ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Υγεία: Η πανδημία φέρνει στο προσκήνιο τις μεγάλες προκλήσεις πολιτικής

10:25 - 09 Νοε 2020 | ΥΓΕΙΑ
Υγεία: Η πανδημία φέρνει στο προσκήνιο τις μεγάλες προκλήσεις πολιτικής
Τα θέματα της θωράκισης του ΕΣΥ αλλά και της αναμόρφωσής του στην κατεύθυνση της βιώσιμης λειτουργίας έχουν μπει για τα καλά στη δημόσια συζήτηση. Κεντρικό ζήτημα πέρα από το ότι αν υπήρξαν ή όχι καθυστερήσεις στην ενίσχυση του συστήματος είναι η επόμενη μέρα.

Ήδη το «Παρατηρητήριο Υγείας» του ΣΥΡΙΖΑ, που παρακολουθεί συστηματικά τις εξελίξεις στο πεδίο της πανδημίας, κατέθεσε και πάλι τις προτάσεις που δημοσιοποίησε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας στη συνέντευξή του.

Όπως αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ «τα αναγκαία και επιβεβλημένα μέτρα δεν πείθουν για την αποτελεσματικότητά τους, εντείνουν το κλίμα δυσπιστίας στην κοινωνία και επιδεινώνουν το αίσθημα ανασφάλειας και αβεβαιότητας των πολιτών. Κάτι που τροφοδοτεί τις θεωρίες συνωμοσίας, την αμφισβήτηση του επιστημονικού λόγου, την ακροδεξιά λογική του «κοινωνικού δαρβινισμού» και της αδιαφορίας για τις ευπαθείς ομάδες και τους ευάλωτους πληθυσμούς.»

Είναι απολύτως σαφές ότι οι αντοχές αυτές έχουν αρχίσει να εξαντλούνται. Και ότι το ΕΣΥ ούτε προετοιμάστηκε κατάλληλα ούτε θωρακίστηκε απέναντι στο 2ο και σφοδρότερο, όπως όλοι οι επιστήμονες εκτιμούσαν, επιδημικό κύμα» αναφέρει και προτείνει την κατάθεση ενός εναλλακτικού σχεδίου για την αναχαίτιση της διασποράς του SARS-CoV-2 , για να σωθούν ανθρώπινες ζωές, να αντέξει το Δημόσιο Σύστημα Υγείας και να μην μείνει κανένας χωρίς περίθαλψη και κοινωνική προστασία.

Βασικοί άξονες ενός τέτοιου πολιτικού σχεδίου για την έξοδο από την κρίση με τη Δημόσια Υγεία και την Κοινωνία όρθια, είναι:

