ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Κατακεραυνώνουν οι ιατρικοί σύλλογοι το νομοσχέδιο για Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας

08:24 - 19 Απρ 2017 | ΥΓΕΙΑ
Κατακεραυνώνουν οι ιατρικοί σύλλογοι το νομοσχέδιο για Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας
Σφοδρή κριτική ασκούν οι ιατρικοί φορείς της χώρας στο σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, που βρίσκεται σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης μέχρι την προσεχή Δευτέρα 24 Απριλίου.

Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, ο Ιατρικός Σύλλογος της Αθήνας και η Ένωση Ιατρών ΕΟΠΥΥ (ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ) εστιάζουν την κριτική τους στις σχέσεις εργασίας των ιατρών που προβλέπει το Ν/Σ, στα θέματα χρηματοδότησης, αλλά και στη σχέση ιδιωτικού- δημόσιου τομέα.

 

«Το Σχέδιο Νόμου είναι αντίθετο με τις διαχρονικές και πάγιες θέσεις του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου βάσει και των οποίων αντιδράσαμε και σε άλλες μεταρρυθμίσεις τα προηγούμενα χρόνια» αναφέρει σε δηλώσεις του πριν λίγες μέρες ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), Μ. Βλασταράκος .

 

«Όσα νομοσχέδια για την ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας έχουν θεσμοθετηθεί, μέχρι σήμερα, έχουν μείνει Νομοσχέδια χωρίς εφαρμογή. Ουδέποτε εφαρμόστηκαν κυρίως ελλείψει οράματος και άμεσα υλοποιήσιμων ενεργειών» τονίζει και συμπληρώνει:

 

«Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί από την ηλεκτρονική διαβούλευση, να τύχει επεξεργασίας και ευρείας διαβούλευσης με τους θεσμικούς φορείς (Π.Ι.Σ., ΚΕΣΥ, κ.λπ.) και με τους φορείς που θα κριθούν να το υλοποιήσουν, προκειμένου να συμβάλει στην αποσυμφόρηση των Δημοσίων Νοσοκομείων και στην αξιοποίηση των εξαιρετικών επιστημόνων που διαθέτει η χώρα μας, ιδιαίτερα εξειδικευμένων και νέων, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια μεταναστεύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και όχι μόνο.

 

Το Σχέδιο Νόμου είναι αντίθετο με τις διαχρονικές και πάγιες θέσεις του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου βάσει και των οποίων αντιδράσαμε και σε άλλες μεταρρυθμίσεις τα προηγούμενα χρόνια, οι οποίες έχουν ως άξονες τις κάτωθι:

  • Συλλογικές συμβάσεις με τον Π.Ι.Σ. και τους κατά τόπους Ιατρικούς Συλλόγους.
  • Κατά πράξη και περίπτωση αμοιβή του συμβεβλημένου ιατρού με τον ΕΟΠΥΥ.
  • Κάλυψη των αναγκών της χώρας σε Πρωτοβάθμια Περίθαλψη με τις δημόσιες δομές και τους συμβεβλημένους ιατρούς με τον ΕΟΠΥΥ
  • Oικογενειακός ιατρός ως σύμβουλος της υγείας, διαχειριστής της υγείας του φακέλου του ασθενούς, πρόληψης αγωγής της υγείας του πληθυσμού και όχι ως gatekeeping.

Το μοντέλο που πρέπει να εφαρμοστεί είναι ανάπτυξη της Π.Φ.Υ. με συνεργασία του Δημοσίου και του Ιδιωτικού Τομέα.

 

Στο Noμοσχέδιο γίνεται ιδιαίτερη μνεία στον οικογενειακό ιατρό, ο οποίος έχει θεσμοθετηθεί εδώ και χρόνια, αλλά δεν έχει εφαρμοστεί. Ο οικογενειακός(προσωπικός) ιατρός όπως προανέφερα θα πρέπει να αποτελεί τον σύμβουλο υγείας κάθε πολίτη, να ενημερώνει τον ηλεκτρονικό ιατρικό φάκελο του ασθενή, να παρέχει αγωγή υγείας και προληπτική ιατρική. Ωστόσο, για να καλυφθούν οι ανάγκες σε όλη τη χώρα και ιδίως στις άγονες και δυσπρόσιτες περιοχές, θα πρέπει να δοθούν κίνητρα στους ιατρούς.


Τα αστικά κέντρα υγείας – ως μετεξέλιξη των σημερινών μονάδων ΠΕΔΥ ή με τη δημιουργία νέων - τα οποία θα διαθέτουν όλες τις ιατρικές ειδικότητες, και τα ανεξάρτητα – από τη λειτουργία των Νοσοκομείων – Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), πρέπει να αποτελούν το βασικό κορμό των δημόσιων δομών στην ΠΦΥ.


Παράλληλα,η ενίσχυση του συστήματος με συνεργαζόμενους με τον ΕΟΠΥΥ ιατρούς, που θα αμείβονται κατά πράξη και περίπτωση ικανοποιητικά και όχι με εξευτελιστικά ποσά, με συμβάσεις που θα καλύπτουν τις ανάγκες της χώρας και για τις οποίες απαιτούνται πέραν των σημερινών 5.000 συμβεβλημένων ιατρών άλλοι 10.000, θα συμβάλει στην σημαντική αποσυμφόρηση των Νοσοκομείων.


Ουδείς ασθενής – πλην των επειγόντων περιστατικών που διακομίζονται με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ - πρέπει να επισκέπτεται τα Εξωτερικά Ιατρεία των Νοσοκομείων χωρίς προηγούμενο παραπεμπτικό από ιδιωτικό ή δημόσιο φορέα της Π.Φ.Υ.


