ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σχέδιο νόμου υπ. Δικαιοσύνης: Τι έρχεται για το Κτηματολόγιο

16:55 - 16 Μαϊ 2022 | Πολιτική
Σχέδιο νόμου υπ. Δικαιοσύνης: Τι έρχεται για το Κτηματολόγιο
Σειρά διατάξεων για το Κτηματολόγιο προβλέπει το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης που συζητείται σήμερα (16/5) στην Επιτροπή της Βουλής με τίτλο «Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκάνησου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας – Διασύνδεση Ληξιαρχείων και “Ελληνικού Κτηματολογίου” – Καταχώριση αγωγών και αιτήσεων στα κτηματολογικά φύλλα και λοιπές διατάξεις».

Αναλυτικά προβλέπονται τα εξής:

Μέρος Α Άρθρα 1-11: Μετάπτωση Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου στο Εθνικό Κτηματολόγιο 

Μέρος Β - Άρθρα 12-15: Διασύνδεση Ληξιαρχείων και Ελληνικού Κτηματολογίου-Καταχώριση αγωγών και αιτήσεων στα κτηματολογικά φύλλα 

Άρθρα 16-21: Ρύθμιση ζητημάτων προσωπικού και λειτουργίας Κτηματολογίου.  

Άρθρα 22-29: Λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης  

ΜΕΡΟΣ Γ’ Άρθρα 30- 31: Καταχώρηση πράξεων στο Υποθηκοφυλακείο Ευδήλου Ικαρίας- Ευεργέτημα Πενίας

ΜΕΡΟΣ Δ’- Εξουσιοδοτικές, μεταβατικές και καταργούμενες

ΜΕΡΟΣ Ε’- Έναρξη ισχύος   

ΜΕΡΟΣ Α

Στο άρθρο 1 του νομοσχεδίου προσδιορίζεται ο σκοπός της νέας ρύθμισης, δηλαδή η ένταξη των περιοχών στις οποίες έως τώρα εφαρμόζεται ο Κτηματολογικός Κανονισμός Δωδεκανήσου( Ρόδος, Κως ,τμήματα της Λέρου ) στο σύστημα του Εθνικού Κτηματολογίου. Έτσι, μέσα από την ομοιόμορφη εφαρμογή του συστήματος του Εθνικού Κτηματολογίου σε όλη τη χώρα να διασφαλιστεί η ασφάλεια των συναλλαγών. Πάντως, σκοπό του νόμου δεν αποτελεί η μεταβολή των σχέσεων ουσιαστικού δικαίου που διέπεται από τον Κτηματολογικό Κανονισμό, αλλά μόνο η διαδικασία μετάπτωσης των στοιχείων όπως ακριβώς υπάρχουν στις μερίδες των βιβλίων στην κωδικοποίηση του Εθνικού Κτηματολογίου.

Στο άρθρο οριοθετείται το αντικείμενο του νομοσχεδίου, το οποίο είναι η ρύθμιση της διαδικασίας καταγραφής των νομικών, χωρικών και τεχνικών πληροφοριών, η πρόβλεψη  διατάξεων για δικαιώματα που μπορεί μεν να μην προβλέπονται στο ισχύον στην Ελλάδα δίκαιο και, άρα, δεν έχουν καταχωριστεί ποτέ στο Εθνικό Κτηματολόγιο αλλά πρέπει να εγγραφούν καθώς προβλέπονται από τον Κτηματολογικό Κανονισμό. Παράλληλα προβλέπεται και η  ρύθμιση των ζητημάτων στελέχωσης των γραφείων Ρόδου και Κω.

Στο άρθρο 3 ορίζεται ότι τα στοιχεία που τηρούνται στα Κτηματολογικά Γραφεία Ρόδου-Κω-Λέρου προσαρμόζονται κατάλληλα, πριν τη μεταφορά τους στο Εθνικό Κτηματολόγιο, έτσι ώστε να είναι συμβατά με τις λοιπές ρυθμίσεις του νόμου για το Εθνικό Κτηματολόγιο. 