1. Πλήρης διαφάνεια στη διαχείριση της πανδημίας , ανοικτά και προσβάσιμα από όλους επιδημιολογικά δεδομένα και στοιχεία για την κατάσταση στο ΕΣΥ, συστηματική ενημέρωση και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και τους εκπροσώπους τους για την εξέλιξη της πανδημίας και τα ενδεικνυόμενα σε κάθε φάση μέτρα. Αυτό είναι κρίσιμος όρος κοινωνικών συναινέσεων χωρίς τον οποίο δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματικότητα των μέτρων Δημόσιας Υγείας.
2. Στοχευμένη πρόληψη της διασποράς του ιού στην κοινότητα και ιδιαίτερα στις «εστίες υπερμετάδοσης» όπως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα εργοστάσια, οι κλειστές δομές, τα γηροκομεία, τα προνοιακά ιδρύματα, τα προσφυγικά camps, οι χώροι μαζικής διαβίωσης μεταναστών, οι καταυλισμοί των Ρομά, οι άστεγοι κλπ.
3. Μέγιστη δυνατή κινητοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων ( ανθρώπινων και υλικών) προς το ΕΣΥ. Σχέδιο έκτακτης και δραστικής ενίσχυσης των δημόσιων δομών με κάθε τρόπο, αύξηση των προϋπολογισμών των νοσοκομείων και των ΥΠΕ, έκκληση σε υγειονομικούς εντός και εκτός της χώρας να συνδράμουν σ’ αυτή τη δύσκολη φάση, με πολιτική δέσμευση ότι η επένδυση στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας σε ανθρώπινο δυναμικό θα συνεχιστεί και μετά την υποχώρηση της κρίσης.
4. Αποτροπή με κάθε τρόπο ενός εσωτερικού lockdown στο ΕΣΥ. Να μην ανασταλεί δηλαδή στο όνομα των αναγκών νοσηλείας περιστατικών covid, η λειτουργία των τακτικών εξωτερικών ιατρείων, των χειρουργείων και των άλλων διαγνωστικών ή θεραπευτικών παρεμβάσεων ρουτίνας, η λειτουργία των δομών ψυχικής υγείας και αντιμετώπισης των εξαρτήσεων, αφήνοντας ακάλυπτους εκατοντάδες χιλιάδες ασθενείς με σοβαρά χρόνια νοσήματα και αυξάνοντας τη θνησιμότητα από άλλες αιτίες.
5. Εύκολη και δωρεάν πρόσβαση σε ιατρική εκτίμηση και διαγνωστικό τεστ όλων των πολιτών με ύποπτα συμπτώματα. Ανακοστολόγηση, συνταγογράφηση και αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ των τεστ για covid-19 που γίνονται σε ιδιωτικά εργαστήρια, γιατί είναι απαράδεκτο να επιβαρύνεται οικονομικά ο πολίτης για μια εξέταση που αφορά τη Δημόσια Υγεία.
6. Ενεργός και καλά προετοιμασμένη εμπλοκή όλων των δομών και των ανθρώπων της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην προνοσοκομειακή διαχείριση της πανδημίας και στη δημιουργία ενός αποτελεσματικού «φίλτρου» προς τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη. Μέριμνα για την κατ’ οίκον παρακολούθηση και φροντίδα ασθενών με ήπια συμπτώματα covid και χρονίως πασχόντων από άλλα σοβαρά νοσήματα που πρέπει να αποφύγουν αυτή την περίοδο τη μετακίνησή τους στις δημόσιες δομές.
7. Διασύνδεση της ΠΦΥ με τη Δημόσια Υγεία. Οι δομές ΠΦΥ πρέπει να λειτουργήσουν σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας και ως εμβολιαστικά κέντρα, με δυνατότητα διενέργειας μαζικών εμβολιασμών και με προτεραιότητα στις ευπαθείς ομάδες, μόλις υπάρξουν ασφαλή και αποτελεσματικά εμβόλια στη χώρα. Συνέργεια των δομών ΠΦΥ με τις Υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας των Περιφερειών, ενισχύοντας την παρέμβαση στην κοινότητα και την υλοποίηση δράσεων πρόληψης, προαγωγής υγείας, προστασίας ευπαθών ομάδων του πληθυσμού. Συνέργεια επίσης της ΠΦΥ με τις Υπηρεσίες Ιατρικής της Εργασίας , για την αναβαθμισμένη εποπτεία των όρων υγιεινής και ασφάλειας στους εργασιακούς χώρους και την αποτροπή φαινομένων αποφυγής της δήλωσης κρουσμάτων υπό το φόβο της απόλυσης εργαζομένων.
8. «Ένεση ηθικού» στο ανθρώπινο δυναμικό του ΕΣΥ που σήμερα δοκιμάζονται οι σωματικές και ψυχικές αντοχές του και απειλείται από το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης (σ. burn out). Αυτό πρακτικά σημαίνει συνεχής ενίσχυση του προσωπικού των δημόσιων δομών, παράταση όλων των συμβάσεων που λήγουν στο επόμενο διάστημα, αυτόματη προκήρυξη (χωρίς ΠΥΣ) όλων των κενούμενων θέσεων στο ΕΣΥ, σχέδιο 15.000 μόνιμων προσλήψεων στα νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας για να έχουν τη δυνατότητα σταθερής εργασίας - με ενισχυμένη πριμοδότηση προϋπηρεσίας- οι σημερινοί συμβασιούχοι, αύξηση της θητείας του επικουρικού προσωπικού στα 4 χρόνια, ένταξη όλων των υγειονομικών στα Βαρέα και Ανθυγιεινά επαγγέλματα, πολιτική δέσμευση για αναμόρφωση του ιατρικού μισθολογίου και των αποδοχών των υπόλοιπων εργαζομένων στο ΕΣΥ. Είναι πρόκληση στην αιχμή της πανδημίας να παρουσιάζει ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ πλάνο 15.000 μόνιμων προσλήψεων στις Ένοπλες Δυνάμεις σε βάθος 5ετίας και να μην παρουσιάζει αντίστοιχο σχέδιο μόνιμης κάλυψης των αναγκών στο ΕΣΥ και στις Υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας της χώρας.
9. Επιστράτευση του Ιδιωτικού Τομέα και των στρατιωτικών νοσοκομείων στη μάχη κατά της πανδημίας. Αξιοποίηση των υποδομών των ιδιωτικών θεραπευτηρίων για νοσηλεία περιστατικών (covid και μη) που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τα νοσοκομεία, πάντα όμως με όρους δημοσίου συμφέροντος και κοινών standards στελέχωσης και ασφάλειας με το ΕΣΥ . Δηλαδή ακυρώνοντας τη ρύθμιση για διπλασιασμό του ημερήσιου νοσηλείου στις ιδιωτικές ΜΕΘ και για δυνατότητα αύξησης έως 40% των κλινών ΜΕΘ στις ιδιωτικές κλινικές με το ίδιο προσωπικό. Αντίστοιχη αξιοποίηση και των στρατιωτικών νοσοκομείων για τη στήριξη του ΕΣΥ, με πρώτη προτεραιότητα την ολόπλευρη αξιοποίηση του Νοσοκομείου 424 της Θεσσαλονίκης για τη νοσηλεία περιστατικών covid.
10. Λήψη αντισταθμιστικών μέτρων πολυεπίπεδης στήριξης της οικονομίας και της κοινωνίας , των κλάδων, επιχειρήσεων, εργαζομένων, των ανθρώπων της τέχνης και του Πολιτισμού, που θα πληγούν με δραματικό τρόπο από το lockdown.

