ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πολιτική αντιπαράθεση για τη μορφή στήριξης της Aegean

18:41 - 04 Φεβ 2021 | Πολιτική
Πολιτική αντιπαράθεση για τη μορφή στήριξης της Aegean
Αντιπαράθεση για τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η στήριξη της Aegean έλαβε χώρα στη Βουλή με αιχμή το εάν θα πρέπει το κράτος να πάρει ή όχι μετοχές της εταιρίας και να έχει συμμετοχή στο Δ.Σ. Σημειώνεται ότι το ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται στα 120 εκατ. ευρώ κι έχει λάβει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις κρατικές ενισχύσεις,.

«Η παρούσα διάταξη κρίνεται αναγκαία διότι η εταιρεία, που αποτελεί τον βασικό αερομεταφορέα της χώρας μας, όπως και συνολικά ο κλάδος των αερομεταφορών, υπέστη, εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων, πολύ σημαντική απώλεια εσόδων, λόγω της τεράστιας μείωσης της επιβατικής κίνησης» ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και προσέθεσε:

«Η βάση της απόφασης για την ενίσχυση προς την Aegean είναι ότι όταν λειτουργεί σε κανονικότητα, εκτός πανδημίας, συμβάλλει σημαντικά στα δημόσια οικονομικά, και ευρύτερα στην οικονομία της χώρας. Συγκεκριμένα, το 2019, απέδωσε 390 εκατ. ευρώ σε φόρους, εισφορές και τέλη υποδομών της χώρας. Το ποσό αυτό είναι 9 φορές μεγαλύτερο από τα μερίσματα που πλήρωσε την ίδια χρήση στους μέτοχους της Και πάνω από 3 φορές την άμεση ενίσχυση που προβλέπουμε. Όταν, λοιπόν, πηγαίνει καλά η εταιρεία, η απόδοση είναι άμεση και πολλαπλάσια για το Δημόσιο.Σημειώνεται ότι προκειμένου να λάβει την πιο πάνω παροχήοικονομικής ενίσχυσης, η εταιρεία δεσμεύεται να προβείπροηγουμένως σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 60εκατ. ευρώ και να χορηγήσει στο Ελληνικό Δημόσιο, χωρίς επιβάρυνση, παραστατικά τίτλων δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών (warrants) εκδόσεως της εταιρίας.

Επιλέξαμε, δηλαδή, να χρησιμοποιήσουμε ένα μοντέλο στήριξης που ελαχιστοποιεί το βάρος για το Ελληνικό Δημόσιο, και προϋποθέτει την εκ νέου άμεση επένδυση από κεφάλαια των ιδιωτών» ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας και τόνισε ότι:

«Οι εν λόγω τίτλοι αντιπροσωπεύουν δικαίωμα απόκτησης ποσοστού 11,5% επί του μετοχικού κεφαλαίου, όπως αυτό θα διαμορφωθεί μετά την ορισθείσα αύξησή του, ενώ το Δημόσιο θα διαθέτει δικαίωμα άσκησης αυτών των δικαιωμάτων εντός χρονικού διαστήματος από 2 έως 5 έτη μετά την ημερομηνία εκταμίευσης της εν λόγω οικονομικής ενίσχυσης προς την εταιρεία.

Εάν είχαμε πάει με το “μοντέλο Lufthansa” κατ’ αναλογία των κεφαλαιοποιήσεων πριν την κρίση των εταιρειών, θα έπρεπε να συμβάλουμε περίπου με 650-700 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 400-450 εκατ. ευρώ σε κοινές και προνομιούχες μετοχές.

Θα υπήρχε τότε άμεση συμμετοχή περί το 25% του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά με πολλαπλάσιο κόστος και ρίσκο για τον φορολογούμενο.

Εάν η εταιρεία πάει καλά σε βάθος πενταετίας, τα warrants, στην ίδια τιμή που θα μπουν τα νέα χρήματα σήμερα, θα μας αποδώσουν και ένα σημαντικό μέρος επιστροφής. Ανεβαίνει η τιμή της μετοχής, κερδίζει και το Κράτος. Πέφτει η τιμή της μετοχής, το Κράτος δεν ζημιώνεται επιπρόσθετα. Αυτή είναι και η σημαντική  διαφορά από την απόκτηση warrants έναντι τίτλων μετοχών. Η τιμή άσκησης των εν λόγω δικαιωμάτων ισούται με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών της εταιρείας κατά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

Κατά πάγια τακτική, η τιμή διάθεσης των νέων μετοχών – και άρα η τιμή εξάσκησης – είναι χαμηλότερη από την τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή, προκειμένου η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου να είναι επενδυτικά ελκυστική για τους νέους μετόχους.