Η  προσαρμογή των προαναφερθέντων στοιχείων (του άρθρου 3) κατά το άρθρο 4 θα πραγματοποιηθεί από τρίτους , οι οποίοι δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις έργου με το φορέα ‘’ Ελληνικό Κτηματολόγιο’. Οι συμβάσεις έργου θα διέπονται από την κείμενη νομοθεσία. 

Στο άρθρο 5 γίνεται αναφορά σε κάποιες βασικές αρχές δυνάμει των οποίων θα πραγματοποιηθεί τη διαδικασία προσαρμογής των στοιχείων, ενώ στο άρθρο 6 περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο θα συλλέγονται στοιχεία για τις εγγραφές των ακινήτων στο Κτηματολόγιο.  

Στο άρθρο 7 διευκρινίζεται ότι καθόλο το χρονικό διάστημα των εργασιών προσαρμογής, οι υπηρεσίες των κτηματολογικών γραφείων θα συνεχίσουν να δέχονται αιτήσεις καταχώρισης εγγραπτέων δικαιωμάτων και να ενημερώνουν σχετικά  τα τρίτα πρόσωπα που διενεργούν τις εργασίες προσαρμογής  για κάθε νέα καταχώριση που πραγματοποιείται σε αυτό το μεταβατικό στάδιο, δηλαδή στο στάδιο πριν τη μεταφορά των στοιχείων στο Εθνικό Κτηματολόγιο. Με τον τρόπο αυτό δεν διακόπτονται οι μεταβιβάσεις και οι συναλλαγές και διασφαλίζεται ταυτόχρονα η εφαρμογή  της αρχής της χρονικής προτεραιότητας των κτηματολογικών εγγραφών.

Στο άρθρο 8 προβλέπεται ότι τα αρχεία με τα στοιχεία για τις εγγραφές των ακινήτων του άρθρου 6  αναρτώνται έντυπα και ηλεκτρονικά, ώστε να λαμβάνουν ευρεία δημοσιότητα, ενώ παράλληλα οι δικαιούχοι διατηρούν τη δυνατότητα να ελέγχουν την ακρίβεια και την πληρότητα των πληροφοριών που έχουν καταχωριστεί στις εγγραφές. Σε περίπτωση που μετά την ανάρτηση οποιουδήποτε αρχείου διαπιστωθεί οιοδήποτε σφάλμα κατά τη μεταφορά των εγγραφών παρέχεται η δυνατότητα σε κάθε πρόσωπο που δικαιολογεί έννομο συμφέρον να προβεί σε διόρθωση της σχετικής πλημμέλειας μέσω της υποβολής αίτησης διόρθωσης πρόδηλου σφάλματος. Αντίστοιχα, στο ίδιο άρθρο παρέχεται η δυνατότητα στον πραγματικό δικαιούχο ακινήτου που έχει καταχωριστεί ως αγνώστου ιδιοκτήτη να υποβάλει την προβλεπόμενη αίτηση διόρθωσης προσωρινών εγγραφών αγνώστου ιδιοκτήτη, εφόσον αποδεικνύει έννομο συμφέρον. Επισημαίνεται ότι τέτοια ακίνητα άγνωστου ιδιοκτήτη θα προκύψουν στην Ρόδο και Κω μόνο από την εφαρμογή των νέων μεθόδων της τοπογραφικής επιστήμης και όχι για άλλους λόγους. Δηλαδή δεν πρόκειται για ίδιας ποιότητας εγγραφές άγνωστου ιδιοκτήτη όπως συμβαίνει στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Στο άρθρο 9 προβλέπεται ότι αφότου το αρμόδιο κάθε φορά Κτηματολογικό Γραφείο  εξετάσει τις  προαναφερθείσες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων και  αιτήσεις διόρθωσης προσωρινών εγγραφών αγνώστου ιδιοκτήτη  και εφόσον τις κάνει δεκτές, αναμορφώνονται οι εγγραφές που έχουν αναρτηθεί αξιοποιώντας  και τις συλλεχθείσες πληροφορίες με τη διαδικασία του άρθρου 6.