Οι προσλήψεις

Στον αντίποδα το υπ. Υγείας απάντησε μέσα στο Σαββατοκύριακο για το πώς κινείται το ΕΣΥ.

«Με την τροπολογία του Υπουργείου Υγείας που κατέθεσε ο Υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας και ψηφίστηκε την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή, προσλαμβάνονται άμεσα 300 μόνιμοι ιατροί που θα στελεχώσουν τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας των Νοσοκομείων όλης της χώρας.» Αυτό αναφέρει ανακοίνωση από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Υγείας που προσθέτει τα εξής:

«Πιο αναλυτικά, εκτός από τις 200 θέσεις που προέβλεπε η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού, προσλαμβάνονται σε μόνιμες θέσεις και 100 από τους επιλαχόντες του ίδιου διαγωνισμού.

Από, Δευτέρα 9 Νοεμβρίου, τόσο οι επιτυχόντες του διαγωνισμού όσο και οι επιλαχόντες, μπορούν να προσέρχονται στα Νοσοκομεία και να αναλαμβάνουν υπηρεσία.

Δηλώσεις και δημοσιεύματα που ισχυρίζονται το αντίθετο, δεν έχουν καμία σχέση με την αλήθεια, δημιουργούν σύγχυση στους ιατρούς μας, και αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη»

