Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Σύμφωνα με τα στελέχη του ΕΦΕΤ, το 2024 παρουσίασαν αύξηση κατά 25% οι καταγγελίες και αναφορές καταναλωτών στον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ). Αλλοιωμένα κα μη ασφαλή τρόφιμα, εκδήλωση διαταραχών μετά την κατανάλωσή τους, παρουσία ξένου σώματος, ληγμένα τρόφιμα, ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες για το προϊόν, καθώς και μη τήρηση κανόνων υγιεινής βρίσκονται στο επίκεντρο των καταγγελιών, με τα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά και το κρέας να καταλαμβάνουν την κορυφή της λίστας.
Ποιες είναι οι έξι κατηγορίες αναφορών:
Όπως ανέφερε η διευθύντρια της Περιφερειακής Διεύθυνσης Αττικής, γεωπόνος δρ. Ειρήνη Τσιγαρίδα, οι καταγγελίες και αναφορές από ιδιώτες και φορείς στέλνονται στον ΕΦΕΤ, επώνυμα ή ανώνυμα, με κάθε τρόπο (τηλεφωνικά στο 11717, με email, με συμπλήρωση φόρμας στο site του Φορέα). Παραλαμβάνονται από το Κέντρο Λήψης Αναφορών και καταχωρούνται στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, χωρισμένα σε 6 επιμέρους κατηγορίες, ανάλογα με το αίτιο:
Η συντριπτική πλειοψηφία των καταγγελιών αφορά επιχειρήσεις λιανικής πώλησης (κυρίως σούπερ μάρκετ) και τη μαζική εστίαση.
Σε ό,τι αφορά την κατηγοριοποίηση ως προς την αιτία, το 50% αφορά την κατηγορία μη ασφαλή τρόφιμα, το 18% την εκδήλωση διαταραχών και το 15% την παρουσία ξένου σώματος, με τις υπόλοιπες κατηγορίες να συγκεντρώνουν από 4%.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της υπηρεσίας, οι καταγγελίες το 2024 ξεπέρασαν τις 2000, καταγράφοντας ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 25% σε σχέση με το 2023 (περίπου 1.600 καταγγελίες). Το 2022 είχαν καταγραφεί 1.250, το 2021 1.100 και το 2020 1.300.
«Αυτό μπορεί να οφείλεται στη μεγαλύτερη κατανόηση, ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών», σημειώνει η κ.Τσιγαρίδα, συμπληρώνοντας πως η διακύμανση των τελευταίων ετών σχετίζεται και με τις συνθήκες της πανδημίας.
Αναλύοντας τις επιμέρους κατηγορίες, η περιφερειακή διευθύντρια του ΕΦΕΤ παρατηρεί πως:
Οι αναφορές αξιολογούνται από τριμελή επιτροπή με συγκεκριμένα κριτήρια. Ειδικά για το κρέας διερευνάται περίπου το 70% του συνόλου των καταγγελιών. Σχεδόν δύο στις τρεις αναφορές (63%) που αξιολογούνται ως ενδιαφέρουσες διερευνώνται από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΕΦΕΤ. Το 35,6% ανατέθηκε στις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων της Ελλάδας και το υπόλοιπο 1,4% σε άλλες αρμόδιες αρχές ελέγχου.
Σύμφωνα με την κτηνίατρο, επιθεωρήτρια του ΕΦΕΤ, Ευθυμία Πεξαρά, σε μια διετία υπήρξαν 2.231 αποφάσεις επιβολής χρηματικού προστίμου από όλες τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του Φορέα. Το 13% αφορούσε σε εγκαταστάσεις κρέατος, ενώ στο 56% των αποφάσεων το πρόστιμο ήταν μικρότερο από 6.000 ευρώ. Το 36% των προστίμων επιβλήθηκε σε κρεοπωλεία με παρασκευαστήριο.