Στο άρθρο 10 οριοθετείται το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη μετάπτωση στο Εθνικό Κτηματολόγιο των περιοχών για τις οποίες ίσχυε ο Κτηματολογικός Κανονισμός Δωδεκανήσου . Ειδικότερα, προβλέπεται ότι οι περιοχές στις οποίες αφορά η μετάπτωση εντάσσονται καταρχήν στο νόμο για το Εθνικό Κτηματολόγιο χωρίς όμως να εφαρμόζονται τα άρθρα  6 έως 9 του νόμου αυτού, ως άνευ αντικειμένου. Τούτο αποδεικνύει ότι δεν τίθεται ζήτημα εξ αρχής διαδικασίας κτηματογράφησης αλλά για απλή μεταφορά των δεδομένων από τα βιβλία του ενός συστήματος στο άλλο.

Τέλος, στο άρθρο 11 γίνεται αναφορά στον τρόπο στελέχωσης του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου και του Υποκαταστήματος Κω.

ΜΕΡΟΣ Β

Στο άρθρο 12 του νομοσχεδίου θεσπίζεται η απευθείας διασύνδεση του Ελληνικού Κτηματολογίου με τα Ληξιαρχεία. Σκοπός της επιλογής είναι η ικανοποίηση της αρχής της δημοσιότητας και η ασφάλεια των συναλλαγών. Σήμερα δεν μπορεί κανείς να πληροφορηθεί εάν ο κύριος ενός ακινήτου αποβίωσε, ώστε να αναζητήσει (για οποιονδήποτε λόγο) τους κληρονόμους του. Πλέον, προβλέπεται ότι το Κτηματολογικό Φύλλο κάθε ακινήτου μέσα από τη διασύνδεση του με τα Ληξιαρχεία  ενημερώνεται αυτόματα για τα στοιχεία της ληξιαρχικής πράξης του  θανάτου  κάθε δικαιούχου σε κτηματολογική εγγραφή. Επιπλέον, προβλέπεται ότι οι  πλησιέστεροι συγγενείς του θανόντος-δικαιούχου κτηματολογικής εγγραφής στο εξής έχουν την υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση στο ίδιο κτηματολογικό γραφείο προκειμένου να σημειώνονται ως κληρονόμοι στο πεδίο των πρόσθετων πληροφοριών. Πάντως, αυτοί  συνεχίζουν να οφείλουν να προβούν σε σύνταξη αποδοχής κληρονομίας και μεταγραφή αυτής. Η κατά τα παραπάνω σημείωση έχει αποκλειστικά ενημερωτικό χαρακτήρα. Πάντως, σύμφωνα με το άρθρο 13 σε περίπτωση που  κάποιος αμφισβητήσει το δικαίωμα του κληρονομούμενου ή των κληρονόμων, μπορεί να εναγάγει τους κληρονόμους στο δικαστήριο με αγωγή διόρθωσης ανακριβούς πρώτης κτηματολογικής εγγραφής (άρθρο 6§2 ν. 2664/1998). Βέβαια, προβλέπεται ότι σε περίπτωση που ασκηθεί μεν  τέτοια αγωγή (πριν ή μετά τον θάνατο του φερόμενου ως δικαιούχου στο φύλλο) αλλά δεν επιδοθεί νόμιμα  στους κληρονόμους, οι τελευταίοι θα προσεπικληθούν από το δικαστήριο και θα εφαρμοστεί η διαδικασία του άρθρου 90 του  ΚΠολΔ. Εξαιτίας της εξαιρετικής αυτής ρύθμισης και των ιδιαιτεροτήτων του κτηματολογικού δικαίου, εισάγεται παρέκκλιση από τα γενικά ισχύοντα στον ΚΠολΔ αναφορικά με το παραδεκτό της αγωγής στην οποία ενάγεται πρόσωπο που έχει αποβιώσει πριν την άσκησή της. Ειδικά στην περίπτωση που περιγράφηκε, η αγωγή δεν είναι απαράδεκτη, αλλά το κύρος της θα διασώζεται και  αναπτύσσει όλες τις έννομες συνέπειες της με μόνη την κατάθεση της και την καταχώριση της στο κτηματολογικό φύλλο. Στην περίπτωση αυτή, πάντως, ο ενάγων έχει τη δυνατότητα να διακόψει τη δίκη με μοναδικό προαπαιτούμενο να υποβάλλει δήλωση με ένα λόγο διακοπής της δίκης προς στο δικαστήριο.

