιο συγκεκριμένα, παραδίδουν τα οικονομικά της υγείας χειρότερα από ποτέ, ακόμα και συγκρινόμενα με την δύσκολη περίοδο της έναρξης της κρίσης.
  1. Σημερινή κατάσταση:

Οι σοβαρότατες ανεπάρκειες, η αδράνεια στα όρια της αδιαφορίας, η ιδεοληπτική προσκόλληση σε παρωχημένες νοοτροπίες,  οδήγησαν τους πολίτες, τους ασθενείς και τις οικογένειές τους στην απελπισία, τους  επιστήμονες υγείας στην απαξίωση και τους παρόχους υπηρεσιών υγείας σε οικονομικό αδιέξοδο.

  • H λογική της κλειστής φαρμακευτικής δαπάνης επεκτείνεται μέχρι το 2022 με νομοθετική ρύθμιση. Η έλλειψη προβλεψιμότητας και σταθερότητας, οι υπέρογκες άμεσες κι έμμεσες επιβαρύνσεις, το ανεξέλεγκτο clawback, απειλούν ευθέως την οικονομική βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στο χώρο της Υγείας, αλλά κυρίως, θέτουν εν αμφιβόλω την πρόσβαση των ασθενών σε νέες ή/και υπάρχουσες καταξιωμένες θεραπείες.
  • H δημόσια φαρμακευτική δαπάνη παρέμεινε σταθερή για τέταρτη συνεχή χρονιά, για τον ΕΟΠΥΥ στα 1,945 δις Ευρώ και για τα νοσοκομεία στα 570 εκατ. Ευρώ. Η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη κατά κεφαλή στη χώρα μας βρίσκεται στα 188 ευρώ, ενώ στις χώρες του ευρωπαϊκού νότου είναι 246 ευρώ και στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών είναι 303 ευρώ.
  • Κάθε χρόνο το clawback αυξάνεται δραματικά και σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία του 2018 οι επιβαρύνσεις (clawback και rebate) θα ξεπεράσουν τα € 990 εκατ. στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη ενώ εάν υπολογίσουμε και τα νοσοκομεία (€436 εκατ. κατ’ ελάχιστο) το ποσό θα πλησιάσει τα €1,5 δις (από €1,2 δις που έφτασε το 2017).
  • Οι επιβαρύνσεις αυτές είναι 4 φορές πάνω από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο και αφορούν παράλληλα το υψηλότερο ποσοστό από κάθε άλλο κλάδο της Ελληνικής οικονομίας. Αξίζει να αναφερθεί εδώ , ότι ο κλάδος της Φαρμακοβιομηχανίας συμβάλλει με 3,5% στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ), υποστηρίζει 26.000 άμεσες και πολλαπλάσιες έμμεσες θέσεις εργασίας και αντιπροσωπεύει το 18% των συνολικών δαπανών για έρευνα και ανάπτυξη.
  • Η ιδιωτική δαπάνη δεν μειώνεται και όπως αποδεικνύεται το κράτος κάνει κοινωνική πολιτική με ξένες τσέπες. Όπως επισημαίνει η ΕΛΣΤΑΤ, η Ελλάδα με ποσοστό 7,3% καταγράφει  τη μεγαλύτερη ιδιωτική δαπάνη για την Υγεία μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Ενδεικτικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο το ποσοστό της ιδιωτικής δαπάνης για την Υγεία είναι στο Ηνωμένο Βασίλειο 1%, στην Ισπανία 3,4%, στην Σερβία 4,4% και στην Ιταλία 4,8%.
  • Η Επιτροπή Αξιολόγησης (HTA) καθυστερεί χαρακτηριστικά: Πλησιάζουν τις 100 οι αιτήσεις νέων φαρμάκων που βρίσκονται στα συρτάρια, οι περισσότερες έχουν ξεπεράσει τις 120 ημέρες αναμονής και κάποιες και το όριο των 180 ημερών! Μας λένε ότι είναι έτοιμα 10 νέα φάρμακα να μπουν στην αγορά, αλλά δεν τα βλέπουμε. Να τονίσουμε εδώ ότι στην αγορά έχει να εισαχθεί νέο φάρμακο από το Μάιο του 2018.
  1. Πρόγραμμα Νέας Δημοκρατίας για μια νέα Πολιτική Φαρμάκου:

Με την επιβεβαίωση της θέλησης του ελληνικού λαού μέσω των επικείμενων εκλογών, στην επερχόμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, επαφίεται η ανάταξη των στρεβλώσεων και η επίσπευση των μεταρρυθμίσεων που καθυστερούν επί μία τετραετία και πλέον στο χώρο της Υγείας.                      Στηριζόμαστε σε ένα πλήρες, εμπεριστατωμένο και κοστολογημένο πρόγραμμα Υγείας και προχωράμε τάχιστα και στοχευμένα σε:

  • Διαρθρωτικές αλλαγές ώστε να ελαχιστοποιηθεί το claw back: μητρώα ασθενών ανά χρόνια νόσο, συγκεκριμένα εφαρμόσιμα και λειτουργικά θεραπευτικά πρωτόκολλα, ηλεκτρονικός φάκελος ασθενούς.
  • Αξιοποίηση δεδομένων ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, έλεγχος και λογοδοσία. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση έπρεπε να είναι ήδη σε πλήρη ισχύ και δεν είναι, με αποτέλεσμα η υπερσυνταγογράφηση και η υπερπαραπεμπτικογραφία να παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
  • Λήψη μέτρων προκειμένου η κατανομή του ποσού επιστροφών στους υπόχρεους παρόχους να είναι δίκαιη και ανάλογη της συμβολής τους στη δαπάνη. Αν αυτό θα γίνει με επιμερισμό του κλειστού προϋπολογισμού της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης σε υπο-προϋπολογισμούς ή με άλλο τρόπο, θα είναι προϊόν εκτενούς συζήτησης με όλους τους φορείς και όχι αποτέλεσμα οδυνηρών εκπλήξεων.
  • Το μέγεθος της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης θα επαναξιολογηθεί με βάση τις τρέχουσες επιδημιολογικές αλλά και υγειονομικές ανάγκες. Νέα πολύτιμα φάρμακα και τεχνολογίες εμφανίζονται καθημερινά στην παγκόσμια αγορά υγείας, ενώ συγχρόνως το προσδόκιμο επιβίωσης αυξάνεται και μαζί του οι χρόνιες νόσοι και η συνοσηρότητα.                                                                                    
  • Διερεύνηση του ενδεχομένου δημιουργίας πρόσθετων προϋπολογισμών για την πρόληψη (εμβόλια, πρόληψη AIDS, παράγωγα αίματος), την πρόνοια για τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες (π.χ. ανασφάλιστους) και για άλλες ανελαστικές συνιστώσες της δαπάνης.                                                                                                               
  • Παροχή κινήτρων (όπως αυξημένες αποσβέσεις, μεταφορά φορολογικών ζημιών) σε όσες εταιρίες επενδύουν σε έρευνα ανάπτυξη και παραγωγή προϊόντων.

Συζητείται ο συνυπολογισμός των δαπανών έρευνας και ανάπτυξης στον επιμερισμό του claw back.

  • Καθιέρωση συνυπευθυνότητας μεταξύ του Κράτους και των παρόχων ιατρικών προϊόντων και υπηρεσιών, με Υπογραφή πενταετούς συμφώνου σταθερότητας με την φαρμακοβιομηχανία και τους υπόλοιπους παρόχους υπηρεσιών υγείας.
  • Υπάρχει σαφής πολιτική βούληση για προώθηση των κλινικών μελετών με στόχο την ενδυνάμωση της έρευνας και της νέας τεχνολογίας σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές παροχής υπηρεσιών υγείας
  • Αναζητώντας όμως την απαραίτητη όσο και λεπτή ισορροπία οφείλουμε να δώσουμε κίνητρα και για την επιλογή οικονομικότερων θεραπειών και γενοσήμων σε γιατρούς, φαρμακοποιούς και πολίτες, με στόχο την εξεύρεση δημοσιονομικού χώρου για την ιατροτεχνολογική καινοτομία.
  • Αξιολόγηση τεχνολογιών υγείας (ΗΤΑ) -  άρση των στρεβλώσεων: Αλλαγή των κριτηρίων για τους εξωτερικούς αξιολογητές, ουσιαστική συμμετοχή των ιατρικών επιστημονικών εταιριών και των εκπροσώπων των ασθενών, συνεργασία και συμμετοχή στην κοινή δράση 3 (joint action 3) της  EUnetHTA (Δίκτυο Αξιολόγησης Τεχνολογίας Υγείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ομογενοποίηση της αξιολόγησης με τις ευρωπαϊκές αντίστοιχες αξιολογήσεις και αποφυγή των περιττών επαναλήψεων και χρονοβόρων διαδικασιών σε εθνικό επίπεδο, όπου αυτό είναι δυνατό.                                                                                                                      
  • Διαπραγμάτευση τιμών με διαφάνεια, ισοτιμία, επιστημονική και κλινική τεκμηρίωση, με γνώμονα την υγεία των πολιτών και σεβασμό ακόμα και στο ένα ευρώ του έλληνα φορολογούμενου.Η χορήγηση της θεραπείας θα συνδέεται με την αποτελεσματικότητα της: Θα αποζημιώνονται οι θεραπείες με αποδεδειγμένο όφελος στην υγεία των πολιτών.

Βασίλης Οικονόμου

Βουλευτής - Τομεάρχης Υγείας Νέας Δημοκρατίας

Υποψήφιος Βουλευτής Ανατολικής Αττικής

Τελευταία τροποποίηση στις 12:10 - 25 Ιουν 2019
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.