ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Στη γραμμή ΣΥΡΙΖΑ η κυβέρνηση για την ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης-Αττικής-Κύπρου

10:05 - 04 Οκτ 2019 | Πολιτική
Στη γραμμή ΣΥΡΙΖΑ η κυβέρνηση για την ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης-Αττικής-Κύπρου
Στην γραμμή που χάραξε για την ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης - Αττικής - Κύπρου η προηγούμενη κυβέρνηση και ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης κινείται η κυβέρνηση και ο νυν υπουργός ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

Πιο συγκεκριμένα η κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις που και χτες έλαβαν χώρα μεταξύ του υφυπουργού Περιβάλλοντος Γεράσιμου Θωμά και εκπροσώπων του Εuroasia Interconnector, (της Κυπριακής εταιρείας που προωθεί αποκλειστικά τον χαρακτηρισμό  της ηλεκτρικής διασύνδεσης  Αττικής- Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ  ως έργου PCI - κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος) τόνισε ότι μόνο η Αριάδνη, θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ που έχει αναλάβει την υλοποίηση του ελληνικού σκέλους του έργου (Κρήτη- Αττική),  μπορεί να αποτελέσει το φορέα υλοποίησης της διεθνικής αυτής διασύνδεσης. Είναι μια επιλογή που είχε προκρίνει η προηγούμενη κυβέρνηση, καθώς εκτίμησε ότι το σχήμα του Euroasia Interconnector δεν προσέφερε τα τεχνικά και οικονομικά εχέγγυα αφενός για την άμεση υλοποίηση του κομβικά εθνικού έργου της διασύνδεσης της Κρήτης με τον εθνικό κορμό αλλά και αφετέρου της επαρκούς προώθησης του διεθνούς σκέλους του έργου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι και ο Κωστής Χατζηδάκης έχει με έμφαση τονίσει ότι η μεγάλη διασύνδεση με την Κρήτη, που ήδη προχωρά μέσω του ΑΔΜΗΕ και της «Αριάδνης» είναι προτεραιότητα ώστε να διασφαλιστεί ότι το νησί δεν θα μείνει χωρίς ρεύμα.

Σημειώνεται ότι για σήμερα είναι προγραμματισμένη συνεδρίαση της ΕΕ, η οποία θα καθορίσει τον τελικό κατάλογο για τα έργα PCI (κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος) που στόχος είναι να συμπεριληφθεί και το παρόν έργο για να εξασφαλίσει και την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Ήδη έχουν γίνει σειρά επαφών μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου αλλά και του διαχειριστή του Βελγίου  Elia, ο οποίος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει μετοχικά στο μεγάλο έργο. Στόχος της Αθήνας σε όλη αυτή τη διαδικασία που έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον κυρίως λόγω της άμεσης οικονομικής απόδοσης που θα έχει το τμήμα Αττική – Κρήτη είναι για λόγους γεωπολιτικούς να παραμείνει στο «παιχνίδι» η Κύπρος. Ωστόσο η κυπριακή πλευρά επιμένει να μη συμμετάσχει στην Αριάδνη.

Η κόντρα με την εταιρία  EuroAsia Interconnector

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κόντρα με την εταιρία  EuroAsia Interconnector και την κυπριακή πλευρά έχει ξεκινήσει επί υπουργίας κ. Γ. Σταθάκη. Ο ίδιος λίγους μήνες πριν είχε χαρακτηρίσει την εταιρία  EuroAsia Interconnector, που διεκδικεί την υλοποίηση του έργου έχοντας στο «χαρτοφυλάκιό» την επίσημη αναγνώριση από την Κομισιόν, ως επίσημου Φορέα Υλοποίησης του έργου, «ανύπαρκτη» υπονοώντας ότι δεν έχει βρει τα απαραίτητα κεφάλαια.

«Η Ελλάδα δεν θα θυσιάσει το μεγαλύτερο εθνικής σημασίας έργο της σε μια περαιτέρω διολίσθηση και εμπλοκή με μια ανύπαρκτη εταιρεία -για να είμαστε και ειλικρινείς τώρα- που δεν έχει φράγκο, δεν έχει τεχνολογία, δεν έχει κάνει ποτέ της κανένα έργο και που κάποιοι, για διάφορους λόγους, συνεχίζουν να θεωρούν ότι μπορεί να υλοποιήσει το μεγαλύτερο έργο της χώρας. Δεν γίνεται. Η Ελλάδα θα προχωρήσει και θα προχωρήσει με τον μόνο τρόπο που είναι εφικτό το έργο» είχε αναφέρει πριν λίγους μήνες στη Βουλή  ο κ. Σταθάκης.

«Όταν έκλεισε το θέμα συμβατότητας της ΑΡΙΑΔΝΗΣ με το PCI -γιατί έκλεισε αυτό το θέμα- η μόνη πράξη που έπρεπε να κάνει ο EuroAsia, για να συνεχίσει το PCI πλήρως ενταγμένο, ήταν μία: Να γράψει σε μια κόλλα χαρτί μια πρόταση: “Ο EuroΑsia ως project promoter, αναγνωρίζω την ΑΡΙΑΔΝΗ ως φορέα υλοποίησης του πρώτου σκέλους του έργου”. Και δεν υπήρχε πλέον κανένα πρόβλημα. Διότι η ΑΡΙΑΔΝΗ ως μέρος του PCI, με την αναγνώριση αυτή -μία πρόταση είναι, και αυτό απάντησα και στον Κύπριο συνάδελφο και φίλο μου- θα προχωρούσε κανονικά.  Το δεύτερο κομμάτι, όταν ωριμάσει και έχοντας διασφαλίσει ότι οι τεχνικές προδιαγραφές θα είναι το ίδιο, θα βρει ένα άλλο SPV σχήμα και θα προχωρούσε κοκ.

Άρα, όλο το θέμα είναι μια απλή παραδοχή, την οποίαν υπέγραψε το Οκτώβρη του 2017 ο EuroAsia, αναίρεσε την υπογραφή του και αφού μπήκε το θέμα σε μια σειρά με απόφαση της ΡΑΕ κ.λπ. και αφού δεν είχε τα λεφτά να συμμετέχει στην ΑΡΙΑΔΝΗ, έπρεπε απλώς να το αναγνωρίσει» είχε σημείωσε με έμφαση ο κ. Σταθάκης.

«Η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης δικαιωματικά είναι εθνικό έργο που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ, όπως ανήκουν και όλα τα μεγάλα εθνικά έργα και είναι και στο επενδυτικό του πρόγραμμα. Για να κάνει κάποιος άλλος αυτό το έργο, πρέπει να του το παραχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ, να του πει «δεν μπορώ να το κάνω εγώ, κάντο εσύ» κατέληξε ο κ. Σταθάκης.

 Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.