Να αποσυρθεί κάθε διάταξη που θυμίζει ξεπερασμένες εποχές, επιβάλλει τη δυνατότητα του οικογενειακού ιατρού να παραπέμπει για εξέταση στον ιατρό ειδικοτήτων, συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ και μάλιστα όχι κατά πράξη και περίπτωση, αλλά με πάγια αντιμισθία.


Πρέπει άμεσα επίσης να απαλειφθεί κάθε διάταξη που δίνει τη δυνατότητα ιατρικής εξέτασης από μη ιατρικό προσωπικό.


Είναι απαράδεκτο να γίνεται συνταγογράφηση από τις μαίες, οι οποίες είναι συνεργάτες των ιατρών, και όχι αυτενεργούσες, καθώς επίσης και είναι απαράδεκτο, ιατρικές προληπτικές εξετάσεις να συστήνονται από φαρμακοποιούς.


Κανένα φάρμακο δεν πρέπει να χορηγείται χωρίς ιατρική συνταγή, για να αποφευχθούν οι παρενέργειες που δημιουργούν προβλήματα στη περίθαλψη των πολιτών και στο Σύστημα Υγείας.


Το θέμα της ανάπτυξης της ΠΦΥ θα απασχολήσει τη συνδιάσκεψη των προέδρων των Ιατρικών Συλλόγων της χώρας με το Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ι.Σ. στις 22 Απριλίου 2017. Οι εκπρόσωποι των ιατρών όλης της χώρας θα καταλήξουν σε μία πρόταση για τη σωστή ανάπτυξη της ΠΦΥ, σύμφωνα με τα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας μας, την οποία θα παραδώσουν στο Υπουργείο Υγείας, τα Κόμματα και τους Φορείς.»


Η ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ διαπιστώνει σοβαρά δομικά προβλήματα χρηματοδότησης, στελέχωσης, αρμοδιοτήτων, κινήτρων και ορθολογικής ευόδωσης του επιπέδου υγείας του πληθυσμού και ικανότητας οργανωμένης διαχείρισης της ασθένειας.


«Ο ετήσιος προϋπολογισμός 51.540 ευρώ ανά ΤΟ.Μ.Υ. καλύπτει οριακά την ετήσια μισθοδοσία 2-3 ατόμων. Με ποιο μηχανισμό θα καλυφθούν οι λοιπές ανάγκες στέγασης, υποδομής και λειτουργίας των ΤΟ.Μ.Υ.;» αναρωτιέται χαρακτηριστικά η πρόεδρος της Ένωσης, Άννα Μαστοράκου. Όπως επισημαίνει περαιτέρω, η πεπερασμένη χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ του Ευρωπαϊκού προγράμματος 2014-2020 δεν εγγυάται συνέχεια ή προοπτική στη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση.


Άλλωστε, για την ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ, η κυβερνητική πρόταση δημιουργεί «ρήγμα» στη θεμελίωση του θεσμού της ΠΦΥ, καθώς δημιουργεί τρεις «ταχύτητες» εργασιακών σχέσεων στο σύστημα: 1) πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης ΕΣΥ, 2) γιατρό ΤΟ.Μ.Υ. με μισθό επιμελητή Α’ 1500€ και δυνατότητα διενέργειας εφημεριών στις δημόσιες δομές και 3) συμβεβλημένο γιατρό ΕΟΠΥΥ (που επιβαρύνεται με έξοδα διατήρησης δομής, λειτουργίας και υποδομής ιατρείου).


«Το νέο σύστημα προοιωνίζεται εμπόδια στην ελεύθερη επιλογή του γιατρού από τον ασθενή, στην ταχύτητα εξυπηρέτησης, στον απαιτούμενο χρόνο εξέτασης του ασθενούς και στην ποιότητα υπηρεσιών υγείας» υπογραμμίζει η κα Μαστοράκου, καθώς εκτιμά ότι στα ΤΟ.Μ.Υ. θα παρέχονται οι βασικότερες υπηρεσίες υγείας, ενώ παραμένει ασαφής η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε εξειδικευμένες υπηρεσίες που θα εδράζονται κυρίως στο δίκτυο των συμβεβλημένων γιατρών του ΕΟΠΥΥ ή στα κέντρα υγείας (πρώην ΠΕΔΥ). «Πώς θα διασφαλίζεται η ικανοποιητική αντιμετώπιση τακτικών και εκτάκτων περιστατικών από τα ΤΟ.Μ.Υ., όταν είναι γνωστό ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων απαιτείται περαιτέρω εργαστηριακή και απεικονιστική διερεύνηση, γεγονός που θα τους παραπέμπει στα κέντρα υγείας, πρώην ΠΕΔΥ, δίκτυο συμβεβλημένων Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ή τα Νοσοκομεία;» αναρωτιέται σχετικά.


Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθήνας καταγγέλλει το προσχέδιο νόμου της Αριστοτέλους ως συγκεντρωτικό και αναχρονιστικό. Όπως υποστηρίζει πιο συγκεκριμένα, το νέο σύστημα θα παρέχει σε μαζικό επίπεδο υποβαθμισμένες υπηρεσίες χωρίς να αξιοποιεί την υψηλή εξειδίκευση των Ελλήνων γιατρών.


«Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας επιχειρεί τώρα να δημιουργήσει νέες αποδυναμωμένες δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά τους» τονίζει ο πρόεδρος του ΙΣΑ, Γιώργος Πατούλης, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι άφησε να καταρρεύσουν τα Κέντρα Υγείας και οι Μονάδες του ΠΕΔΥ σε όλη τη χώρα από την υποστελέχωση και την υποχρηματοδότηση. Καλεί, παράλληλα, τους Συλλόγους Ασθενών να καταθέσουν τις απόψεις τους στο δημόσιο διάλογο.


Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.