Με το άρθρο 14 προβλέπεται ότι σε περίπτωση που η πρώτη εγγραφή στο κτηματολογικό φύλλο φέρει ανακρίβειες και οριστικοποιηθεί   παρέχεται στον πραγματικό δικαιούχο-ζημιωθέντα η δυνατότητα να ασκήσει την αγωγή αποζημίωσης του άρθρου 7§2 ν. 2664/1998 , η οποία υποχρεωτικά καταχωρίζεται στο οικείο κτηματολογικό φύλλο. Με τον τρόπο αυτό , διασφαλίζεται η δημόσια πίστη των τρίτων που εμπιστεύονται το φαινόμενο δικαίου που δημιουργούν οι κτηματολογικές εγγραφές και εξυπηρετείται η ασφάλεια των συναλλαγών. Με το άρθρο 15 συμπληρώνεται νομοτεχνικά το άρθρο 12 ν. 2664/1998 για να συμβαδίζει με την παραπάνω (του άρθρου 14) τροποποίηση.​​

Με το άρθρο 16 ανακατανέμονται οι θέσεις ανά κλάδο στην  Κεντρική υπηρεσία και τις Περιφερειακές Υπηρεσίες του ν.π.δ.δ. ‘’ Κτηματολόγιο’’ , ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι ανάγκες του σε ανθρώπινο δυναμικό. 

Με το άρθρο 17 τροποποιούνται οι αρμοδιότητες των προσωρινών Τομεαρχών Υποστήριξης Κτηματολογίου και η Διεύθυνση στην οποία υπάγονται, οι οποίοι είναι αρμόδιοι για την υποστήριξη, τον συντονισμό και τον έλεγχο των εργασιών που ανατίθενται στην ομάδα επιστημονικού προσωπικού του Κτηματολογίου μέσω συμβάσεων. 

Με το άρθρο 18 συμπληρώνεται η διαδικασία κάλυψης, προσωρινά, των θέσεων προϊσταμένων σε Κτηματολογικά Γραφεία και Υποκαταστήματα που συστήνονται στο Ν.Π.Δ.Δ «Ελληνικό Κτηματολόγιο», έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία διορισμού προϊσταμένων σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 18 του ν.4512/2018.

Με το άρθρο 19 συστήνεται πάγια προκαταβολή χρηματικού ποσού στα Κτηματολογικά Γραφεία του Ν.Π.Δ.Δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» προς κάλυψη άμεσων λειτουργικών τους αναγκών χαμηλής δαπάνης.

Με το άρθρο 20 βελτιώνεται η διαδικασία επαναπροσδιορισμού των κτηματογραφούμενων ιδιοκτησιών αποκλειστικά σε περιοχές της χώρας οι οποίες στο παρελθόν τέθηκαν υπό επανακτηματογράφηση, προκειμένου να αποκατασταθούν αστοχίες τόσο τεχνικής φύσης όσο και μειωμένης συμμετοχής των ιδιοκτητών στις διενεργηθείσες για τον σκοπό αυτό αυτοψίες.