Οι ΜΕΘ

  • Την ίδια ώρα όπως αναφέρει το Υπ. Υγείας «σε όλη τη χώρα λειτουργούν σήμερα συνολικά 1.063 κλίνες ΜΕΘ.
  • Από αυτές, 734 είναι κατειλημμένες και 329 κενές (ποσοστό 31%).
  • Οι ΜΕΘ-non COVID είναι σήμερα 643, οι 475 είναι κατειλημμένες και οι 168 κενές (ποσοστό 26%).
  • Οι ΜΕΘ-COVID είναι σήμερα 420. Από αυτές, 259 είναι κατειλημμένες και 161 κενές (ποσοστό 38%).
  • Οι ΜΕΘ-COVID που εξυπηρετούν τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης (συμπεριλαμβάνονται τα Νοσοκομεία Χαλκιδικής και Καβάλας) είναι σήμερα 124.
  • Από αυτές, 93 είναι κατειλημμένες και 31 κενές (ποσοστό 25%).
  • Στα Νοσοκομεία της Αττικής, οι ΜΕΘ-COVID είναι σήμερα 168.
  • Από αυτές, 112 είναι κατειλημμένες και 56 κενές (ποσοστό 33%).
  • Οι συνολικές κλίνες που διατίθενται σε όλη τη χώρα για τη νοσηλεία επιβεβαιωμένων κρουσμάτων COVID-19 είναι 4.452.
  • Οι ασθενείς με COVID-19 που νοσηλεύονται σήμερα είναι 2.059 (συνολικά ΜΕΘ, ΜΑΦ, ΜΕΛ, θάλαμοι αρνητικής πίεσης και απλές κλίνες).

Αναλυτικά ανά Υγειονομική Περιφέρεια

  • 1η ΥΠΕ (Αττικής): 442
  • 2η ΥΠΕ (Πειραιώς και Αιγαίου): 186
  • 3η ΥΠΕ (Μακεδονίας): 398
  • 4η ΥΠΕ (Μακεδονίας και Θράκης): 561
  • 5η ΥΠΕ (Θεσσαλίας & Στερεάς Ελλάδας): 189
  • 6η ΥΠΕ (Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας): 172
  • 7η ΥΠΕ (Κρήτης): 24
  • Στρατιωτικά Νοσοκομεία: 87

Πρόταση PIF

Στο μεταξύ μια ολοκληρωμένη παρέμβαση έχει ήδη κάνει η διοίκηση του PhRMA Innovation Forum (PIF) για τα θέματα υγείας. Παρουσίασε έναν «οδηγό για βιώσιμη και αποτελεσματική φαρμακευτική φροντίδα στην Ελλάδα». Ο οδηγός αυτός αποτελεί μία πρόταση του PIF για διάλογο που θα οδηγήσει στην υπογραφή μνημονίου, τριετούς διάρκειας (2021-2023) μεταξύ της Κυβέρνησης και της φαρμακευτικής βιομηχανίας.

Ουσιαστικά το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της Πολιτείας και των φαρμακευτικών εταιρειών αποτελεί τον οδικό χάρτη για βιώσιμη και αποδοτική φαρμακευτική περίθαλψη χωρίς ανισότητες και αποκλεισμούς για όλους τους ασθενείς στην Ελλάδα για τα επόμενα 3 έτη.

Στόχος, σύμφωνα με το PIF, της εφαρμογής του μνημονίου είναι να επιτευχθεί:

  • Σταθερό και προβλέψιμο σύστημα Τιμολόγησης και Αποζημίωσης
  • Διάφανο και αποδοτικό σύστημα και διαδικασία Αξιολόγησης Τεχνολογίας Υγείας (ΗΤΑ)
  • Ενδυνάμωση κλινικής και βιοϊατρικής έρευνας & πόρους για καινοτομία
  • Διαφάνεια και Έλεγχος συνταγογράφησης και κλινικών πρωτοκόλλων. Εφαρμογή Μητρώων Ασθενειών
  • Προβλέψιμη και διατηρήσιμη χρηματοδότηση φαρμακευτικής φροντίδας, ελαχιστοποίηση δημοσιονομικού κινδύνου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Μνημόνιο Συνεργασίας εισάγει την έννοια της συνυπευθυνότητας στην υπέρβαση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης προκειμένου να γίνει εξορθολογισμός και εξάλειψή της στα επόμενα τρία χρόνια, καθώς ορίζει μηχανισμό παρακολούθησης της οικονομικής υπέρβασης της δαπάνης-στόχου και εισάγει νέους μηχανισμούς διακυβέρνησης του συστήματος, βασισμένους στην καινοτομία και την Έρευνα και Ανάπτυξη.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.