Προβλέπεται, δηλαδή, ότι μέσω των warrrants, το Δημόσιο θα μπορεί είτε να λάβει πίσω από την εταιρεία τη διαφορά μεταξύ της χαμηλότερης τιμής εξάσκησης και της (τότε)υψηλότερης τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής, είτε να λάβει το 11,5% των μετοχών της εταιρείας σε χαμηλότερη τιμή από την τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή – κάτι που σηματοδοτεί και υψηλότερη ωφέλεια κατά την άσκηση του δικαιώματος.

Με αυτόν τον τρόπο, το Ελληνικό Δημόσιο διασφαλίζεται ότι θα επανακτήσει σημαντικό μέρος της βοήθειας που σήμερα προσφέρει στην εταιρία και αποκτά δυνατότητα αποκόμισης οικονομικού οφέλους.

Διαλέξαμε λοιπόν το σχήμα που ελαχιστοποιεί το βάρος και το ρίσκο για το Κράτος, με τη μορφή:

▪ χορήγησης μερικής μόνο αποζημίωσης για τις επιπτώσεις της πανδημίας,

▪ θέτοντας ως προϋπόθεση την αύξηση κεφαλαίου με κεφάλαια ιδιωτών, και

▪ εξασφαλίζοντας το δικαίωμα σημαντικής επιστροφής της ενίσχυσης, μέσω του εργαλείου των warrants.»

Από την πλευρά του ο κ. Τσακαλώτος σημείωσε χαρακτηριστικά ότι θα πρέπει να πάρει μετοχές το κράτος από την αρχή και να έχει συμμετοχή στο ΔΣ : «Δίνουμε 120 εκατομμύρια και λέτε ότι θα αγοράσουμε τις μετοχές σε κάποια τιμή που θα είναι στο τέλος της διαδικασίας αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και λπίζοντας ότι θα πάει καλύτερα η εταιρεία θα τις πουλήσουμε μετά σε πιο μεγάλη τιμή. Και γιατί να τις πληρώσουμε να δώσουμε 120 εκατομμύρια και μετά να τις ξανα – πληρώσουμε; Άρα το κυρίαρχο είναι αυτό; Γιατί να μην έχουμε μετοχές για να μπορούμε να έχουμε λόγο στην εταιρεία που δίνουμε 120 εκατομμύρια; Γιατί να μην μπορεί να έχουμε κάποιους ανθρώπους στο Διοικητικό Συμβούλιο» ανέφερε ο κ. Τσακαλώτος και προσέθεσε:

«Δεν ξέρω τι θα κάνει η Aegean αλλά ξέρω τι έκανε ο Τραμπ. Τα πήραν οι επιχειρήσεις τα δώσανε bonus manager σε διαμερίσματα σε εξαγορές. Έτσι δούλεψε ο καπιταλισμός για πάρα πολλά χρόνια πριν από την κρίση. Πώς εξασφαλίζεται ότι η Aegean δεν θα το κάνει αυτό. Γιατί δε βάζουμε κάποια κριτήρια να δείξουμε στο λαό ότι τέρμα ότι τα κέρδη είναι ιδιωτικά και οι ζημιές κρατικοποιημένες.»

Από την πλευρά του ο Γραμματέας του ΜέΡΑ25 Γ. Βαρυφάκης αναφέρθηκε ι στο κατά πόσο θα υπάρξει αντιπροσώπευση του ελληνικού δημοσίου στο ΔΣ της εταιρείας, λογοδοσία και εγγυήσεις για τον εργασιακό τομέα και το δίκτυο της. Παράλληλα έκανε λόγο για αναντιστοιχία με την οποία αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση τους μικρομεσαίους τους οποίους δεν προκρίνει για το μη επιστρεπτέο κομμάτι στα δικαιώματα προαίρεσης.»

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.