Με το άρθρο 21 προβλέπεται η δυνατότητα σύναψης συμπληρωματικών συμβάσεων για τις ανάγκες του προηγούμενου άρθρου, καθώς και για την κάλυψη των νέων αναγκών κτηματογράφησης  που ανακύπτουν από την πρόσφατη διάταξη του άρθρου 93 του ν.4915/2022 (Α’63) για τις εκτάσεις δασικού χαρακτήρα.

Με το άρθρο 22 ρυθμίζεται η διαδικασία έκδοσης ενός ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας για κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή οντότητα για χρήση σε φορείς τόσο του δημοσίου όσο και του ιδιωτικού φορέα.( Η έκδοση αυτού του πιστοποιητικού συνιστά νέα δυνατότητα). 

Το άρθρο 23 προβλέπει τη λύση του συμφώνου συμβίωσης με τη χρήση ψηφιακών μέσων, κατ΄αντιστοιχίαν με τα ισχύοντα για το άυλο συναινετικό διαζύγιο, ενώ το άρθρο 24 ρυθμίζει την ψηφιακή διαδικασία λύσης.

Με το άρθρο 25, ορίζεται ότι πλέον και τα δικαστήρια και οι εισαγγελίες συνιστούν αποδέκτες των εγγράφων που εκδίδονται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης. 

Με το άρθρο 26 απλοποιείται η διαδικασία εγκατάστασης κατασκευών κεραιών των υπουργείων, των πρεσβειών και των διπλωματικών αποστολών, με την προϋπόθεση ότι δεν επηρεάζουν δυσμενώς την ασφάλεια της αεροπλοΐας και έχει χορηγηθεί για αυτές εκχώρηση ή έγκριση ραδιοσυχνοτήτων εκπομπής ή/και λήψης. 

Με το άρθρο 27 αποσαφηνίζεται ότι ο ν.4635/2019 επιφυλάσσει όμοια μεταχείριση για κεραίες όμοιας, χαμηλής ηλεκτρομαγνητικής όχλησης, όσον αφορά την εξαίρεσή τους από την υποβολή μελέτης ραδιοεκπομπών, εφόσον τα επίπεδα των εκπεμπόμενων ηλεκτρομαγνητικών πεδίων είναι εξαιρετικά χαμηλότερα των ορίων ασφαλούς έκθεσης του γενικού πληθυσμού όπως αυτά ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία. 

Με το άρθρο 28 εισάγεται η δυνατότητα για ηλεκτρονική ενημέρωση από την Ε.Ε.Τ.Τ. (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) προς τους φορείς ταχυδρομικών υπηρεσιών, σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης καθυστέρησης επίδοσης ταχυδρομικού αντικειμένου. 

Με το άρθρο 29 εισάγεται η δυνατότητα να ανατίθεται στο ΤΕΕ η ανάπτυξη και λειτουργία των συστημάτων για τη χορήγηση δικαιωμάτων διέλευσης και την ενιαία πληροφόρηση των παρόχων δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών, τα οποία προβλέπονται στην Οδηγία 2014/61/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Μαΐου 2014 (L 155), σχετικά με τα μέτρα μείωσης του κόστους εγκατάστασης υψίρρυθμων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών.

ΜΕΡΟΣ Γ’ 

Με το άρθρο 30 επιλύονται τα προβλήματα και αίρονται οι αρνητικές συνέπειες για τους κατοίκους και ιδιοκτήτες της περιοχής αρμοδιότητας του άμισθου Υποθηκοφυλακείου Ευδήλου Ικαρίας, που δημιουργήθηκαν μέχρι την 27 Μαρτίου 2014, από τις παραλείψεις της τέως Υποθηκοφύλακα για τις οποίες παραπέμφθηκε και καταδικάστηκε από τα αρμόδια ποινικά Δικαστήρια.

Με το άρθρο 31 εισάγεται νέα ρύθμιση με την οποία παρέχεται η δυνατότητα στον αιτούντα το ευεργέτημα πενίας ενώπιον του Ειδικού Δικαστηρίου Αγωγών Κακοδικίας να υποβάλει αίτηση ανάκλησης σε περίπτωση που απορριφθεί η αίτησή του, περαιτέρω δε προβλέπεται η διαδικασία εκδίκασης της εν λόγω αίτησης ανάκλησης

ΜΕΡΟΣ Δ’ 

ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ: Η παρ 1 του άρθρου 32 προβλέπει εξουσιοδοτικές διατάξεις για την προσαρμογή των στοιχείων των  κτηματολογικών γραφείων Ρόδου , Κω, Λέρου πριν τη μεταφορά τους στο Εθνικό Κτηματολόγιο ,ενώ η παρ.2 προβλέπει εξουσιοδοτική διάταξη σχετικά  με τη δημόσια ανάρτηση του αρχείου για τις εγγραφές των ακινήτων. Με την παρ. προβλέπεται εξουσιοδοτική διάταξη σχετικά με τη λήψη μέτρων για την ασφαλή τήρηση, οργάνωση και λειτουργία του συστήματος ενημέρωσης της κτηματολογικής βάσης με τα στοιχεία θανάτου των εμφανιζόμενων ως δικαιούχων στα κτηματολογικά φύλλα, ενώ με την παρ.4 προβλέπεται εξουσιοδοτική διάταξη για την διαδικασία έκδοσης του ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας του άρθρου 18. 

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ: Στην παρ.1 του άρθρου 33προβλέπεται ότι από τη στιγμή περάτωσης των διαδικασιών προσαρμογής με την έκδοση διαπιστωτικής πράξης παύουν να ισχύουν για το μέλλον οι διατάξεις του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου και ορίζεται ότι στις περιοχές ισχύος του Κανονισμού από το χρονικό σημείο αυτό και στο εξής θα εφαρμόζεται η νομοθεσία για την σύσταση εμπράγματων και λοιπών εγγραπτέων δικαιωμάτων των φυσικών και νομικών προσώπων, του Ελληνικού Δημοσίου, των Ο.Τ.Α, και άλλων ν.π.δ.δ.. Με την παρ.2 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι και μετά την παύση της ισχύος του Κανονισμού εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ όλα τα περιορισμένα εμπράγματα δικαιώματα επί  ακινήτων  ή άλλα δικαιώματα, εφόσον αυτά υφίστανται κατά την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης περάτωσης, ενώ με την παρ.3 ρυθμίζονται οι νέες προϋποθέσεις κτήσεως  ακινήτου με χρησικτησία και με την παρ 4 ορίζεται ότι τα ακίνητα που έχουν καταχωρηθεί ως αγνώστου ιδιοκτήτη στα κτηματολογικά φύλλα δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των προστατευτικών διατάξεων για τα ακίνητα του Δημοσίου. Έτσι διευκολύνεται η δικαστική διεκδίκηση των ακινήτων αυτών από τους αληθείς δικαιούχους . Οι παρ. 5 και 6 περιλαμβάνει μεταβατικές διατάξεις σχετικά με την άσκηση των αγωγών των άρθρων 13( αγωγή διόρθωσης ανακριβούς πρώτης εγγραφής που μπορεί να στρέφεται και κατά του κληρονόμου) και 14( αγωγή για αποζημίωση για τη ζημία που προκλήθηκε σε κάποιον δικαιούχο λόγω ανακριβούς πρώτης εγγραφής)  του παρόντος νομοσχεδίου, τα οποία τροποποιούν τον νόμο για το Εθνικό Κτηματολόγιο. 

Στο άρθρο 34 προβλέπονται οι καταργούμενες διατάξεις 

ΜΕΡΟΣ Ε’

Το άρθρο 35 ρυθμίζει την έναρξη ισχύος του παρόντος.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.